معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: آفت شته روسی و شته سبز در مزارع گندم و جو و بید کلم در مزارع کلزای استان اردبیل وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۴۶۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴ 02 January 2024

به گزارش تابناک اردبیل، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل٬ احمد شهریار اظهار کرد: در سال زراعی جاری، برخلاف پیش‌بینی‌های هواشناسی، بالا بودن حدود ۴ درجه‌ای متوسط دمای هوا در فصل پائیز نسبت به بلند مدت و عدم وقوع یخبندان، موجب بروز و طغیان تعدادی از عوامل خسارت‌زا از جمله شته روسی و شته سبز گندم و پروانه پشت الماسی موسوم به بید کلم در زراعت‌های پائیزه گندم، جو و کلزا شده است.

وی افزود: به‌دلیل کاهش شدید بارندگی و افزایش دما، متأسفانه از اوایل آذرماه جمعیت آفت شته و بیدکلم و فعالیت‌های تغذیه و تولید مثل این آفت در مزارع گندم و جو کلزا به‌شدت افزایش و موجب طغیان جمعیت در کل سطوح کشت این محصولات در سطح استان به ویژه شهرستان‌های شمالی از جمله اصلاندوز، پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی و انگوت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: خوشبختانه به‌دلیل استقرار شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی در تمامی شهرستان‌ها و بازدید‌های روزانه کارشناسان شبکه از مزارع تحت پوشش، پیش آگاهی و رصد و پایش این عوامل به موقع انجام شد.

شهریار گفت: با توجه به بالا بودن جمعیت شته روسی و شته سبز گندم در مزارع گندم و جو و بید کلم در مزارع کلزا، ضمن بازدید‌های منظم مزارع خود با مراجعه به مراکز خدمات جهادکشاورزی و مدیریت شهرستان و مشاوره با کارشناسان نسبت به تهیه سموم حشره‌کش مناسب و سم‌پاشی فوری مزارع خود اقدام کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به نوسانات وکاهش دما به زیر ۱۰ درجه از اواخر روز تا حدود ساعت ۱۰ صبح، سم‌پاشی‌ها حتما در وسط روز و ترجیحا هنگام ظهر و زمانی که دمای هوا بالای ۱۰ درجه است، انجام شود.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار