علیرضا نوروزی از هیمالیانوردان شایسته کشورمان طی اقدامی انفرادی و به صورت آلپی تلاش در جهت صعود قله ۶۷۲۷ متری کارل مارکس در کشور تاجیکستان نمود.
کد خبر: ۱۱۴۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶ 11 January 2024

به گزارش تابناک رضوی، این هیمالیانورد نیشابوری در این خصوص اظهار کرد: قله کارل مارکس به ارتفاع ۶۷۲۷متر در کشور تاجیکستان واقع شده است و برای رسیدن به این قله باید از شهر دوشنبه پایتخت این کشور بیش ۹۰۰ کیلومتر راههای کوهستانی و صعب العبور و از کنار ارتفاعات ۴۰۰۰ متری عبور کرده و از کنار رودخانه پنج که مرز تاجیکستان و افغانستان می باشد به این منطقه رسید که خود این مسیر دارای مشکلات خاص خود از حیث جاده ای ، مرزی و... می باشد.


علیرضا نوروزی گفت : برای ورود به این منطقه که مرز کشورهای افغانستان و پاکستان می باشد باید مجوز سر حدات گرفت که اخذ این مجوز هم خود دارای مشکلات عدیده ای می باشد .

وی خاطر نشان کرد: قله کارل مارکس تا کنون در زمستان صعود به خود ندیده است و من توانستم طی برنامه از پیش تعیین شده برای خود به صورت انفرادی وارد این منطقه شده و به اجرای برنامه صعود زمستانی به این قله بپردازم.

علیرضا نوروزی یاد آورشد: برای اولین بار از ایران و به سبک کوهنوردان بزرگ جهان تصمیم به تلاش انفرادی به روی این قله گرفتم و برنامه اش را از روز اول زمستان از شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان آغاز نموده و پس از دو روز به آخرین روستای منطقه (ورنگ ) رسید و از سومین روز زمستان برنامه کوهنوردی خود را شروع نمودم.

وی عنوان کرد: پس از ۱۲ روز تلاش انفرادی و بی وقفه فنی به ارتفاع ۶۳۳۵ متری قله رسیدم که متاسفانه به علت نداشتن تجهیزات فنی لازم مجبور به برگشت به چادر شدم تا در روزهای آینده با تکمیل تجهیزات فنی خود را به قله برسانم که وضعیت هوایی به من اجازه ادامه کار را نمی‌دهد و بارش‌های پی در پی منطقه این امکان را از من می‌گیرد و مجبور به برگشت می‌ شوم.

وی تاکید کرد: در ایران تا کنون هیچ صعود زمستانی انفرادی بالاتر از ۶۰۰۰ متر انجام نگرفته ومن برای اولین بار در تاریخ کوهنوردی ایران این افتخار را برای ایران به ارمغان آورد .

نوروزی ادامه داد: صعود زمستانی آلپی انفرادی در کوهنوردی جهان متکی به هیچ کس نیست و تمام کارهای فنی و غیر فنی را خود کوهنورد انجام می دهد و لوازم و تجهیزات را کوهنورد همزمان که ارتفاع می‌گیرد با خود به بالا منتقل می‌کند و برگشتی به ارتفاعات پایین تر وجود ندارد.

این هیمالیانورد تاکید کرد: قله کارل مارکس که به کی ۲ کوچک و کوه یخی مشهور است قله ای بسیار فنی و بسیار سخت می باشد . این قله در منتهی الیه یخچال نیشگارا واقع شده و دارای شکاف های عمیق و بسیار زیاد می باشد که بر خطرات آن می افزاید .

نوروزی بیان کرد: در این قله افراد زیادی جان خود را از دست داده اند که افراد بومی لقب قله آدم خوار را به این قله داده اند و در این خصوص زنده یاد احمد نیک بیان از ایران در راه صعود این قله جان به جان آفرین تسلیم نمود و پیکرش برای همیشه در یخچال نیشگارا جاودانه شد.

گفتنی است در پرونده علیرضا نوروزی صعود هایی به قلل هفت و هشت هزاری وجود دارد که از ۸۰۰۰ متری ها میتوان صعود قلل نانگاپاربات ، گاشربروم ۲، برودپیک در کشور پاکستان نام برد و از ۷۰۰۰ متری ها به صعود قله کمونیزم و کورژنفسکایا در کشور تاجیکستان وخانتانگری ۲ نوبت و لنین ۲ نوبت در کشور قرقیزستان نام برد او پیمایش خط الراس قلل آراگاتس درکشور ارمنستان ( پیمایش ۵ قله آن ) را در یک روز برای اولین بار اجراء نمود . صعود قله آرارات در کشور ترکیه به صورت زمستانه و تابستانه از دیگر قلل شاخص این هیمالیانورد کشورمان می باشد.

سیدباقرمیرعلمدار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار