طی سالهای اخیر شاهد افزایش سرانه مصرف قهوه در بین ایرانی ها و در تمام طبقات مردمی شده ایم به طوری که اگر در سالهای پیشین یک نوشیدنی لاکچری برای برخی از طبقات فرهنگی بود امروز به یک نوشیدنی همه گیر در بین مردم تبدیل شده و حتی آمار واردات و تولید قهوه در ایران خبر از این رشد میدهد.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸ 18 January 2024

میزان واردات دانه قهوه سبز در سال ۹۸ از 8 هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۳۳ هزار تن رسیده است که اگر تنها همین ۳۳ هزار تن را معادل مصرف ایرانیان در نظر بگیریم سرانه مصرف قهوه برای هر ایرانی ۴۰۰ گرم خواهد شد و این نشان از بازار داغ قهوه در ایران میدهد.
قهوه چند سالی است به جزء لاینفک زندگی افراد تبدیل شده است تا جایی که میتوان از آن به عنوان اعتیاد یا وابستگی به قهوه یاد کرد و اگر در گذشته شکل تجملی به خود داشت امروزه یک نوشیدنی کاربردی است و بیشتر برای نشاط و رفع خستگی استفاده می‌کنند اما آیا سرانه مصرف قهوه در کشور عاملی برای نگرانی است.
اگر در گذشته قهوه تنها مختص کافی شاپ ها بوده است به اذعان فروشندگان و تولید کنندگان قهوه امروزه افراد زیادی به صورت منفرد خریدار قهوه هستند .
سرانه مصرف قهوه در ایران در سال 1385 کمتر از 100 گرم در سال بود، که این میزان در سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است ، به طوری که در حال حاضر این میزان به حدود 420 گرم در سال رسیده است.
شاید کمتر باور کنید که امروزه قهوه به سبد خانوارها راه یافته است و همچون چایی که یک نوشیدنی جا افتاده دربین خانواده ایرانی است قهوه نیز در جوار آن قرار گرفته است هر چند برخی معتقدند ایرانی ها در ابتدا قهوه خور بوده اند و سپس چای خور شده اند اما به اذعان فروشندگان قهوه امروزه تمام اقشار از پایین ترین طبقه اجتماعی تا بالاترین سطح جامعه از دانش آموز تا دکتری و از جنس زن تا مرد مصرف کننده قهوه هستند.
در همین ارتباط شاهد راه اندازی " پنجمین دوره نمایشگاه تخصصی قهوه، تجهیزات وابسته و ماشین آلات نان و شیرینی اصفهان" با حضور 95 تولیدکننده و فروشنده قهوه و فعالان ماشین الات نان و شیرینی در محل دائمی برگزاری نمایشگاه های استان اصفهان در تاریخ 27 الی 30 دی ماه هستیم. این رویداد در پی چهار دوره موفق گذشته، امسال با رشد کمی و کیفی و افزایش زیرمجموعه های قهوه و نان در مقایسه با دوره های گذشته روبرو شده و برندهای بن مانو- هلدینگ آروانا- سانتوس – پارس کافی – سی فور سی – پارس محزون – سالیس و نمایندگی فروش قهوه از کشور کلمبیا تعدادی از حاضران قابل توجه در این نمایشگاه هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار