رییس دانشگاه کردستان گفت: مردم با درک شرایط در بخش مصرف می‌توانند با دریافت پیام سیاستی در جهت تنظیم بازار و تغییر الگوی مصرف و بهینگی آن امکان افزایش بهره وری را فراهم کنند.
کد خبر: ۱۱۶۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳ 30 March 2024

به گزارش تابناک کردستان، دکتر حامد قادرزاده امروز شنبه منشاء اصلی تورم را فشار تقاضا و فشار هزینه ذکر و اظهار کرد: در منشاء اول به دلیل فزونی تقاضا بر عرضه، قیمت بازار افزایشی می‌شود و در نتیجه تورم اتفاق افتاده و توان خرید کاهش می‌یابد.

وی افزود: در این صورت لازم است راه‌های افزایش تولید و عرضه از طرق تغییر تکنولوژی تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح و یا همان کارایی اتفاق بیافتد. رییس دانشگاه کردستان، تغییر سازمان تولید بر اساس مزیت نسبی، تشکیل واحد‌های بزرگ و تخصصی کردن تولید و افزایش راندمان، افزایش تولید محصولات جایگزین و اعمال اثر جانشینی و یا واردات، افزایش محصول و تامین نیاز بازار را از دیگر راهکار‌های کاهش قیمت‌ها و افزایش توان خرید دانست.

به گفته وی، در منشاء دوم که ناشی از فشار هزینه تمام شده است نیز، میزان عرضه به دلیل ورشکستگی و خروج تعدادی از چرخه تولید، تعدادی از واحد‌های تولیدی حذف و تولید کاهش می‌یابد و زمینه افزایش قیمت فراهم می‌شود؛ در این مورد نیز لازم است که با افزایش بهره وری واحد‌های تولید نهاده، امکان اقتصادی کردن تولید در چرخه و زنجیره تولید فراهم شود.

قادرزاه با بیان اینکه موارد فوق تحقق نمی‌یابد، مگر اینکه یک همگرایی هم افزا بین واحد‌های تولیدفراهم شود، تصریح کرد: از آن جا که تولید حاصل تلاش مدیران واحد‌های تولیدی است که بیشتر آنان در بخش خصوصی هستند و از درون جامعه برمی خیزند، بنابراین فقط با مشارکت همگانی است که می‌توان تحقق سیاست‌های اقتصادی را امکان پذیر کرد.

وی، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مردم با درک شرایط در بخش مصرف می‌توانند با دریافت پیام سیاستی در جهت تنظیم بازار و تغییر الگوی مصرف و بهینگی آن امکان افزایش بهره وری را فراهم کنند.

رییس دانشگاه کردستان یادآور شد: بنابراین مشارکت مردم در درک سطح تولید و مصرف به جهش تولید و بهینگی مصرف و کاهش هزینه‌های ناشی از عدم همگرایی و عدم تبعیت اصول اقتصادی کمک می‌کند.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار