مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: تمام تلاش ما بر این است که تعداد کتابخانه ها در سطح استان افزایش یابد چراکه بسیاری از نقاط جمعیتی استان فاقد کتابخانه هستند.
کد خبر: ۱۲۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸ 11 November 2015
به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، مهدی رمضانی پیش از ظهر امروز (20 آبان) در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی قزوین برگزار شد، بیان کرد: وضعیت کتابخوانی در سطح استان تابع نظام فرهنگی کشور است و چیزی مجزا از این مقوله نیست.
وی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد این است که سیاستگذاری در راستای توسعه ظرفیت کتابخوانی در استان باشد و با ارتقای مطالعه و بهبود وضعیت کتابخوانی در کشور، استان قزوین از این قافله عقب نماند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین اضافه کرد: بر اساس سند چشم انداز نهضت مطالعه کشور، سه شاخصه برای ارزیابی حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه است، تعداد کتابخانه ها و زیر بنای فضای مطالعه، سرانه تعداد کتاب و سرانه عضو که برنامه ریزی ما نیز حول این شاخصه ها است.
وی عنوان کرد: در استان قزوین سند اجرایی و عملیاتی در راستای تحقق حول این محورها نداشتیم که اداره کل سند چشم اندازی که مبتنی بر واقعیت های موجود و ظرفیت ها استان است را تدوین کرد که به تصویب انجمن کتابخانه های عمومی استان رسید و آنچه مدنظر ماست این است که نقشه راه ما را به نقطه مطلوب برساند.
رمضانی توضیح داد: آنچه در این چشم انداز مورد توجه است، در سه حوزه سرانه زیربنای کتابخانه، سرانه کتاب به لحاظ تعداد جلد و سرانه عضو است که هر کدام وضعیت موجود و یک وضعیت مطلوب دارند که تعداد کتابخانه ها در ابتدای سال جاری 49 باب بود که بر این اساس رتبه 29 را در کشور داشتیم که در حال حاضر تعداد کتابخانه های استان 52 باب است که تا هفته آینده به 60 کتابخانه می رسد.
وی اعلام کرد: به لحاظ تعداد اعضای کتابخانه نیز با 54 هزار عضو رتبه 15 را در کشور داشتیم که الان این تعداد به 57 هزار نفر رسیده است که فاصله رتبه در تعداد اعضا و کتابخانه نشان می دهد مردم قزوین تمایل به کتابخوانی و عضویت در کتابخانه دارند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: هر کتابخانه ما به طور متوسط یک هزار و پنج عضو دارد که از این منظر جزو پنج استان برتر کشور هستیم بنابراین تمام تلاش ما بر این است که تعداد کتابخانه ها در سطح استان افزایش یابد چراکه بسیاری از نقاط جمعیتی استان فاقد کتابخانه هستند و برای نمونه خاکعلی و اقبالیه کتابخانه ندارند و در همین راستا در هر شهرستان 2 نقطه را در نظر گرفته ایم که باید در کوتاه مدت یعنی یکساله در آن فضای کتابخانه ای ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: در چشم انداز ایران 1404 باید 35 درصد مردم عضو کتابخانه و کتابخوان فعال باشند که در استان قزوین بر این اساس باید 350 هزار نفر عضو فعال کتابخانه ها باشند.
رمضانی با اشاره به سرانه کتاب در استان افزود: در بحث سرانه کتاب به ازای هر نفر باید چهار جلد کتاب در کتابخانه های استان داشته باشیم و آنچه امروز داریم 800 هزار جلد کتاب است و سرانه زیربنای کتابخانه نیز باید به ازای هر 100 نفر هشت متر مربع باشد که در حال حاضر 28 هزار مترمربع است.
وی در ادامه در خصوص برنامه های هفته کتاب در استان اظهار کرد:  23 تا 30 آبان با عنوان هفته کتاب نامگذاری شده که به همین منظور نیز برنامه های مختلفی تدارک دیده شده است که این برنامه ها با رویکرد ترویج فرهنگ مطالعه، ایجاد فضای جدید در حوزه کتابخانه ای، ایجاد تسهیلات برای اعضا و تجلیل از مقام کتابداران برگزار می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین اعلام کرد: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان قزوین، عضویت رایگان در کتابخانه های استان در روز 24 آبان، افتتاح ایستگاه مطالعه دانش آموزی در مدارس، برگزاری نشست کتابخوان، برگزاری نشست کتابخوانی حول محور کتابخوانان نابینا، رونمایی از کتاب حاج حمزه ( خاطرات شفاهی دفاع مقدس حاج حمزه قربانی)، افتتاح کتابخانه اقبالیه و برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «در عاشورا» از جمله این برنامه ها است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان قزوین و در راستای توسعه کتابخوانی در این هفته 10 هزار جلد کتاب در سطح مدارس توزیع می شود و همچنین در طول این هفته اردوهای دانش آموزی از کتابخانه های استان برگزار می شود.
رمضانی اضافه کرد: افتتاح چهار کتابخانه نهادی و چهار کتابخانه مشارکتی، برگزاری مسابقه آنلاین کتابخوانی، تقدیر از کتابداران استان و افتتاح بخش قرآن و حدیث کتابخانه امام صادق (ع) با 15 هزار جلد کتاب در این حوزه تخصصی از دیگر برنامه های هفته کتاب در استان است.
وی بیان کرد: اجرای طرح گلریزان کتاب از دیگر برنامه هایی است که در این هفته اجرا می شود و مردم کتبی را که استفاده نمی کنند و یا محدودیت نگهداری دارند را می توانند در اختیار کتابخانه ها قرار دهند.
وی با تقدیر از خدمات کتابداران یادآور شد: ما در سطح استان 150 نیرو داریم که 80 نفر کتابدار هستند، کتابداران مشاوران امینی هستند که زحمات بسیاری را متقبل می شوند و بدون ادعا و در سکوت کامل فعالیت می کنند و 24 آبان سالروز رحلت علامه طباطبایی با عنوان روز کتابدار نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار