وقتی فشار اصلاح طلبان بالاخره نتیجه داد
مرتضی روزبه (متولد ۱۳۴۱، قزوین) هفتمین استاندار استان قزوین در دولت یازدهم بود. وی از چهره‌های اعتدال‌گرایان ایران و نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی می‌باشد تا آنجا که در انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال ۸۴، رئیس ستاد هاشمی رفسنجانی در استان قزوین بود.
کد خبر: ۱۳۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹ 19 November 2015
به گزارش تابناک از قزوین، مرتضی روزبه در زمان شلوغی قزوین جهت استان شدن، از سوی علی‌محمد بشارتی جهرمی وزیر کشور اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان فرماندار ویژه قزوین منصوب شد. وی نقش بارزی در مدیریت ناآرامی های قزوین داشت. از روزبه به عنوان یکی از چهره های موثر در استان شدن قزوین یاد می شود. وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در دانشگاه گیلان گذراند و سپس از مرکز آموزش مدیریت دولتی ، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را دریافت کرد.

نوشته های بالا توضیح مختصری بود از آقای مرتضی روزبه که ردای هفتمین استاندار استان قزوین را در 13 آذر 1392 در دولت تدبیر و امید برتن کرد...بعد از هشت سال حاکمیت پایداری ها که حتی بدنه راست و محافظه کار و میانه رو هم از اعمال و رفتارهای آنها خود را مبری میدانستند، بعد از رای آوردن آقای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن طیف اصلاح طلبان و کارگزاران و اعتدالی ها بر کرسی های قوه مجریه ، تغییراتی در دستگاههای دولتی حادث شد.در دولتهای نهم و دهم تغییرات گسترده ای در سطح ادارات و سازمانهای دولتی بوجود آمد.این میزان به حدی بود که به طنز میگفتند حتی آبدارچی ادارات را هم عوض کرده اند...

گرچه تغییرات در سطح مدیران بالایی استانها و ساختار دولت با تغییر جناحهای سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری اجتناب ناپذیر است ، اما باید دید در استان قزوین چه اتفاقاتی افتاده است...چرا با وجود روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بعد از نزدیک به دوسال استان قزوین دچار این تغییرات شد.چرا آمدن روزبه با حاشیه هایی همراه شد و توقعات جناحهای اصلاح طلب استان را مرتفع نساخت.؟

آقای روزبه با پیشنهاد آیت الله باریک بین امام جمعه و نماینده ولی فقیه وقت در قزوین بر کرسی استانداری نشست. در همان موقع مخالفتهای شدید آقایان قوامی،تاکندی و علیخانی که به نوعی ریش سفیدان اصلاح طلبان استان هستند، با پافشاری آقای باریک بین در مورد آقای روزبه به جایی نرسید و تبدیل به جلسه ای شد که اصلاح طلبان با آقای روزبه داشتند و آقای روزبه به آنها قول داده بود که هماهنگ با آنها باشد. اما شکافی که بین این جریان و  جریان حامی روزبه وجود داشت مانع از این حرکت شد... حتی اگر دل روزبه با اصلاح طلبان بود ولی در عمل نمیتوانست مقابل جریان حامی اش باشد. در مدت تصدی آقای روزبه در کسوت استاندار قزوین ، اتفاقاتی افتاد که باد موافق با ایشان از وزیدن افتاد... و آن عوض شدن نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین بود...آقای آیت الله عابدینی جایگزین آقای آیت الله باریک بین شد...روزبه مدافع و حامی معنوی خودش را از دست داد. و قبل از اینکه آقای آیت الله عابدینی به امام جمعه قزوین منصوب گردند یک اصطکاکی بین آقای روزبه و ایشان اتفاق افتاده بود که منجر شد عده ای مقابل استانداری دست به اعتراض زدند...غیر از این عامل ، انتقادهای تند اصلاح طلبان استان و راضی نکردن ریش سفیدان اصلاحات استان توسط روزبه ، نزدیک شدن به انتخابات مجلس ، کم شدن تاثیرگذاری نمایندگان مجلس استان با توجه به نزدیک شدن اتمام مدت دوره نمایندگی ، پیروزی دولت در سیاست خارجی و فارغ شدن از موضوع هسته ای به حد زیادی به این تصمیم کمک کرد... با توجه به جمیع این رویدادها ، باد مخالفت شدت گرفت.. حتی با واسطه گری آقای حجه الاسلام ابوترابی تنها چند ماه صندلی استانداری توانست به روزبه وفا کند و در تاریخ 27 آبان 1394 تنها چند روز مانده به سالروز دوسالگی زمامداری روزبه در استانداری قزوین هیات دولت استاندار جدید قزوین را معرفی کرد... و این پایانی بود بر حاکمیت روزبه در استانداری... پایانی بود بر اختلافات و گلایه ها...تجربه ناموفقی بود بر مدیریت بومی قزوین...در جلساتی که یکی دوبار در خدمت ایشان بودیم گفتند اختیارات من زمانی که فرماندار بودم بیشتر از زمانی است هست که استاندار شدم...و روزبه نتوانست دل هر دو جریان را بدست آورد و نتیجه به این شد که مهر پایانی را بر صدارت ایشان زدند...

گرچه اصلاح طلبان استان موفق شدند به خواسته خود برسند ولی باید دید که استاندار جدید چگونه عمل خواهد کرد؟ آقای فریدون همتی که سابقه اصولگرایی دارد آیا میتواند خواست های اصلاح طلبان استان را جامه عمل بپوشاند؟

قسمتی از سوابق آقای فریدون همتی:

فریدون همتی (زادهٔ ۱۳۳۹ در ایلام) سرپرست استانداری قم پس از محمدصادق صالحی منش در دولت تدبیر و امید بوده است. وی مشاور ارشد وزیر کشور عبدالرضا رحمانی فضلی می‌باشد. نامبرده همچنین نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ ایلام، ایوان، مهران، شیروان، چرداول و ملکشاهی در دورهٔ هفتم مجلس شورای اسلامی بوده‌است.تحصیلات ایشان در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی میباشد.

 آنچه برای این استان حائز اهمیت است ارتقاء جایگاه این استان در سطح کشور است...باید دید آقای فریدون همتی با سابقه اصولگرایی تا چه میزان در بالابردن کیفیت زندگی در سطح استان موفق خواهد بود؟ آیا آقای همتی برای معضلات استان در زمینه های محیط زیست، اشتغال، معماری و شهرسازی ، میراث فرهنگی و گردشگری و بقیه مشکلات تدبیری خواهد اندیشید و امیدی را به استان قزوین خواهد آورد؟

 برای استان قزوین مثلی معروف هست...و آن اینکه... دیاری است خوش استقبال و بد بدرقه....

به هر حال بایستی از ظرفیت ایجاد شده استفاده کرد و با هشتمین استاندار استان قزوین با توجه به همه جهات برای ارتقاء استان کوشش نمود. و از ایشان انتظار میرود با مدیران استانی و افراد همسو با دولت و اصلاح طلبان نزدیکی بیشتری را ایجاد نماید و تخصص و ضابطه را بر روابط و سفارشات جایگزین کرده و با هرگونه رانت و منفعت طلبی های فردی مبارزه نمایند و منافع مردم استان را بر مطامع افراد ترجیح دهد.

امید است با تدبیر ایشان ، تقدیر نیکو تری برای مردم استان رخ دهد...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار