رئیس نهضت سوادآموزی کشور گفت: براساس سرشماری سال 90 بیش از 30 درصد جمعیت کشور بی‌سواد و کم‌سواد هستند/معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: تعداد افراد معلول بهره‌مند از وسایل کمک توانبخشی از سال گذشته تا کنون 13 هزار و 128 نفر در این استان بوده است/۲۴ هزار مددجو از خدمات فرهنگی کمیته امداد قزوین بهره مند شدند.
کد خبر: ۱۳۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷ 30 November 2015
رئیس نهضت سوادآموزی در قزوین:
بیش از 30 درصد جمعیت کشور بی‌سواد و کم‌سواد هستند

رئیس نهضت سوادآموزی کشور گفت: براساس سرشماری سال 90 بیش از 30 درصد جمعیت کشور بی‌سواد و کم‌سواد هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، علی باقرزاده بعد از ظهر امروز در شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: براساس سرشماری انجام شده در سال 90 بیش از 30 جمعیت کشور بی‌سواد و کم‌سواد هستند.

وی افزود: در سرشماری سال 90 بیش از 9 میلیون نفر بی‌سواد و بیش از ‌11 میلیون نفر غیرمحصل و بزرگسال کم‌سواد شناسایی شدند که این نکته باید مورد توجه مدیران مربوط قرار بگیرد.

باقرزاده بیان کرد: در جامعه کنونی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری مفهموم سواد فراتر از مهارتهای اولیه بوده که این امر باید مورد توجه مدیران و مسئولان مربوط قرار بگیرد تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که تمدن‌ها بر پایه علم و دانش استوار هستند، گفت: از گذشته تاکنون همواره تمدن مردم بر پایه علم و دانش افراد جامعه استوار بوده که این امر نشان‌دهنده اهمیت سوادآموزی و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی است.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه کنونی که شاهد سرعت بالای پیشرفت علم و فناوری هستیم افراد در تمام حوزه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی نیازمند علم و دانش مربوط به حوزه موردنیاز هستند.

باقرزاده گفت: یکی از عوامل مهم و اساسی در زمینه کنترل بی‌سوادی در برخی کشورها اراده قوی سیاسی است چرا که همه دستگاه‌های اجرایی با عزمی جدی در این زمینه ورود و با توجه به حوزه کاری خود در کنترل بی‌سوادی تلاش کردند.

رئیس نهضت سوادآموزی کشور بیان کرد: آموزش، سلامت و رفاه به عنوان سه شاخصه زندگی مطلوب در جوامع مطرح شده که بسیاری از پژوهشگران آموزش را بر سلامت و رفاه ترجیح داده و آموزش را مهم‌ترین شاخصه زندگی مطلوب ارزیابی کردند.

وی با اشاره به اینکه مهارت و دانش دانش‌آموزان و والدین نباید زیاد شود، خاطرنشان کرد: بی‌سوادی فاصله مهارت والدین و دانش‌آموزان را زیاد  کرده و متاسفانه این موضوع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی بسیاری در پی دارد.

باقرزاده گفت: طرح‌های تدوین شده در حوزه سوادآموزی از جمله انسداد مبادی بی‌سوادی و مراکز یادگیری محلی باید با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و به بهترین نحو اجرا شود.
***
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین خبر داد
بهره‌مندی بیش از 13 هزار معلول از وسایل کمک توانبخشی در قزوین
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: تعداد افراد معلول بهره‌مند از وسایل کمک توانبخشی از سال گذشته تا کنون 13 هزار و 128 نفر در این استان بوده است.

علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: بیش از 6 میلیارد و 700 میلیون ریال برای تهیه وسایل کمک توانبخشی به معلولان جسمی حرکتی و افراد دارای اختلالات شنوایی و بینایی استان قزوین هزینه شده است.

وی با اشاره به هزینه تهیه وسایل کمک توانبخشی به معلولان یادآور شد: سال گذشته تا کنون برای تهیه وسایل کمک توانبخشی در خصوص دستیابی آنان به سلامت مطلوب، بهره‌مندی از تساوی فرصت‌ها، حضور فعال و مؤثر در خانواده و اجتماع و تبدیل توانمندی‌های بالقوه به مهارت‌های بالفعل معلولان هزینه شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: تعداد افراد معلول بهره‌مند از وسایل کمک توانبخشی از سال گذشته تا کنون 13 هزار و 128 نفر در این استان بوده است.

وارثی عنوان کرد: 345 عدد ویلچر، 665 عدد انواع سمعک، 10 هزار و 545 حلقه باتری سمعک، 206 عدد تشک ویلچر و مواج، 750 مورد وسایل بهداشتی  پزشکی ویژه معلولان، 300 عدد عصای مخصوص نابینایان، 160 عدد ساعت گویا، 276 عدد عصا و واکر به معلولان جسمی حرکتی و افراد دارای اختلالات شنوایی و بینایی در استان قزوین واگذار شده است.

وی تصریح کرد: 35 میلیون ریال نیز در زمینه ارتقا دستگاه برجسته نگار و کاغذ چاپ بریل برای چاپ کتاب‌های نابینایان هزینه شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: بهره‌مندی فرد معلول از وسایل کمک توانبخشی زمینه لازم را برای مشارکت وی در فعالیت‌های اجتماعی و دست‌یابی به استقلال فردی، اجتماعی و پیشگیری از تشدید عوارض ناشی از معلولیت و ارتقا سطح بهداشت روانی فراهم می‌کند.
***
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین:
۲۴ هزار مددجو از خدمات فرهنگی کمیته امداد قزوین بهره مند شدند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین، از ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی، مشاوره، اردویی و تحصیلی به ۲۴ هزار و ۵۴۳ مددجو خبرداد.

هدایت صفری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این نهاد در راستای ارتقای وضعیت مددجویان در ابعاد مختلف خدمات خود را در قالب های مختلف ارائه می کند.

وی افزود: یکی از برنامه های امداد ارائه خدمات فرهنگی است تا خانواده مددجو به واسطه نیاز مالی و فقر مادی دچار آسیب های فرهنگی و فقر فرهنگی نشود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین اضافه کرد: در این راستا طی هفت ماهه سال ۹۴ در حوزه خدمت فرهنگی دانش آموزان و دانشجویان، خدمات تحصیلی دانشجویان، اردوهای فرهنگی و تربیتی، خدمات مشاوره ای، آموزش خانواده و کانون فرهنگی و تربیتی  در مجموع بیش از شش میلیارد و ۶۳۳ میلیون و ۹۱۰ هزار ریال هزینه شده است.

وی افزود: این میزان خدمت به ۲۴ هزار و ۵۴۳ مددجو ارائه شده است که سه هزار و ۳۱۵ دانش آموزان خدمت فرهنگی، ۹۹ نفر دانشجو خدمت فرهنگی، شش هزار و ۲۲۰ مورد خدمات مشاوره و ۹ هزار و ۳۳۲ مورد آموزش خانواده دریافت کرده اند.

صفری اعلام کرد: همچنین ۷۱۸ دانشجو کمک هزینه شهریه دریافت کرده و سه هزار و ۷۶۴ نفر در کانون های فرهنگی و تربیتی و یک هزار و ۹۵ نفر از خدمات اردوی فرهنگی و تربیتی بهره مند شده اند.

وی توضیح داد: در این میان دانش آموزان ۷۳۶ میلیون ریال خدمت فرهنگی، دانشجویان بیش از ۷۹ میلیون ریال خدمت فرهنگی و دانشجویان بیش از یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون ریال خدمات تحصیلی «شهریه» دریافت کرده اند همچنین بیش از یک میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال در حوزه اردوهای فرهنگی و تربیتی، ۵۸۵ میلیون ریال خدمات مشاوره ای، بیش از یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون ریال در حوزه آموزش خانواده و بیش از یک میلیارد و ۶۳۳ میلیون ریال در حوزه کانون فرهنگی و تربیتی خدمات ارائه شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین یادآورشد: این خدمات در دیدگاه امداد سرمایه گذاری است که منجر به ارتقای شرایط خانواده مددجو می شود تا فقر در خانواده مددجو ماندگار نشود.
***
266 انشعاب غیرمجاز آب شرب در روستاهای استان قزوین قطع شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 266 انشعاب غیرمجاز در سطح روستاهای این استان شناسایی و قطع شده است.
266 انشعاب غیرمجاز آب شرب در روستاهای استان قزوین قطع شد
محمد محمدعلیزاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قطع انشعاب های غیرمجاز در پی بروز مشکلاتی در توزیع آب شرب تعدادی از روستاها صورت گرفته است.
وی اظهارکرد: اغلب مناطق روستایی استان رو به توسعه بوده و به تبع افزایش ساخت و سازها در مناطق مختلف، عمده انشعابات غیر مجاز آب به این دلیل به وجود آمده و با توجه به اینکه توسعه روستاها بیشتر در خارج طرح هادی مصوب بنیاد مسکن و در زمین های کشاورزی و نرم صورت می گیرد، برقراری انشعاب غیر مجاز از شبکه برای متخلفان آسان است.
محمدعلیزاده اضافه کرد: در این راستا شرکت آب و فاضلاب روستایی طی مراحل مختلف نسبت به قطع آنها اقدام و پیگیری های قانونی را نیز داشته است.
وی در پایان یادآور شد: این شرکت ضمن همکاری با متقاضیان جهت واگذاری انشعاب در محدوده طرح هادی روستا، افراد خاطی را که با نصب انشعابات غیرمجاز باعث آلودگی و اختلال در توزیع عادلانه آب شرب بهداشتی وهمچنین تضییع حقوق دولت و مردم شده اند را به دادسرا معرفی تا برخورد قانونی با آنان صورت گیرد.
شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین تا پایان سال 93 ، خدمات خود را به 106 هزار و 413 مشترک در 478 روستای تحت پوشش با درصد تحت پوشش بیش از 90 درصد ارایه کرده است.
***
استاندار قزوین: 
واگذاری مسئولیت ها به تشکل های غیردولتی رویکرد دولت تدبیر و امید
استاندار قزوین گفت: بنای دولت تدبیر و امید بر این است تا آنجا که ظرفیت ها وجود دارد و آمادگی هست واگذاری مسئولیت ها به تشکل ها و NGO ها رخ دهد.
فریدون همتی پیش از ظهر امروز (9 آذر) در مراسم تودیع و معارفه اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی استان قزوین که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: نظام مهندسی به عنوان یکی از تشکل های حرفه ای و تخصصی که می تواند نقش بی بدیلی را در توسعه پایدار داشته باشد، مجموعه ای است که با 9 هزار نفر مهندس و دانش آموخته در هفت رشته تخصصی، کار آن پیش روی مردم است و آثار کار به نمایش درمی آید.
وی ادامه داد: بنای دولت تدبیر و امید بر این است تا آنجا که ظرفیت ها وجود دارد و آمادگی هست و وظیفه ماست که بستر این انتظار را هرچه بیشتر تقویت کنیم و واگذاری مسئولیت ها به تشکل ها و NGO ها رخ دهد و به سمت دولت چابک و توانمند رویم که در آن وظیفه دولت سیاستگذاری، هدایت، کنترل و نظارت است و بخش اجرا به نیروهای متخصص در همه حوزه ها به ویژه حوزه ساختمان که نسبت به سایر بخش ها مسئولیت بیشتری دارد، سپرده می شود.
استاندار قزوین خطاب به اعضای سازمان نظام مهندسی افزود: شما می توانید با کار دقیق و عمل به قانون در ارتقا بهره وری و کیفیت و حفظ سرمایه های ملی قدم بردارید و آنچه در گزارش عملکرد این مجموعه وجود دارد نشان می دهد شما در استان قزوین خوب عمل کرده و نقش مفید و موثری در ارتقا کیفیت و بهره وری داشته اید.
وی تصریح کرد: ابتدا باید خودآگاه به این بخش موثر باشید که هستید و باید جامعه پیرامونی را نسبت به این تشکل حرفه ای آگاه کنید که می تواند به صورت مستقیم در خدمت مردم باشد.
همتی با اشاره به پایین بودن میزان تخلف در میان مهندسان استان قزوین توضیح داد: حتی وقتی جایی چمنی کاشته می شود چند علف هرز در آن وجود دارد و این بخش باید نظارت دقیق و حساب شده داشته باشد که اعضا و گروه های تخصصی وظیفه ای که دارند به پیش ببرند و این امر موجب تأمین رضایت مردم شود.
وی اعلام کرد: با توجه به اقدامات نظام مهندسی استان، انتظار از این مجموعه در استان بالا رفت و به عنوان قوی ترین NGO و تشکل حرفه ای در استان می تواند  در توسعه استان نقش قابل توجهی داشته باشد و ما نیز به عنوان دولت تلاش خواهیم کرد که بستر بیشتری برای ظهور و بروز این مجموعه فراهم شود.
استاندار قزوین تأکید کرد: این انتظار وجود دارد علاوه بر وظیفه قانونی در مسیر توسعه استان از نظرات سازنده مجموعه نظام مهندسی بهره مند شویم و شما به عنوان یک مجموعه فرهیخته و برجسته باید حوزه کاری خود را با ارتقا بیشتر روبرو کنید و نسبت به دوره گذشته که توانسته جایگاه خوبی را برای نظام مهندسی خلق کند، هرچه بیشتر تلاش کنید.
وی گفت: امیدواریم از 9 هزار عضو به عنوان پشتوانه فکری تأمین ایده های خوب استفاده شود و نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها، نیازها و راهکارهای رسیدن به مراتب بالاتر را کشف کنید.
همتی یادآور شد: تلاش می کنیم تا پایان سال مقدمات سفر هیئت دولت را به استان فراهم کنیم که نقش شما می تواند در این خصوص با کیفیت و اثربخش باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار