رئیس پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) گلستان، برداشت غیرمجاز از حساب بانکی را صدرنشین جرایم اینترنتی و فضای مجازی این استان در 9 ماه گذشته اعلام کرد و گفت: 45 درصد پرونده ها به این جرم اختصاص داشته است.
کد خبر: ۱۴۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 20 December 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ دوم حبیب الله رجبلی روز یکشنبه در همایش دانش آموزی فضای مجاز که به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی (30 آذر تا 6 دی) در گنبدکاووس برگزار شد، افزود: هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 35 درصد در رده دوم جرائم فضای مجازی استان گلستان قرار دارد.
وی بدون اشاره به آمار پرونده ها و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل، گفت: مسائل غیر اخلاقی با سه درصد و سایر جرائم نیز در مجموع با 17 درصد در رده های بعدی جرائم فضای مجازی گلستان در 9 ماه گذشته بوده است.
سرهنگ رجبلی، سطح پایین آگاهی مردم و کاربران، مشکلات فرهنگی و اخلاقی کابران، اشکالات ساختار فنی، سهولت ارتکاب جرم و پنهان بودن چهره مجرم را از عوامل اصلی در وقوع جرائم اینترنتی در فضای مجازی برشمرد.
وی با اشاره به فراوانی مطالب مثبت و منفی در فضای مجازی، تصریح کرد: نحوه استفاده از مطالب این حوزه به خود انسان بستگی دارد ضمن اینکه آموزش و آشنایی با فضای مجازی از اولویت های فعالیت دراین حوزه است که باید مورد توجه جدی کاربران و خانواده ها قرار گیرد.
رئیس پلیس فتا گلستان با تاکید برضرورت آموزش همگانی افراد جامعه بویژه جوانان و نوجوانان و نیز خانواده ها درحوزه فضای مجازی، یادآور شد: امروز هیچ ارگانی مانند پلیس فتا نسبت به آسیب های فضای مجازی درجهت تامین امنیت این فضا برای افرادی که فعالیت قانونی انجام می دهند، ورود نکرده است.
سرهنگ رجبلی گفت: در 22 سالی که اینترنت وارد کشور ایران شده است تعداد کاربران آن از 250 نفر در ابتدا به حدود 63 میلیون نفر درسال جاری افزایش یافته است که با توجه به جمعیت 80 میلیونی ایران، 75 درصد جمعیت کشور کاربر اینترنت هستند.
وی افزود: امروز میانگین کاربران اینترنتی در کل جهان 50 درصد است و ایران 25 درصد بیشتر از میانگین جهانی کاربر دارد، ضمن اینکه کشور ما در خاورمیانه رتبه اول و در قاره آسیا رتبه پنجم در تعداد کاربران اینترنت پس از چین، هند، ژاپن و اندونزی را دارد.
رجبلی اضافه کرد: بسیاری از کاربران اینترنت در ایران، اطلاعات لازم برای فعالیت دراین حوزه را ندارند و همین امر سبب وقوع جرائم اینترنتی شده است.
وی از خانواده ها خواست بیشتر مراقب فرزندان خود در استفاده از فضای مجازی باشند و با آگاه کردن فرزندان نسبت به تهدیدهای این حوزه، آنان را از آسیب هایی که متوجه شان است، مصون دارند. 
آشنایی با قانون جرائم رایانه ای، پاسخ ندادن به پیامک ها و ایمیل های ناشناس که خبر برنده شدن یا تخفیف دادن می دهند و قرار ندادن عکس و تصاویر خانوادگی در فضای مجازی از دیگر توصیه های رئیس پلیس فتا گلستان به خانواده ها برای جلوگیری از وقوع جرائم اینترنتی بود.
دراین همایش که در دو بخش دختران و پسران برگزار شد، معاون پرورشی و تربیت بدنی مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز گفت: آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی که متوجه نوجوان و جوانان است، کلاس های مختلف آموزشی برای دانش آموزان و خانواده ها برگزار می کند.
سیدصالح رفعتی افزود: امروز آسیب های اجتماعی چون اعتیاد، دوستی های خیابانی و نیز فضای مجازی چت و تلگرام، دانش اموزان را تهدید می کند که آموزش و پرورش با کمک خانواده ها نسبت به توانمندسازی نسل نوجوان برای مقابله با آسیب ها، برنامه های آموزشی در دستورکار دارد.
شهرستان 325 هزار نفری گنبدکاووس در شرق استان گلستان واقع است و آموزش و پرورش این شهرستان افزون بر 61 هزار دانش آموز را تحت پوشش دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار