رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرم شدن کره زمین و افزایش گازهای گلخانه را ناشی از مدیریت ناصحیح خاک بیان کرد و گفت: بهره برداری نامناسب از اراضی و پوشش های گیاهی نیز در تغییرات اقلیمی موثر است.
کد خبر: ۱۵۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 31 December 2015
علی نجفی نژاد در همایش روز جهانی خاک با شعار خاک سالم، زندگی سالم در گرگان اظهار داشت: خاک یکی از موضوع های مهم است که با آن سروکار داریم و توجه به این مساله در رفع چالش ها راهگشا می باشد.
وی اضافه کرد: تقریباً پدیده ای در کره زمین وجود ندارد که ارتباطی با موضوع خاک نداشته باشد و چرخه بسیاری از عناصر در کره زمین درون خاک انجام می شود. 
نجفی نژاد همچنین با اشاره به اهمیت فعالیت های صحرایی و آزمایشگاهی در خصوص موضوع خاک تصریح کرد: برای انجام این کارها نیازمند اجرای یک سایت نمایشی هستیم و از اداره کل منابع طبیعی استان می خواهیم که بخشی از اراضی هزارپیچ (گرگان ) را برای تبدیل به ایستگاه نمایشی کارهای مربوط به خاک شناسی، کشاورزی و منابع طبیعی در اختیار محققان و کارشناسان قرار دهد. 
همچنین در ادامه رئیس دانشگاه با اهداء حکم راه‎اندازی نمایشگاه دائمی و مسئولیت اجرایی و راه‎اندازی موزه خاک استان گلستان به دکتر خرمالی گفت: بودجه لازم برای راه‎اندازی موزه خاک برای سال 1395 پیش‎بینی خواهد شد.
نجفی نژاد اضافه کرد: در همین جا از سازمان جهاد کشاورزی استان هم می خواهم تا کار را به صورت مشترک پیگیری و انجام دهد تا زمینه اجرای یک نهضت فراگیر حفظ خاک در استان فراهم شود.
حجت الاسلام نامدار مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه حفظ خاک و کمک به عدم فرسایش خاک باید به عنوان معروف در جامعه شناخته شود، گفت: هر کشاورز، مهندس کشاورزی یا ساختمان باید حفظ خاک را معروف بداند و خاک حاصل خیز را از بین نبرد.
براساس اعلام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور نیز از بی توجهی به خاک به عنوان یکی از عوامل بروز بیماری های صعب العلاج نام برد و از نبود قانونی برای حفاظت از خاک گلایه کرد و افزود: نیازمند فرهنگ سازی در خصوص اهمیت حفظ و نگهداری خاک از سوی مسئولان و کشاورزان هستیم. 
قربانعلی روشنی هدف از تصویب روز جهانی خاک را ایجاد یک کمپین جهانی برای بالابردن سطح آگاهی مردم جهان نسبت به اهمیت خاک دانست و تصریح کرد: بی توجهی به خاک یکی از مهمترین مشکلات است که موجب بروز آلودگی های محیطی و در نتیجه بیماری های صعب العلاج می شود. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار