معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 15 اثر تاریخی در این استان مرمت و بازسازی شد.
کد خبر: ۱۶۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱ 19 January 2016
مسعود شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:پل بریم، مسجد مورک، محوطه تاریخی امامزاده بی بی عصمت (س)،امامزاده جابر (ع)، حمام و کاروانسرای کهیار از جمله آثار تاریخی مرمت شده امسال در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی از ساماندهی پنج اثر میراث فرهنگی در این استان خبر داد و گفت: کاروانسرا و حمام کهیار از مهمترین این آثار است.
شفیعی بیان کرد: حمام و محوطه تاریخی کهیار در سه مرحله ساماندهی، مرمت و احیا شد و قرار است در آینده نزدیک پس از انجام مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار می شود.
شفیعی گفت: عملیات اجرایی تعیین حریم شش محوطه تاریخی این استان شروع شده که به دلیل مسائل امنیتی و استفاده سودجویان تا پایان اجرای عملیات نام آنها برده نمی شود.
وی اظهار داشت: حفظ بناهای تاریخی موجب آشنایی نسل جدید با میراث کهن و آثار هنری به جای مانده از دوران های قدیم می شود.
شفیعی تصریح کرد: بهره وری غیراصولی از بناهای تاریخی، جست و جوی برخی افراد سودجو برای یافتن گنجینه های تاریخی و عوامل طبیعی در کمین این یادگاران ایران کهن است.
وی ابراز کرد: نهادینه کردن فرهنگ حمایت از بناهای تاریخی در بین مردم برای پیشگیری از جست و جوی اشیای قیمتی، تغییر کاربری، تبدیل آن به محل چرای دام با اطلاع رسانی درباره ارزش این میراث ماندگار تاریخی نیاکان گذشته ما امکان پذیر است.
وی از رسانه های ارتباط جمعی خواست برای نهادینه کردن فرهنگ صیانت از بناهای تاریخی تلاش بیشتری کنند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:بیش از دو هزار اثر تاریخی در این استان وجود دارد که 726 اثر تاریخی،فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شفیعی افزود: کاروانسراها، پل ها، قلعه ها، بقاع متبرکه، زیرساخت های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی از مهمترین آثار تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است که متعلق به ادوار مختلف مانند هخامنشیان، ساسانیان و اسلامی هستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار