هزار و ۱۰۰ معلول و توانجو در بهشهر وجود دارد که نه‌تنها از بسیاری از امکانات محروم هستند بلکه انجمن معلولانشان نیز در فضایی ۹ متری فعال است.
کد خبر: ۱۹۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 01 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، معلولین ازجمله توان‌خواهان جامعه هستند که باوجود معلولیت‌ها و مشکلات جسمانی، حرکتی و حتی ذهنی در پی توانمندسازی خود هستند و با این شرایط اگر به توانمندسازی آنان توجه شود و اقدام مؤثر در این راستا صورت گیرد، نه‌تنها سربار خانواده و جامعه نخواهند بود، بلکه می‌توانند در حوزه اجتماعی به افراد موفق و مؤثری تبدیل شوند.

معلولان هر جامعه ازجمله افراد توانمندی هستند که علی‌رغم دارا بودن برخی نواقص از برخی استعدادهای بی‌نظیر و کم‌نظیر خدادادی برخوردارند و شناسایی این ظرفیت‌ها و تلاش برای پویا کردن و فعال کردن این استعدادها از مسائلی است که باید موردتوجه قرار گیرد و توانمندی‌های معلولان در جامعه اعتمادسازی شود.

وجود برخی معلولیت‌ها نمی‌تواند مانع از تلاش این افراد برای رشد و شکوفایی باشد بلکه باید با شناسایی نقاط مثبت و توانمندی‌های مختلف در راستای توسعه و رشد این استعدادها و ظرفیت‌ها تلاش کرد که در همین راستا تلاش برای تأسیس شرکت تعاونی معلولین ازجمله طرح‌های جامعه معلولین بهشهر برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی این افراد است.

فضای ۹ متری جامعه معلولین بهشهر جوابگوی اعضاء نیست

رئیس هیئت‌مدیره جامعه معلولین بهشهر با اشاره به اینکه جامعه معلولین از مشکلات و معضلات فراوانی رنج می‌برد، می‌گوید: شناسایی توانمندی‌های مختلف معلولان جامعه هدف ما و حل مسائل و مشکلات اقتصادی و ارتقای بیش‌ازپیش مادی و معنوی معلولین از مسائل مهم جامعه معلولین بهشهر است.

محمدابراهیم حسین زاده رکنی بابیان اینکه  فضای ۹ متری جامعه معلولین بهشهر جوابگوی اعضاء نیست، ادامه داد: علی‌رغم مشکلات فراوان، فضای کم نیز از دیگر مشکلات جامعه معلولین بهشهر است که علی‌رغم این مشکلات، هیچ‌گاه ما را از توجه به رفع مشکلات جامعه معلولین بازنداشت بلکه توانمندسازی و بازترانی افراد جامعه معلولین از مسائل مهم و قابل‌پیگیری ما در تمام موارد است.

وی اظهار داشت: از ابتدای تأسیس این جامعه در نظر داشتیم در پی ایجاد جامعه‌ای باشیم که پرورش‌دهنده تمامی استعدادهای معلولان باشد که هم‌اکنون باوجوداینکه با وضعیت ایدئال درزمینهٔ توانمندسازی معلولان فاصله‌داریم اما به نتایج خوبی در این خصوص رسیده‌ایم که فعالیت‌های اعضا و همکاری و همراهی آنان و کمک خیران در این زمینه مؤثر بوده است.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه معلولین بهشهر اظهار داشت: بیکاری و خانه‌نشین بودن این قشر موجب پایین آمدن حس اعتمادبه‌نفس، گوشه‌گیری، سستی، پرخاشگری، کناره‌گیری، افسردگی و بی‌انگیزگی برخی از آنان درراه پیشرفت شده است که در همین راستا شناسایی توانمندی‌های معلولان، توجه به آموزش مهارت‌های شغلی و حرفه‌آموزی در دستور کار ما قرار دارد تا با توجه به این مسائل، مشکلات رفع شود.

هم‌اکنون جامعه معلولین بهشهر دارای ۴۰۰ عضو مستمر و ۷۰۰ عضو غیرمستمر است که در بهشهر، خلیل شهر، زاغمرز و گرجی‌محله توجه به توانمندی‌های معلولان را موردتوجه قرار داده‌ایم

رکنی ادامه داد: هم‌اکنون جامعه معلولین بهشهر دارای ۴۰۰ عضو مستمر و ۷۰۰ عضو غیرمستمر است که در بهشهر، خلیل شهر، زاغمرز و گرجی‌محله توجه به توانمندی‌های معلولان را موردتوجه قرار داده‌ایم اما متأسفانه مظلومیت جامعه معلولین خیلی بیشتر است و حتی مکانی که برای ما در نظر گرفته‌شده هم فضایی ۹ متری است که مناسب رفت‌وآمد معلولین نیست و باید در این راستا توجه ویژه  توسط مسئولان و خیران اعمال شود.

وی گفت: مهم‌ترین مشکل معلولان اشتغال آن‌هاست که این موضوع به یک مشکل عمده در زندگی معلولان تبدیل‌شده است که در همین راستا نیز با همفکری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تشکیل شرکت تعاونی معلولان در دستور کار قرارگرفته است تا در جهت رفع مشکلات مالی و اقتصادی این جامعه هدف تلاش شود.


راه‌اندازی شرکت تعاونی تولیدی جامعه معلولین بهشهر

یکی از معلولین و عضو هیئت‌مدیره جامعه معلولین بهشهر نیز با اشاره به راه‌اندازی شرکت تعاونی تولیدی جامعه معلولین بهشهر گفت: رونق بخشیدن به کسب‌وکار، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار، مهم‌ترین دستاورد این تعاونی است و تلاش داریم تا با عضوپذیری و افزایش ظرفیت مالی، توان درآمدزایی و سودآوری را برای افراد جامعه هدف که از کمترین پشتوانه مالی برخوردارند و از عدم اشتغال رنج می‌برند، افزایش دهیم.

قاسم کاردر اضافه کرد: مبنای ایجاد تعاونی‌ها نیاز افراد است، چون این نهادها این ظرفیت رادارند تا برای توانمندسازی و رشد توانایی‌های جامعه هدف تلاش کنند و لذا با ایجاد تعاونی تولیدی جامعه معلولان بهشهر در پی آن هستیم تا برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی افراد تحت پوشش این جامعه فکر اساسی انجام شود.

وی بیان داشت: استقلال و خودکفائی اقشار تحت پوشش این جامعه، تقویت و گسترش شرکت تعاونی معلولین و تلاش برای اشتغال‌زایی آنان از مسائل مهمی است که با تمام توان دنبال می‌شود و در این راستا ضرورت تشکیل تعاونی احساس شد تا با کمک هم و اتحاد و وحدت برای رشد و شکوفایی افراد این جامعه تلاش شود.

کاردر گفت: همان‌گونه که یک فرد سالم برای گذراندن زندگی و امرارمعاش خود نیازمند به شغل برای کسب درآمد است؛ فرد معلول هم از این امر مستثنا نیست و حتی بیشتر از یک فرد سالم نیاز به این شغل و درآمد دارد و لذا ما معلولین باید خود را به دیگران برسانیم و نباید برخی از محدودیت‌های ناشی از معلولیت ما را از ادامه راه بازدارد و لذا باید با تمام توان در این راستا و شناسایی توانمندی‌های خود به جامعه با تلاش و کوشش وارد شویم و " ما می‌توانیم " را به منصه ظهور برسانیم.

تقویت روحیه خودباوری، توانمندسازی و توجه به فعالیت هر چه بیشتر معلولان در جامعه از عوامل مؤثر در پویایی و توانمندسازی آنان است که امیدواریم مسئولان از حداکثر پتانسیل خود برای حمایت از این قشر استفاده کنند اما علاوه بر وظیفه مسئولان، نگاه مردم نیز نسبت به معلولان باید تغییر ویژه‌ای پیدا کند و نباید بادید افراد محدود و بدون توانایی خاص به معلولان توجه شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار