کد خبر: ۱۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴ 07 April 2015
بهار را می‌توان در شالیزارها حس کرد، مزارعی که با شخم و شیار، جان تازه ای می گیرند و سفره سبز بر دامن طبیعت نقش می بندند.

به گزارش مهر، همپای بهار، شالیزارهای دیار همیشه بهار نیز عطر برنج گرفت و فصلی تازه از کار و تلاش در مزارع مازندران آغاز شد و با شخم و شیار و آب تخت کردن مزارع، شالیزارهای مازندران جان دوباره ای گرفت و کشت برنج در قطب تولید آن از سر گرفته شد و با گذر به مناطق شرقی و مرکزی مازندران، می توان شالیکارانی را دید که با شخم و شیار ، شالیزارهایشان را مهیای کشت برنج می‌کنند.

تولید برنج در ایران هر ساله به بیش از سه میلیون تن شلتوک و حدود دو میلیون تن برنج سفید می‌رسد و در این میان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان مهمترین قطب‌های تولید برنج کشور محسوب می‌شوند و ۴۲ درصد برنج کشور در دیار همیشه بهار مازندران تولید می شود.

خشکسالی اخیر و کاهش سطح نزولات آسمانی که موجب قرار گرفتن منابع آبهای زیرزمینی در وضعیت قرمز شده، این نگرانی را در بین کارشناسان و متولیان امور آب استان افزایش داده تا حدی که به گفته کارشناسان در صورت تداوم کشت برنج در این سطح در سالهای آتی بایددر انتظار پایین آمدن سطح آبهای زیرزمینی و شور شدن آنان و در نتیجه خشک شدن اقلیم استان و تبدیل این استان سرسبز به بیابانی وحشتناک است.

مازندران بیش از ۲۴۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و قطب مهم تولید برنج در کشور محسوب می شود.  مازندران با داشتن ۳۸ درصد سطح زیر کشت و ۴۲ درصد تولید برنج کشور، تأمین کننده اصلی برنج کشور است و هر سال حدود ۱.۴ میلیون تن شلتوک در مازندران تولید می شود.

نشاء برنج در شالیزارهای الموت

با آنکه فصل کشت و کار برنج از قبل از عید در مازندران شروع شد، تاکنون بیش از ۷۰ درصد شالیزارها شخم و شیار شدند و ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع نیز آب تخت شدند.

بسیاری از کشاورزان مازندرانی هر سال در آغاز سال نو، شالیزارهایشان را با آب تخت کردن و شخم زدن برای کشت برنج آماده می کنند، کشت برنج در حالی در مازندرن آغاز شد که کم آبی کشاورزی را تهدید می کند و رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، کاهش منابع آبی را از جمله تهدیدها برشمرد و خواستار اجرای طرح نوبت بندی آبیاری اراضی کشاورزی شد.

دلاور حیدرپور با اشاره به کاهش بارندگی و ذخایر آبی در پشت سدها، اعمال مدیریت در مصرف را از کارهای ضروری دانست و گفت: بهره برداران با هماهنگی کارشناسان امر در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند تا مشکلی برای آنان پیش نیاید.

وی به کشاورزان توصیه کرد تا با استفاده از بارندگی های کنونی و خنکی هوا، آماده سازی زمین را انجام دهند تا در پیک کار دچار مشکل کم آبی نشوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد شخم شیار شدند و آب تخت ۱۲۰ هزار هکتار از شالیزارها گفت: باید هماهنگی بین کشاورزان و کارشناسان وجود داشته باشد تا آب را درست مصرف کنند.

حیدرپور به کشاورزان توصیه کرد تا با نوتیت بندی و با استفاده آبیاری دوره ای، استفاده بهینه ای از منابع آبی داشته باشند و نتایج نشان داده که می توان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه جویی با آبیاری دوره ای در مصرف آب داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه آب برای کشاورزی عنصر حیاتی است تصریح کرد: باید آبیاری دوره ای شود تا علاوه بر جلوگیری از خسارت ها، سبب افزایش تولید شویم.

در عین حال، مدیرعامل آب منطقه ای مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش ۴۲ میلیون متر مکعبی حجم ذخایر آبی استان گفت: سد شهید رجایی به عنوان مهمترین منبع آبی استان امسال کاهش چشمگیری یافته است.

محمد ابراهیم یخکشی افزود: افت دبی چشمه ها و کاهش منابع آبی، ۴۷ درصد از زمین های کشاورزی را در معرض خشکسالی قرار داده است از اینرو طرح نوبت دهی آبگیری اراضی از فروردین ماه آغاز شده است.

وی از کشاورزان خواست تا با اقدام و لایروبی نهرها برای آبگیری زمین ها اقدام کنندو چاهها را تجهیز کنند.

با گذر از مناطق مختلف مازندران می توان شالیکارانی را مشاهده کرد که تا زانو در زمینهای قرقابی استان فرو رفته اند و به کشت و کار کشاورزی می پردازند، فرزین فرهادی رئیس جهاد کشاورزی قائمشهر در این زمینه می گوید: با آغاز عملیات آماده‌سازی شالیزارهای شهرستان قائم شهر، تاکنون خزانه گیری در بیش از ۶۵ درصد از شالیزارهای این شهرستان انجام پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه خزانه گیری به صورت پوشش پلاستیک صورت گرفته، افزود: آب تخت مزارع شالیزاری در بیش از ۹۰ درصد شالیزارهای این شهرستان انجام پذیرفته است.

وی با بیان اینکه استفاده از رطوبت موجود در خاک های شالیزاری برای آماده سازی شالیزارها یک فرصت مناسب محسوب می شود، به کشاورزان توصیه کرد که از این فرصت استفاده مطلوب کرده و از آنجایکه ۳۰ درصد از آب مصرفی شالیزارها در مرحله قبل از نشا مورد نیاز می باشد، از آب های جاری و رطوبت موجود استفاده بهینه را ببرند.

فرهادی در پایان با بیان اینکه عملیات شخم و شیار شالیزارهای شهرستان قائم شهر در بیش از ۸۰ درصد زمین ها صورت گرفته، سطح زیر کشت برنج این شهرستان را بیش از ۸۵۰۰ هکتار اعلام داشت.

در شهرستان بابل نیز بیش از ۷۰ درصد شالیزارها شخم و شیار شدند و به گفته مسعود غلامی مدیر جهاد کشاورزی بابل، نون عملیات شخم و شیار در سطح ۳۱ هزار و ۸۱۰ هکتار صورت گرفته است.

وی افزود: آب تخت اولیه در سطح ۳۱ هزار و ۳۵۹ هکتار (۴۷ درصد)، خزانه گیری در سطح ۱۹ هزار و ۱۰۰ هکتار (۴۱ درصد) و بذرپاشی در سطح ۱۲ هزار و ۲۷۰ هکتار (۲۷ درصد) صورت گرفته است.

وی در پایان از آبگیری ۹۴ درصدی آببندان های این شهرستان خبر داد و افزود: سطح بیمه تضمین تولید شالیزارهای این شهرستان تاکنون بیش از ۳۶۰ هکتار بوده است.

در شهرستان آمل نیز عمليات شخم و شيار در شالیزارهای شهرستان آمل با قوت ادامه دارد و به ۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار (۹۰ درصد) رسید که از این میزان در ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار (۴۴ درصد) آب تخت اولیه انجام شد.

همچنین سطح خزانه گیری برنج این شهرستان را تاکنون ۲۲ هزار و ۲۵۰ هکتار (۵۸ درصد)، بذر پاشی ۱۵ هزار و ۷۰۰ (۴۱ درصد)، رسیده است.

کار زراعت برنج در اراضی مازندران شروع شد اما به تاکید کارشناسان، مسئولان از هم اینک باید برای بازرگانی، خرید تضمینی، جلوگیری از واردات بی رویه و حمایت اصولی از کشاورزان برنامه ریزی داشته باشند.

دو استان مازندران و گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی می تواند به عنوان مهمترین مرکز توریسم در کشور تداعی شود که این امر به تدریج سبب تغییر کاربری، ساخت ویلا، کارگاه و مراکز توریستی می شود، لذا جهت برون رفت از این خطر جدی باید درآمد اقتصادی کشاورزان را افزایش دهیم و از هزنیه های اضافی تولید برای کشاورزان بکاهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار