سید مرتضی حسینی را می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین نمایندگان مجلس در ادوار مختلف قزوین دانست که مواضع او گاهی بازتاب ملی و جهانی یافته است.
کد خبر: ۲۰۵۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ 03 April 2016
به گزارش تابناک از قزوین، به نقل از نشریه فروردین امروز سید مرتضی حسینی را می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین نمایندگان مجلس در ادوار مختلف قزوین دانست که مواضع او گاهی بازتاب ملی و جهانی یافته است. خانه او، ساده و بی‌آلایش است، تنها چیزی که جذاب جلوه می‌کند آشتی سنت و مدرنیته با تبلت اوست؛ تکنولوژی آدمی مثل او را منکوب خود کرده است. ما را به گرمی می‌پذیرد، از هر دری سخن می‌گوید، پُر اعتمادبه‌نفس است و در صورتش هیچ چیزی از شکست جلوه‌گری نمی‌کند، گاهی تند می‌شد، گاهی عتاب می‌دهد اما در زیر آن لایه خشن می‌توان صورت مهربان، گرم و صمیمی دید که جدا از آنچه از او برای ما به تصویر کشیدن رخ می‌نماید.

حال با فروغ حضور او در مجلس و از دست رفتن کرسی وکالتش به نیابت از اصولگریان، شاید این صدا از درست رفته باشد اما سرصدایش را همچنان از دست نداده است!. او انتخاب رقیب خود را فاقد هر نوع پیامی می‌داند که ربط چندان مشخصی به خارج از استان داشته باشد که بخواهیم در آن تامل کنیم به نحوی که این شکست بیشتر از آنکه مرهون عملکرد اطلاح‌طلبان و شنیدن ندای اصلاح‌طلبان در خارج از استان باشد، مرهون عملکرد اصولگریان، غره شدن، حرف‌ نشوی گزینه‌های این جریان از بزرگان اصولگرایان  و از آن طرف مدیریت اصلاح‌طلبان در استان می‌داند. از نظر او مدیریت دولتِ اعتدال در داخل کشور و به ویژه در استان منفی است. از نظر او بهترین رییس‌جمهور احمدی نژاد است. این حرف‌ها شاید برای ما عجیب به نظر برسد، اما این حرف‌ها هنوز شنونده دارد و شاید سید مرتضی خوب می‌داند چه کسانی را، با چه رویکردی مخاطب قرار دهد.

 انتخابات به پایان رسید و شما از رسیدن به مجلس بازماندید! تحلیل‌تان را  از انتخابات 7 اسفند بگویید؟
مسائل سیاسی و اجتماعی همواره در حال تحول و تغییر است و این‌طور نیست که جریان سیاسی تا ابد در قدرت باقی بماند. در طول تاریخ نیز افراد در یک جایگاه ثابت نبوده‌اند و شاهد گردش قدرت و تغییر بوده‌ایم.
در مورد حوادثی که در 7 اسفند رقم خورد و موجب شد اصلاح‌طلبان پیروز میدان باشند باید گفت که خود ما اصولگرایان فرصت‌ها را از دست دادیم نه اینکه طرف مقابل ما قوی بوده است.
طبق آمار اصولگرایان بیش از 200هزار رای در استان قزوین داشته‌اند که به خاطر تفرقه این میزان رای را از دست دادند. در قزوین تعداد زیادی از اصولگرایان به صحنه انتخابات آمدند چراکه احساس می‌کردند خانم زرآبادی چندان جایگاهی در جامعه ندارد که رای بیاورد و شاید اگر یک نفر از اصلاح‌طلبان قوی در صحنه بود کاندیداهای اصولگرایان احساس خطر کرده و به این میزان حضور پیدا نمی‌کردند. به عبارتی همه اصولگرایان تصور داشتند که قوی هستند و می‌توانند پیروز باشند.
  چطور فرد کمتر شناخته شده‌ای همانند خانم زرآبادی رای می‌آورد و می‌تواند سید‌مرتضی حسینی را شکست دهد؟ به‌نظر شما مردم با این انتخاب پیامی به شما و جریان اصولگرایی ندادند که در تفکرات‌تان تجدید نظر کنید!
این موضوع به پشتوانه یک جریان محقق شد. ما دو جریان اصلاحات و اصولگرایی در کشور داریم که اصلاح‌طلبان در استان قزوین وحدت بسیار خوبی دارند. بزرگانی همچون شیخ قدرت‌الله علیخانی، آیت‌الله تاکندی و سید‌ناصر قوامی حرف شنوی خوبی از هم دارند و این افراد و جریان اصلاحات بود که از خانم زرآبادی حمایت کردند و در نهایت ایشان رای آورد وگرنه اگر خود این خانم به تنهایی وارد صحنه می‌شد شاید اتفاقات به این صورت رقم نمی‌خورد.
جریان اصلاحات همواره در استان یک میزانی از رای را دارد که در این دوره به نفع خانم زرآبادی به صندوق‌ها ریخته شد.
طبیعی است وقتی شکستی حاصل می‌شود همه نگاه‌ها می‌رود به این سمت که عملکردها خوب نبوده است اما در موضوع انتخابات در جریان اصولگرایی تدبیر صورت نگرفت که در واقع این موضوع به بزرگان جریان اصولگرایی برمی‌گردد. اصولگرایان از اقبال لازم برخوردارند و نیازی به تغییر نگرش‌ها نمی‌بینم.

  وضعیت انتخابات در شهرستان بویین‌زهرا را چطور تحلیل می‌کنید؟
در بویین‌زهرا آقای عباسپور اتفاقا رقبای خیلی قوی هم نداشت، چند تن از دوستان ایشان جداشده و کاندیدا شدند؛ آقای عباسپور می‌توانست این افراد را ببیند و از آنها بخواهد به نفع جریان اصولگرایی کنار بروند که این کار را نکرد و رای اصولگرایان شکسته شد درحالی‌که اگر این افراد کنار می‌رفتند آقای عباسپور به‌عنوان یک اصولگرا در صحنه می‌ماند.

-به‌نظر شما شیخ قدرت علیخانی در پیروزی آقای بابایی صالح نقشی نداشته است؟
آقای بابایی صالح در دشت آبی رای بالایی داشتند و در کنار این نیز شیخ قدرت علیخانی یک میزانی رای دارند که در این دوره از انتخابات به حمایت از آقای بابایی صالح در صندوق‌ها ریخته شد.

  اگر شیخ قدرت علیخانی در صحنه انتخابات می‌ماندند آیا آقای عباسپور پیروز میدان می‌شدند؟
بله، آقای عباسپور رای می‌آورد چراکه آقای بابایی صالح به راحتی کناره‌گیری نمی‌کردند و در نتیجه رای اصلاح‌طلبان شکسته می‌شد.

  انتخابات نمایندگی مجلس در تاکستان نیز به نفع اصلاح‌طلبان بود، این را چطور تحلیل می‌کنید؟
در تاکستان نیز بخشی از اصولگرایان با آقای طاهرخانی تلفیق شدند تا رجب رحمانی را کنار بزنند و گرنه اصلاح‌طلبان نمی‌تواسنتد رجب رحمانی را شکست دهند.

 آیا جریان اصولگرایی با کنارزدن مهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان که موجب بالا آمدن افراد کم‌تجربه شد اشتباه نکردند؟
موضوع تایید صلاحیت‌ها به شورای نگهبان برمی‌گردد که قطع یقین برای خود خط و مشی مشخصی داشته و به دور از نگاه‌های حزبی و گروهی کار خود را انجام می‌دهد.

 آیا می‌توان گفت که یک موج کشوری موجب رای آوردن اصلاح‌طلبان در استان قزوین شده است؟
نه؛ چراکه به غیر از تهران در سایر استان‌ها این‌طور نبوده است. در واقع در استان قزوین همواره دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی روبروی هم بوده‌اند و در نهایت هر جریانی که خوب تدبیر کند پیروز انتخابات خواهد بود.

  انتخابات خبرگان را چطور دیدید؟ باز اصولگرایان نتوانستند موفقیت صددرصدی در این زمینه کسب کنند؟
بحث خبرگان با نمایندگی مجلس فرق دارد؛ در مقابل آقای رجبی که سخنور و ناطق خوبی نبودند آقای تلخابی به‌عنوان نیرویی جوان خیلی خوب سخنرانی می‌کردند و در کنار این موضوع از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار بودند و همین عوامل موجب پیروزی ایشان در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان شد.

 شما برای آقای علیخانی و طرفداران ایشان چه جایگاهی در استان قائلید؟
جریان آقای علیخانی یک جریان فردی نیست، ایشان سابقه فعالیت 30ساله در استان قزوین دارند؛ در زمان آقای میرحسین موسوی ایشان 8شغل و مسوولیت داشتند، در استان پول خرج کرده‌اند و به افراد استفاده و سود رسانده‌اند و الان برای خود در استان نیرو چیده‌اند.
همین آقای موسوی فرماندار سابق قزوین به واسطه حمایت آقای علیخانی به این جایگاه رسید و از این نیروها زیاد در سطح استان دارند که به واسطه کاری که شیخ قدرت برای آن‌ها کرده است که حاضرند برای ایشان فداکاری کرده و زحمت او را پس دهند و امروز می‌گویند که اگر شما برای ما زحمت کشیدید که ما به جایگاه و ثروت برسیم ما نیز به شما خدمات می‌دهیم  و در موردش مطلب می نویسند.
بنده، آقای علیخانی را انقلابی نمی‌دانم چراکه در واقع ایشان در طی این سال‌ها نوچه‌پروری کرده‌اند که این موضوع موجب عدم رشد سیاسی و توسعه استان قزوین شده است، از ابتدا ایشان در استان دعواهای زیادی به راه انداختند و در دوره‌ای که باید خدمات به استان می‌رسید، دسته‌هایی راه افتاد به حمایت از ایشان و علیه ایشان.

 موفقیت آقای داود محمدی در انتخابات را چطور تحلیل می‌کنید؟
خود آقای محمدی اعلام می‌کنند که من نه اصولگرا هستم و نه اصلاح‌طلب؛ در واقع خود را کاندیدای مستقل می‌دانند که این هم روشی است برای حضور در صحنه انتخابات که البته بنده  به نوبه خود آن را نمی‌پسندم.

 چه ارزیابی از عملکرد مجلس دهم دارید؟
مجلس نهم به نام اصولگرایی بود ولی به کام اصلاح‌طلبان؛ آقای لاریجانی تلفیقی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل و طرفدار دولت را در کنار خود داشتند که آن‌طور که می‌خواستند مجلس را مدیریت کرده و در واقع مجلس عملکرد اصولگرایی که باید محقق می‌شد را از خود نشان نداد.

 عملکرد مجلس در برخورد با دولت آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی، وزرا و برجام را چطور دیدید؟
مجلس نهم نسبت به دولت آقای احمدی‌نژاد بیشتر از دولت آقای روحانی حساسیت نشان داد.
موضوع برجام هم که خیلی مورد بحث قرار گرفت در واقع موضوعی تاریخی، ملی و مردمی است و مجلس قطع یقین باید حساسیت نشان دهد.

 شما عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بودید موضع‌گیری شما در زمینه اپیلاسیون خیلی خبری شد! موضوع از چه قرار بود چرا شما با اپیلاسیون مخالفت کردید؟
من با اپیلاسیون مشکلی نداشتم بلکه به وضعیت برخی آرایشگاه‌ها که در آن زن‌ها مردان را آرایش می کردند و در برخی دیگر مردان زنان را مخالف بودم، این وضعیت غیرقابل قبول بود و متاسفانه رسانه‌ها با این تذکر من سیاسی برخورد کردند.

 مدیریت فرهنگی استان و حضور آقای اسکندری‌نژاد را در این حوزه چطور ارزیابی می‌کنید؟
بنده نسبت به ایشان شناخت چندانی ندارم اما دوستان ما که در دانشگاه بین‌الملل بوده‌اند و خود حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی که آقای اسکندری‌نژاد را می‌شناسند به این آقا نقد داشته و ایشان را یک فرد فرهنگی نمی‌دانند.
در مورد عملکرد فرهنگی و وجود آقای اسکندری‌نژاد در کسوت مدیریت فرهنگی استان نگران هستیم و امیدواریم ایشان نگرانی ما را برطرف کرده و به نحو احسن عمل کنند.

 نظر شما در مورد تغییر استاندار قزوین چندان مثبت نبود؟
آقای روزبه را برداشتند چراکه دنبال کار بود نه حواشی؛ ایشان پیگیر سیاسی‌بازی نبود افرادی را به کار گرفت که دولت را قبول داشتند اما نیروی سینه‌چاک نبودند. واقعا جدی وارد میدان شده بود که منویات رهبر انقلاب در سفر به استان قزوین را محقق کند.
آقای روزبه شخصا گفتند که شخص شیخ قدرت لیست 180نفره‌ای را به من داده‌اند  که باید این افراد تغییر کنند و ایشان تبعیت نکردند و گفته بودند که من استاندار روحانی هستم و استاندار شما نیستم.
آقای روزبه کنار رفت چون استاندار آقایان علیخانی و قوامی نبود و در واقع ضعف ایشان را این موضوع می‌دانستند که از شیخ قدرت تبعیت نمی‌کند.
بعد از روزبه باید گفت که آقای همتی چندان خوب عمل نکرده است؛ تغییر عجولانه فرمانداران اصلا کار جالبی نبود که در واقع به خاطر تاثیرگذاری در جریان انتخابات انجام شد.

 یعنی فرمانداران در جریان نتایج انتخابات مؤثر بودند؟
متاسفانه موثر بودند.
 یعنی در انتخابات گذشته هم مؤثر بودند؟
 بله فرمانداران و بخشداران در جریان انتخابات خیلی مؤثر هستند.

 بعد از چهار سال نمایندگی مردم قزوین، چه نمره‌ای به خودتان می‌دهید؟
من در سلامت و دفاع از جریان ولایت به خودم نمره 20 می‌دهم. به‌هیچ‌عنوان از جایگاهی که داشتم سوء استفاده نکردم و یک نفر را پیدا نمی‌کنید که بگوید آقای حسینی برای خود و خانواده‌اش کاری کرده باشد.در مقابل برخی کارها را می‌توانستیم بهتر انجام دهیم و شاید ضعف‌هایی داشتیم که دلیل آن مشکلات مالی بود.

 عملکرد دولت را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به‌نظر بنده عملکرد دولت یازدهم در مجموع منفی است؛ احمدی‌نژاد اگر حواشی دوره دوم ریاست جمهوری خود را نداشت بهترین رییس جمهور بود اما حواشی که به‌وجود آمد کارهای بزرگ او را نیز خراب کرد. وی در مقابل آمریکا و عربستان مستقلانه عمل کرد که همین موضوع نیز روی افکار عمومی تاثیر می‌گذاشت و موجب افزایش قیمت نفت می‌شد.
احمدی‌نژاد هر وقت سخنرانی می‌کرد قیمت نفت 20 دلار بالا می‌رفت! و امروز هر وقت آقای روحانی سخنرانی می‌کند نفت 20 دلار کاهش پیدا می‌کند! برای اینکه دولت‌ها احساس خطر نمی‌کنند اما در زمان دولت قبل خیلی از کشورها احساس خطر کردند و نفت خریدند.

میلاد حکمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار