کد خبر: ۲۳۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸ 01 June 2016
کارشناس طب سنتی با اعلام اینکه در حال حاضر قوانین مدونی برای فعالیت پزشکان و کارشناسان طب سنتی وجود ندارد، گفت: ساماندهی نشدن مناسب موجب شد هر فردی به خودش اجازه دهد وارد این حوزه شود و مشکلاتی برای طب سنتی به وجود بیاورد.

به گزارش تابناک مازندران ، حذف معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت و درمان یکی از دغدغه‌های این روزهای فعالان طب سنتی در کشور است.

اعتراضات به حذف این معاونت از وزارت بهداشت به صورت جدی در برنامه کاری پزشکان و افراد فعال در این حوزه قرار دارد.

در همین ارتباط مهدی تقی‌پور کارشناس طب سنتی شهرستان بابل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ابتدا درباره جایگاه طب سنتی و نیز مزیت‌های آن و در پایان گلایه خویش از حذف این معاونت در وزارت بهداشت و درمان را مطرح کرد.

وی ابتدا درباره پیشرفت‌های طب سنتی در گذشته و حال و نیز اقداماتی که در این باره انجام شد، اظهار کرد: از نگاه طب سنتی این شاخه در علوم پزشکی در گذشته پیشرفت‌های خویش را داشته و در قانون ابن‌سینا نیز بیان شد که بشر به دانش طب به واسطه اقدامات انجام شده این دانشمند بی‎نیاز است.

این کارشناس طب سنتی با اشاره به اینکه ترویج طب سنتی در کشور ادامه یافت و نیاز بود که شرایط طب سنتی با بیماری‌های موجود و نیازهای جامعه به‌روزرسانی شود، گفت: در حال حاضر طب سنتی نیاز به به‌روزشدن و کارآمدی دارد و نمی‌توانیم داروهای موجود در گذشته را برای برخی از بیماری‌های نوظهور فعلی تجویز کنیم، روزآمد کردن و به‌روزکردن طب سنتی یکی از نیازهای اساسی حال حاضر است.

وی درباره کنار گذاشته شدن طب سنتی از مباحث درمانی مردم در گذشته را فعالیت برخی سیاسیون عنوان کرد و یادآور شد: انگلستان از 300 سال پیش برای براندازی طب سنتی در ایران زحمت کشید و در سال 1904 با تصویب قانون منع طبابت بدون دیپلمه رسمی میخ قانون منع طبابت سینوی را کوبیدند و در قبر گذاشتند.

 کارشناس طب سنتی با بیان اینکه بعد از انقلاب و در سال 64 برای نخستین‌بار موضوع حجامت در کشور مطرح شد و این سنت نبوی احیا شد در کنار این موارد بحث درمان‌های گیاهی مطرح شد، گفت: در این 30 سال طب سنتی رشد مناسبی کرد و به نظر می‎رسد که این شاخه از طب به روز شد، نگاه مسئولان طب سنتی نگاه جدید به منابع موجود طب سنتی در کشور است، در این مدت مزاحمت‌های بی‌شماری روی مجموعه دست‌اندرکاران طب سنتی کشور بود و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به فعالیت رسمی قانون حجامت در سال 84 یادآور شد: در دولت قبل معاونت طب سنتی در کشور با ایجاد پژوهشکده طب سنتی راه‌اندازی شد و دانشکده طب سنتی  به وجود آمد.

تقی‌پور با اعلام اینکه در حال حاضر در یک ماه گذشته معاونت طب سنتی توسط وزیر بهداشت منحل و به یک اداره کل تبدیل شد، افزود: پس از آن بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات حجامت در ایران و دانشگاه طب سنتی ارمنستان شعبه ایران نیز پلمب شد.

وی اضافه کرد: بحث پلمب مراکز طب سنتی همچنان ادامه دارد و چندین مطب طب سنتی نیز به صورت کلی بسته شد، این اقدامات در حالی انجام شد که وزیر بهداشت و معاون طب سنتی وی در صحبت‌های خویش به حمایت از طب سنتی می‌پردازند.

کارشناس طب سنتی یادآور شد: وقتی مسؤولان اعلام می‎کنند که حامی این طب در کشور هستند، چرا پس از 30 سال فعالیت بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات حجامت ایران که 14 هزار پزشک و غیرپزشک را تربیت کردند در حال حاضر با مشکل فعالیت مواجه هستند و برای استفاده از ظرفیت طب سنتی باید این مراکز در مباحث علمی شرکت داده شوند نه اینکه به راحتی آنها را کنار بگذارند.

 وی با اعلام اینکه یکی از فعالان عرصه طب سنتی کشور در حال حاضر درگیر محاکم قضایی است، افزود: این فعال طب سنتی دو سال برای دریافت مجوز تلاش می‎کند ولی در وزارت بهداشت کارشکنی در این زمینه انجام می‎شود.

کارشناس طب سنتی با اشاره به جلوگیری از برگزاری نخستین کنگره طب سنتی کشور در تهران یادآور شد: جلوی برگزاری این همایش و کنگره در حالی گرفته شد که از قبل مجوزهای رسمی برای این همایش انجام شد که با فشار وزارت بهداشت این همایش برگزار نشد.

تقی‌پور مهم‌ترین درخواست خویش و جامعه طب سنتی را حمایت از اساتید برجسته این فن در کشور اعلام کرد و گفت: باید به فکر اعتلای طب سنتی و سلامت جامعه باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا طب سنتی نتوانست نظر مساعد مسؤولان و متولیان امر را در کشور جلب کند، اظهار کرد: دلیل اصلی حمایت از طب کلاسیک و نیز معرفی کردن طب سنتی به عنوان مکمل در کنار طبابت است.

تقی‌پور اضافه کرد: متولیان هنوز به این باور نرسیدند که طب سنتی می‎تواند طب اصلی جامعه باشد، ممکن است با حمایت از طب سنتی منافع مادی برخی از افراد در اثر فعالیت طب سنتی در کشور به مخاطره بیافتد.

وی گفت: برای رفع این مشکل نیاز است که کارگروه مشترکی بین طب سنتی و طب کلاسیک تشکیل شود که مشکلات پیش رو درمانی در کشور رفع شود و از ظرفیت طب سنتی نیز در زمینه درمان استفاده شود.

تقی‌پور اضافه کرد: مهم‌ترین مطالبات مسؤولان طب سنتی در کشور از مسؤولان وزارت بهداشت ساماندهی نظام طب سنتی اسلامی است، با ساماندهی مناسب بودجه و قوانین برای فعالان طب سنتی در نظر گرفته شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر قوانین مدونی برای فعالیت پزشکان و کارشناسان طب سنتی وجود ندارد، افزود: ساماندهی نشدن مناسب موجب شد هر فردی به خودش اجازه دهد وارد این حوزه شود و مشکلاتی برای طب سنتی به وجود بیاورد.

کارشناس طب سنتی در پایان گفت: درخواست ما سازماندهی مناسب است، سازمان طب سنتی در کشور ایجاد شود، فعالیت اطبا و کارشناسان طب سنتی با نظارت وزارت بهداشت انجام شود، با این شیوه نتیجه مطلوب در حوزه درمانی ایجاد می‎شود.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار