تابناک گیلان - رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برجام فهم مشترک و تمرینی برای رسیدن به کارهای بزرگ بود، تلقی اینکه آن مهم هیچ دستاوری نداشته را غیرمنصفانه عنوان کرد.
کد خبر: ۲۴۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹ 10 June 2016
تابناک گیلان - رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برجام فهم مشترک و تمرینی برای رسیدن به کارهای بزرگ بود، تلقی اینکه آن مهم هیچ دستاوری نداشته را غیرمنصفانه عنوان کرد.

مهرداد بائوج لاهوتی غروب پنجشنبه در نشست خبری مجمع نمایندگان گیلان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه ، با اشاره به برخی دستاوردهای برجام افزود: قبل از برجام محکوم به صادر کردن یک میلیون بشکه نفت بودیم، اما اکنون اگر مشتری داشته باشیم محدودیتی برای صادرات نداریم.

وی اضافه کرد: قبل از برجام اگر پول صادرات مان را می خواستیم جابجا کنیم، در جزایر آفریقایی باید 30 درصد پول باج می دادیم این درحالیست که امروز پول مان را به راحتی جابجا می کنیم.
لاهوتی همچنین به فاینانس اشاره و تصریح کرد: سال گذشته قبل از برجام، فاینانس 30 میلیارد دلار را پیش بینی کرده بودیم اما با وجود تلاش های فراوان ، سه تا چهار میلیارد دلار آن بیشتر تحقق نیافت اما امسال بسیاری بدنبال آن هستند.

وی درباره چای استان نیز گفت: محصول چای که از هفت هزار تن به یک هزار تن رسیده بود ، طی دو سال گذشته افزایش داشته است.
لاهوتی به تولید برنج استان نیز اشاره و بیان کرد: دو میلیون و 400 هزار تن در کشور تولید برنج و دو میلیون و 800 هزار تن مصرف برنج داریم که بابد برنجی را که نیاز داریم، در کشور تولید کنیم تا پرونده واردات برنج برای همیشه بسته شود.
وی با بیان اینکه عقب ماندگی هایی در استان وجود دارد، گفت: افتخار داریم امروز بین استان های کشور ، گیلان رتبه سوم صنعت را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: همچنین با همه کاستی ها ، یک هزار و 300 طرح گردشگری با حدود 40 هزار شغل در حال اجراست.
لاهوتی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنعتی کشور با ظرفیت 30 درصد کار می کنند که باید به آنها کمک کرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره راه آهن اظهار کرد: در بحث حمل و نقل، قدم های خوبی در استان برداشته شده و یکی از دغدغه های مسئولان و نمایندگان، افتتاح راه آهن است که مسئولان برای افتتاح آن در سالجاری اهتمام دارند.

** نمایندگان برای معضل قاچاق، چاره اندیشی کنند
نماینده رشت در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، یکی از معضلات کشور را قاچاق خواند و گفت: قاچاق در حال حاضر کانتینر کانتینر و با کامیون وارد کشور می شود و به صورت علنی قاچاق درحال انجام است.
محمدصادق حسنی جوریابی تصریح کرد: این وظیفه نمایندگان است که برای این پدیده شوم که تولید را نابود می کند، چاره اندیشی کنند.

** تصویب قانونی در مجلس در رابطه با مجوز خدمات دستگاه ها شامل آب، برق و گاز
نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از وجود بیش از هفت هزار خانه نسقی در حاشیه شهر رشت خبر داد و گفت: به طور عمده این افراد کسانی هستند که مشکل دارند و در حاشیه شهر زندگی می کنند.
سید کاظم دلخوش افزود: در رابطه با مجوز خدمات دستگاه ها از جمله آب ، برق و گاز برای حاشیه شهرها ، قانونی در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است.

** ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای نیل به توسعه
نماینده مردم شهرستان رودبار در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت های گردشگری این شهرستان گفت: از حدود 220 اثر شناسایی شده گردشگری در رودبار، 35 اثر ثبت شده است.
منوجهر جمالی سوسفی افزود: اگر می خواهیم به سمت توسعه و رشد حرکت کنیم، باید از نخبگان استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: برای اشتغال در بخش صنعت باید کارگروه های تخصصی فعال شوند و از واحدهای صنعتی که غیرفعال و یا نیمه فعال هستند، بازدید کارشناسی به منظور یافتن راهکاری برای فعالیت آنها انجام شود.

** کسی حق توهین به فرهنگ و دیانت مردم را ندارد
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با برخی اظهارات درباره مردم گیلان گفت: کسی حق توهین به فرهنگ و دیانت مردم را ندارد و این حرف ها نشان می دهد که اطلاعات این افراد، خیلی ضعیف بوده است.
جبار کوچکی نژاد همچنین نقد و بررسی در سطح جامعه را حق خبرنگاران دانست و گفت: خبرنگاران باید آزادی عمل برای نقدهای سازنده را داشته باشند و نمایندگان هم کمک می کنند که این فضا شکل بگیرد.

** افزایش 22 درصدی تولید چای / تاکنون 28 میلیارد تومان مطالبات چایکاران پرداخت شده است
ذبیح نیکفر نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طی دو سال گذشته، چای با حمایت های دولت تدبیر و امید رونق گرفت و برهمین اساس، امسال هم22 درصد در شهرستان لاهیجان افزایش تولید چای داشتیم.
وی با اشاره به تغییر سازمان تحقیقات چای به پژوهشکده چای اظهار کرد: انتظارداریم حاصل تحقیقات آنها، تحولی در چای ایجاد کند.
نیکفر تصریح کرد: امسال تاکنون، حدود 28 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

**برداشت شخصی نسبت به مردم گیلان، جفا به گیلانیان است
نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در ارتباط با برخی اظهارات درباره مردم گیلان گفت: اگر عزیزی برداشت شخصی اشتباهی را نسبت به مردم داشته باشد، جفا به مردم گیلان است.
حجت الاسلام افتخاری اظهار کرد: گیلانی ها مردم متدینی هستند و دارای بزرگانی همچون آیت الله بهجت و سید رشتی هستند و رفتار برخی افراد را نمی توان به نام عموم مردم نوشت.
استان گیلان با 16 شهرستان، 13 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار