مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین گفت: تالار قلم در بين دستگاه‌هاي فرهنگي و ناشران استان قزوين نهادينه شده است و در حال حاضر به محل برگزاري نشست‌هاي فرهنگي و تخصصي حوزه كتاب قزوين، تبديل شده است.
کد خبر: ۲۵۵۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱ 04 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین مهدي رمضاني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا منطقه قزوين،‌ اظهار كرد: اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان قزوين به عنوان يكي از متوليان حوزه تخصصي كتاب، ‌سال گذشته به منظور بررسي علمي و كارشناسي مباحث حوزه كتاب، معرفي و نقد تخصصي كتاب و اجتماع اهالي كتاب، تالار قلم را تأسيس كرد.

وي افزود: اگر چه تالار قلم براي پرداختن تخصصي به موضوع كتاب آماده شده است اما اين امر دليل نمي‌شود كه پر كردن اوقات اين تالار تنها به عهده نهاد كتابخانه‌هاي عمومي استان باشد بلكه ما انتظار داريم كه مجموعه فرهنگي استان نيز به منظور پيشبرد مباحث حوزه كتاب از اين فضاي ايجاد شده استفاده كنند.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین تصريح كرد: ما نيز در حد بضاعت خود، هر ماه حداقل يك نشست در زمينه‌هاي مختلف از جمله نقد كتاب،‌ رونمايي كتاب، معرفي كتاب و مروري بر آثار مؤلفان برگزار كرديم كه همواره با شدت و ضعفي همراه بوده است.

وي خاطرنشان كرد: يكي از كارهاي انجام شده در اين زمينه برگزاري نشست تخصصي كتاب‌خوان در تالار قلم است كه طي آن كتاب‌ها معرفي و به اشتراك گذاشته مي‌شود، همچنين جلسات فرهنگي مختلفي در اين فضا برگزار كرديم كه اميدواريم در طول سال جاري، اين فضا بيشتر مورد استفاده قرار بگيرد.

رمضاني يادآور شد: نكته‌اي كه در اين ميان نيز اهميت بالايي دارد اين است كه تشكل‌هاي حوزه كتاب و ناشران نيز در اين عرصه بايد وورد پيدا كنند، نگاه ما اين است كه تالار قلم محلي است كه ناشرين مي‌توانند كتاب‌هاي منتشر شده خود را در اين محفل معرفي و به نقد بگذارند، همچنين ناشران و تشكل‌هاي حوزه كتاب مي‌توانند از اين فضا در راستاي توسعه و تقويت علوم تخصصي كتاب، كلاس‌هاي تخصصي برگزار كنند.

وي تصريح كرد: اين فضا آماده شده است كه تشكل‌هاي مدني و اجتماعي حوزه نشر و كتاب هم بتوانند در راستاي ارتقا توانمندي تخصصي خود از اين فرايند بهره‌برداري داشته باشند، همين امر سبب مي‌شود كه مجموعه‌هاي فرهنگي و تخصصي حوزه نشر درگير ماجرا بشوند و به اهميت موضوع پي ببرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین افزود: در حال حاضر در اين زمينه خلأ داريم كه براي حل آن با ناشران جلساتي داشتيم كه از اين فضا استفاده كنند تا تالار قلم رنگ و بوي جدي تري به خود بگيرد، ما انتظار داريم كه به همراه تشكل‌ها و مجموعه هاي دولتي،‌ مجموعه‌هاي تخصصي غير دولتي و غير حاكميت نيز از اين فضا استفاده كنند.

وي تصريح كرد: حوزه كتابخواني مجموعه‌اي از  اضلاع مختلفي است كه يكي از اين اضلاع توليد كتاب خوب است، يك كتاب خوب به يك مؤلف خوب نياز دارد و مؤلف خوب نيز كسي است كه آموزش خوبي ببينند و اثرش به صورت مطلوب كارشناسي بشود كه تالار قلم در اين حلقه اثرگذار است.

رمضاني تأكيد كرد: وقتي نشست تخصصي نقد و معرفي كتاب برگزار مي‌شود، نقاط ضعف و قوت اثر توليد شده توسط يك مولف احصاء و براي آثار بعدي مؤلف راهگشا مي‌شود بنابراين آثار بعدي ناشر نسبت به اين اثر منسجم‌تر و قوي‌تر است.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اگر كتاب خوبي توليد شود مخاطبان نيز بيشتر مي‌شود در نتيجه سرانه مطالعه نيز افزايش پيدا مي‌كند، اين روند در تمامي محصولات فرهنگي وجود دارد كه اگر به خوبي انجام شود اقتصاد خوبي را نيز به همراه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار