معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: علوم بدون اخلاق و فناوری که پشتوانه اخلاقی ندارد موجب بحران در دنیا و برهم ریختن آرامش در زمین شده است.
کد خبر: ۲۶۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴ 28 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری شبستان از قزوین، علی زرافشان پیش از ظهر امروز (7 مرداد) در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات آزمایشگاهی دانش آموزان دوره متوسطه سراسر کشور که در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، بیان کرد: توسعه کشورها امروز بر اساس توسعه دانایی محور است زیرا عصر، عصر دانایی است و اگر در گذشته کشورهایی که به لحاظ کشاورزی و یا صنعتی پیشرفته بودند و توسعه یافته محسوب می شدند امروز ارزش افزوده کشورها در دانایی است.

 

وی ادامه داد: کشوری توسعه می یابد که در حوزه دانایی از آورده بیشتری برخوردار باشد و دانایی با تولید دانش و فناوری رخ می دهد و تولید این 2 در کشورها تحقق نمی یابد مگر نوآوری و خلاقیت باشد و بتوانند از آن فناوری برای درآمدزایی و توسعه کشور استفاده کنند.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: توسعه دانایی نیاز به دانش آموزان خلاق، مبتکر، سخت کوش و پرتلاش دارد و در این بین مدارس نقش مهمی را ایفا می کنند و اگر یادگیری دانش آموزان مبتنی بر حافظه باشد و آنچه در کتاب های درسی آمده را حفظ کنند از این یادگیری نوآوری و دانش ایجاد نمی شود بلکه نوآوری محصول کنجکاوی، اندیشیدن و تجربه کردن و عمل کردن است.

 

وی عنوان کرد: دانش آموزی که در عرصه یادگیری به این نکات توجه دارد می تواند نقش خود را به عنوان مسئول در توسعه کشور ایفا کند و در آموزش و پرورش رویکردی حاکم است مبنی بر اینکه یادگیری مبتنی بر کاوشگری و پژوهش است.

 

زرافشان تصریح کرد: رویکرد جدید آموزش یادگیری برای دانستن و به کاربستن نیست بلکه یادگیری از طریق پژوهش و کاوشگری است و حضور مسئولان در این جلسات علاوه بر اینکه بر حسب احترام به این رخداد بزرگ آموزشی و فرهنگی در کشور است نشان دهنده باوری است که مسئولان به شما دارند و نقشی که می توانند در توسعه کشور داشته باشید و همچنین این حضور برای تشویق دانش آموزان است.

 

وی توضیح داد: اینکه در دبستان ها جشنواره جابربن حیان برگزار می شود پشتوانه این باور است که دانش آموزان دبستانی ما هم می توانند وارد عرصه خلاقیت و نوآوری شوند و این موضوع نیاز به کسب مهارت ها و شایستگی هایی دارد و اینگه چگونه و از کجا کار پژوهش را آغاز می کنیم.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: مشارکت تیمی و شکل گیری کار با دیگران، ایجاد هم افزایی در توانمندی ها از آثار این مسابقات است، البته امروز دنیا، دنیای علوم بین رشته ای است و امروز علوم با هم همکاری می کنند تا عرصه های جدید علمی را ایجاد کنند.

 

وی ادامه داد: مزیت دیگر توام کردم تلاش و کوشش علمی با اخلاق است و اینکه اخلاق به عنوان عامل مراقبت از دانشی که تولید می کنیم در خدمت بشر نه بر علیه بشر باشد؛ ویژگی حکمای بزرگ اسلامی ما این بود که حکیم بودند و دانش تجربی آنها بر آمده از مبانی فکری و فلسفه فکری آنها بود که به حرکت علمی آنها جهت می داد.

 

زرافشان گفت: مسابقات آزمایشگاهی با برگزیدن رتبه های برتر اخلاقی می خواهد این پیوند را ایجاد کند و امروز رنجی که جامعه بشری می برد از این است که علوم بدون اخلاق و فناوری که پشتوانه اخلاقی ندارد موجب بحران در دنیا و برهم ریختن آرامش در زمین و از بین رفتن سرمایه جهان شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: علمی که به دنبال آن هستیم باید نافع بوده و به نفع بشر باشد و آموزش و پروش باید بستر این شایستگی ها را فراهم کند و این نهاد به توانمندی شما دانش اموزان باور داشته و برای بروز توانمندی شما تلاش می کند.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرکت دانش آموزان در جشنواره خوارزمی اظهار داشت: امروز بیش از 30 هزار دانش آموز در جشنواره خوارزمی شرکت می کنند و تعداد برگزیدگان ملی از برگزیدگان دانشجویی بیشتر است.

 

وی یادآور شد: 65 پژوهش سرای دانش آموزی آزمایشگاه نانو دارند و هر سال نمایشگاهی برای نانو برگزار می شود که بخشی به دستاوردهای دانش آموزان اختصاص دارد و امروز جامعه علمی کشور ظرفیت دانش آموزان را باور کرده و از ما می خواهند اجازه دهید که ما وارد پژوهش سراهای شما شویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار