معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین از وجود 5 هزار و 307 معلول ذهنی تحت حمایت بهزیستی این استان خبر داد و گفت: 22 درصد از جامعه تحت پوشش بهزیستی استان را معلولیت‌های ذهنی تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۷۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ 02 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین، علیرضا وارثی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین بر لزوم آشنایی خانواده‌ها با راهکارهای پیشگیری از به دنیا آمدن کودکان معلول ذهنی تأکید و اظهار کرد: در صورت تشخیص قطعی مبنی بر وجود مشکل در کودک، مداخلات درمانی و توانبخشی از همان ابتدا شروع و والدین زمان طلایی درمان و توانبخشی را از دست ندهند چراکه به تأخیر انداختن اقدامات توانبخشی شانس بهبودی را بسیار کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: عوامل ارثی از مهم‌ترین دلایل بروز عقب‌ماندگی‌های ذهنی در افراد است.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین عوامل مربوط به دوران بارداری از قبیل بیماری‌های مادر، سن مادر و تماس با اشعه ایکس، اعتیاد به الکل و دخانیت را از دیگر عوامل بروز عقب‌ماندگی‌های ذهنی در جامعه عنوان کرد.

وارثی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از معلولیت‌ها خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس برای دانش‌آموزان و فرهنگ‌سازی مشاوره‌های ژنتیک پیش از ازدواج و جلوگیری از ازدواج‌های فامیلی از مؤثرترین راهکارهای پیشگیری از معلولیت‌های ذهنی است.

این مسؤول یادآور شد: در حال حاضر هشت مرکز نگهداری شبانه‌روزی، سه مرکز توانبخشی روزانه ذهنی، یک مرکز ویزیت در منزل و 2 مرکز مراقبت در منزل برای معلولین ذهنی فعال است که در این مراکزی نگهداری خدمات توانبخشی، نگهداری و به همراه آموزشی را به معلولان ذهنی ارائه می‌شود.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین در خصوص خدمات قابل ارائه بهزیستی برای معلولین ذهنی مطرح کرد: ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در مراکز روزانه، ارائه خدمات مراقبتی و توانبخشی(نگهداری) در مراکز شبانه‌روزی، ارائه خدمات در منزل از سوی تیم تخصصی در منزل توان‌خواه‌هان است.

وارثی تصریح کرد: ارائه خدمات مراقبت در منزل به معلولان ذهنی که شامل آموزش مهارت‌های توانبخشی و مراقبتی به فرد معلول و خانواده‌اش، ارائه آموزش‌های حرفه‌ای در مراکز حرفه آموزی، آموزش و اشتغال در کارگاه‌های حمایت شده، کمک هزینه نگهداری در منزل به توانخواهان و و سایل کمک‌های موردی بسته به نیاز توانخواه و کمک هزینه ایاب ذهاب و بیمه از خدمات بهزیستی برای معلولان ذهنی است.

وی نقش خانواده در آموزش و شرکت در برنامه‌های توانبخشی را از اهمیت بسزایی برخوردار دانست و گفت: امروزه به اهمیت قاطع توجه به نقش والدین و خانواده‌های در درمان و برنامه‌های تربیتی برای افراد ناتوان رسیده‌ایم این در حالی است که زمانی متخصصان والدین کودکان استثنایی را دریافت‌کنندگانی منفعل برای پندها و تدابیر آن‌ها به حساب می‌آورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار