مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: در کمتر از دو سال گذشته در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی تعداد یک هزار و 162 حلقه چاه غیرمجاز با کمک و همکاری دستگاه‌های اجرایی و قضایی مسدود و پلمب شده است.
کد خبر: ۲۸۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸ 22 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین، حمید پویا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: آبیاری زمین‌های کشاورزی در استان قزوین به صورت سنتی بوده که باید سیستم آبیاری مدرن در این استان پیاده و اجرا شده تا الگوی آبیاری مناسب هر زمین با فرهنگ‌سازی در بین مردم جامعه ترویج یابد و اجرا شود.

وی عنوان کرد: وجود کسری مخزن موجب افت سفره‌های آب زیرزمینی شده و در نتیجه فرونشست زمین که یک فاجعه غیرقابل برگشت است در اثر برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: سفره‌های آب زیرزمینی در 30 سال گذشته در بعضی از نقاط دشت قزوین تا 40 متر افت کرده که در همین راستا در دو سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در قالب احیاء و تعادل‌بخشی سفره‌‌های آب زیرزمینی انجام شده است.

پویا تصریح کرد: در کمتر از دو سال گذشته در قالب طرح احیاء و تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی تعداد یک هزار و 162 حلقه چاه غیرمجاز با کمک و همکاری دستگاه‌های اجرایی و قضایی مسدود و پلمب شده و همچنین از اضافه‌ برداشت تعداد 213 چاه در استان قزوین جلوگیری شده است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: تعداد یک هزار و 645 حلقه چاه با اجرای آیین‌نامه مصرف بهینه آب مدیریت شده که در همین راستا 255 میلیون متر مکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی حفظ و حراست شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین یادآور شد: برای انسداد و بستن چاه‌های غیرمجاز مشکلات و موانع بسیاری وجود دارد که انسداد این چاه‌های غیرمجاز با کمک و همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی انجام شده است.

پویا با اشاره به وجود کوهستان‌های متعدد در کشور تصریح کرد: اگر الگوی مصرف آب به صورت صحیح مدیریت و مصرف شود از لحاظ کمبود آب صدمه‌ای برای مردم جامعه ایجاد نخواهد شد و در صورت رعایت نکردن الگوی صحیح مصرف آب بحران‌های سخت به لحاظ کمبود آب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به کاهش افت سفره‌های آب زیرزمینی عنوان کرد: فرونشست زمین در دشت قزوین 4 سانتی‌متر بوده و این در حالی است که در سال 93 به 24 سانتی‌متر نیز رسیده و تلاش می‌شود تا فرونشست زمین در دشت قزوین کمتر شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار