ابوطالب قزلسفلو: برای استمرار حفاظت از منابع طبیعی باید حفاظت از منابع طبیعی استان گلستان به تشکل‌ها و جوامع محلی واگذار شود.
کد خبر: ۲۸۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 23 August 2016
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: برای استمرار حفاظت از منابع طبیعی باید حفاظت از منابع طبیعی استان گلستان به تشکل‌ها و جوامع محلی واگذار شود.
ابوطالب قزلسفلو در جشنواره پسته وحشی اظهار داشت: در 20 سال گذشته روستاها از بسیاری از امکانات برخوردار نبودند و زیرساخت‌های اولیه را نداشتند که در نظام جمهوری اسلامی ایران امکانات زیربنایی مطلوبی فراهم شده است.
وی افزود: هزینه زیادی برای ایجاد این زیر ساخت‌ها در روستاها فراهم شده تا سبب عدم مهاجرت جمعیت روستایی و حفظ تولید شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ادامه داد: فلسفه شکل‌گیری روستاهای قدیمی وجود آب و خاک به عنوان بستر تولید بوده و ما باید منابع تولید و سرمایه اصلی روستاییان را حفظ کنیم و سبب افزایش و استمرار تولید و اشتغال پایدار در روستاها باشد.
قزلسفلو اظهار کرد: همه زیرساخت‌ها جهت عدم مهاجرت روستاییان به شهرها بوده تا جمعیت تولیدکننده روستایی در شهرها به شغل کاذب رو نیاورند.
قزلسفلو اظهار داشت: برای حفاظت از منابع طبیعی و بهره‌وری مناسب از آن بدون پشتوانه مردمی نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد.
مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان اظهار کرد: پسته قازانقایه گونه ژنتیکی بالایی دارد و انار خوب آن به علت عدم مدیریت صحیح و عدم تشکل مردمی خسارت مالی زیادی به اهالی زده و متأسفانه قبل از رسیدن کامل توسط سودجویان برداشت و به قیمت نازل عرضه می‌شد.
وی خاطر نشان کرد: عامل تخریب منابع طبیعی فقر مردم است و تا زمانی که از ظرفیت و پتانسیل مردم برای ایجاد اشتغال و کمک به درآمد مردم استفاده نشود این تخریب وجود خواهد داشت و تخریب منابع طبیعی علاوه بر خسارت به منابع طبیعی متوجه خود مردم نیز می‌شود.
قزلسفلو تصریح کرد:بنا داریم در سال‌های آینده تولید انار و انجیر و فعالیت‌های آبخیز داری را توسعه دهیم و با ایجاد بندهای خاکی سبب کنترل سیلاب ها و کاهش خسارت سیل شده و از جمع‌آوری این آب‌ها در پشت بندهای خاکی به کشت گیاهان مثمر، توسعه باغات و گیاهان دارویی شویم و سیاست اصلی و اولویت اول ما در واگذاری عرصه‌ها به صورت تشکل‌ها و در جوامع محلی است.
قزلسفلو گفت: هدف ما این است که مردم هر منطقه حافظ منابع طبیعی منطقه خود باشند و وقتی مردم شاهد حفاظت از منابع طبیعی در سفره غذایی باشند، این حفاظت استمرار می یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان اظهار داشت: از محل اعتبارات ملی و آبخیز داری اعتباراتی برای قازانقایه پیش‌بینی شده و ما پیگیر دریافت اعتبارات بیشتر هستیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
آخرین اخبار