مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین:
مدیرکل تعاونی های توزیعی کشور گفت: در حال حاضر ۲۱ هزار تعاونی مسکن، مصرف، اعتباری، تامین نیاز و مرزنشینان در کشور فعالیت می کنند که بیش از هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عضو آنها هستند.
کد خبر: ۲۸۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲ 27 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، همایش تعاونی های مسکن استان قزوین باهدف بررسی چالشها و فرصتها روز شنبه با حضور احمد میدری معاون رفاه اجتماعی، احمد بیگدلی مدیرکل تعاونی های توزیعی کشور، داود محمدی، بابایی صالح و بهمن طارخانی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، درافشانی معاون استاندار و اعضاء تعاونی های مسکن استان در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.  

احمد بیگدلی در این همایش گفت: مسکن از نیازهای اساسی است که در بهره وری، اقتصاد و سایت و فرهنگ هم نقش دارد و می تواند تعیین کننده باشد.

وی افزود: هیچ سیاستی در حوزه مسکن بدون تسهیلات مالی و اعتباری محقق نمی شود و اگر به تامین آن توجه نشود کارها به سرانجام نمی رسد.

بیگدلی تصریح کرد: در پروژه مسکن مهر بی توجهی به زیرساختها موجب شد تا این کار بزرگ در شرایط کنونی هم با چالش های جدی روبرو باشد و اگر در اجرای طرح های مسکن به نیازها بی توجه باشیم باید در آنده هزینه های آن را پرداخت کنیم.

وی یادآورشد: مسکن حجم زیادی از سرمایه های خانواده را به خود اختصاص می دهد به همین دلیل مشکلات این حوزه زیاد است و در حال حاضر ۱۷ گرایش عمده در تعاونی ها داریم اما هیچکدام به اندازه مسکن سرمایه بر نیست.

بیگدلی یادآورشد: مسکن ذاتا مستعد رونق و رکود است و چون همیشه تقاضا و عرضه نوسان دارد شاهد تغییرات قیمت هستیم و باید سرمایه گذاری مناسب صورت گیرد تا برنامه ها جلو برود.

۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار/ ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن

وی بیان کرد: در حال حاضر بر اساس آمارها با بیش از ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار در کشورحدود ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی داریم که بخشی از آنها بادوام و برخی در بافت فرسوده است.

بیگدلی اضافه کرد: در بخش مسکن نگاه سرمایه ای هم وجود دارد و بسیاری تمایل دارند مالک باشند تا مستاجر و به همین دلیل ۶۸ درصد مردم کشور صاحب ملک هستند.

مدیرکل تعاونی های توزیعی کشور اظهارداشت: در دنیا سهم تسهیلات مسکن بیش از ۸۰ درصد است که توسط بانکها تامین می شود اما در کشور ما این میزان تا حدود ۵۰ درصد است و اگر سقف تسهیلات افزایش یابد به دلیل سود بالا متقاضی کمتری دارد.

وی اضافه کرد: وابستگی مسکن به بازار پول و سرمایه موجب شده شاهد نوسان قیمتها باشیم و ۵۰ درصد قیمت تمام شده مربوط به زمین است و مسکن مهر هم برای حل همین موضوع شکل گرفت اما چون به زیرساختها توجهی نشد هزینه ساخت و ساز بالا رفت.

بیگدلی گفت: ۲۶ هزار تعاونی در کشور فعال است که تاکنون ۱۴ هزار تعاونی پس از رسیدن به اهداف خود تعطیل شده و پروژه های خود را به پایان رسانده اند.

وی بیان کرد: سهم تعاونی ها در مسکن مهر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد است که بیش از ۱۲ درصد است.

طولانی شدن پروژه ها آسیب است

بیگدلی تصریح کرد: اجرای پروژه های ساخت مسکن نباید طولانی شود زیرا هزینه متقاضی را بالا می برد و در کنار آن سوء مدیریت نیز می تواند مشکل ساز باشد.

مهندسی هزینه ها مهم است

وی بیان کرد:در ساخت و سازها مدیریت و مهندسی کردن هزینه ها مهم است تابتوانیم طرح ها را با سرعت بالاو هزینه کمتری عملیاتی کنیم.

بیگدلی اضافه کرد: رعایت قوانین از سوی اعضاء هیئت مدیره مهم است و در این مسیر اساسنامه ها قانون تلقی می شود و باید همه آن را رعایت کنند.

رویکرد ما کیفیت بخشی به تعاونی هاست

وی اضافه کرد: در بررسی مشکلات تعاونی های مسکن باید مقررات و قوانین بازنگری شود، اطلاع رسانی مناسب به اعضا صورت گیرد و آموزش های تخصصی مورد توجه باشد و در صورتی که زمین ها غیر مسکونی است اقدام به ساخت نشود.

بیگدلی اظهارداشت:نظام صلاحیت مدیران هیئت مدیره باید مورد توجه قرار گیردتاشاهد تخلف و انحراف کمتری درمسیر اهداف تعاونی ها باشیم.

اتمام واحدهای مسکن مهر در اولویت است

وی بیان کرد: اتمام واحدهای مسکن مهر، مطالعه مسکن اجتماعی در اولویت برنامه های اداره تعاونی های توزیعی کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار