طی سال های اخیر با پیشرفت علم پزشکی و گسترش پیوند اعضا، هزاران انسان زندگی و سلامت دوباره خود را مدیون پیشرفت این شاخه از علم پزشکی بوده اند.
کد خبر: ۲۸۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ 30 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایرنا، در طول تاریخ همواره بشر به امکان پیوند عضو و بافت از فردی به فرد دیگر می اندیشیده که به مرور زمان و با توجه به پیشرفت علوم، از جمله علم پزشکی در زمینه پیوند اعضا، پیشرفت های شگرفی نیز حاصل شد.
پیوند عضو، یک عمل حیات بخش جهت نجات بیمارانی است که سال ها با نارسایی یکی از اعضای بدن خود دست و پنجه نرم کرده و خود یکی از دستاوردهای بزرگ در علم پزشکی و از نشانه های مهم ارتقای سطح دانش این رشته و توانمندی های علمی و فنی مراکز مربوط به آن محسوب می شود.
امروزه در نتیجه پیشرفت علم پزشکی بسیاری از بیماران نیازمند به قلب، کلیه، کبد ، قرنیه و سایر اعضا در انتظار دریافت عضو قرار دارند.
رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه طی سال های گذشته با استقبال بیشتر و بهتر خانواده های بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو روبرو بوده ایم که ترویج این اقدام خداپسندانه با اطلاع رسانی و فرهنگسازی مناسب در این زمینه صورت گرفته است.
دکتر محمدرضا مدبر با اشاره به وجود 57 هزار داوطلب اهدای عضو در کشور، افزود: برای متقاضیان اهدای عضو در این استان نیز حدود 5 هزار کارت صادر شده است.
به گفته وی، تنها در ماه مبارک رمضان امسال تعداد مراجعان به این واحد به منظور دریافت کارت اهدای عضو به بیش از 400 تن رسید که این تعداد افزایشی 60 درصدی را نسبت به میانگین ماه های غیر از ماه مبارک رمضان نشان می دهد.
مدبر ادامه داد: اعضای بدن افراد دچار مرگ مغزی در قزوین در صورت رضایت اولیای دم جهت برداشت عضو و پیوند به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران منتقل می شود.
وی با اشاره به انجام 7 مورد اهدای عضو در قزوین طی یک سال گذشته، یادآور شد: امسال سه مورد اهدای عضو در استان انجام شده که آخرین مورد آن در 20 مرداد ماه مربوط به مرد جوان 25 ساله ای بود که در پی سانحه تصادف و ضربه مغزی، در مرکز آموزشی، درمانی شهید رجایی قزوین بستری و با وجود تلاش هایی که برای نجات جان وی صورت گرفت به خاطر تائید مرگ مغزی بیمار توسط پزشکان، اعضای تیم پیوند معاونت درمان، اعضای بدنش، برای پیوند به بیماران نیازمند اهدا شد.
وی ادامه داد: رشد جهشی سال های اخیر استان قزوین در زمینه معرفی موارد مرگ مغزی و بهره برداری از اعضای پیوندی اهدا کنندگان عضو به بیماران نیازمند، موجب شد وزارت بهداشت نسبت به راه اندازی مرکز فراهم آوری اعضا در استان موافقت کند تا بتوانیم برداشت عضو بیماران مرگ مغزی را در خود استان انجام دهیم.
مدبر اضافه کرد: براین اساس، با در نظر گرفتن بیمارستان ولایت قزوین به عنوان مکان تخصصی مرکز فراهم آوری اعضا و امکانات اولیه مانند تخت، آی سی یو، اتاق عمل ویژه و معرفی 6 متخصص برداشت عضو برای دوره آموزشی ویژه اقدام های اولیه برای این کار صورت پذیرد.
وی ادامه داد: به منظور راه اندازی این مرکز همچنین 6 پزشک تائید مرگ مغزی استان شامل متخصصان جراحی مغز و اعصاب، داخلی، داخلی مغز و اعصاب، بیهوشی، پزشکی قانونی و سم شناسی از سوی وزیر بهداشت ابلاغ رسمی دریافت کرده اند.
مدبر افزود: داوطلبان اهدای عضو می توانند برای ثبت نام در این اقدام خداپسندانه و انسان دوستانه با مراجعه به سایت www.ehda.center و یا به صورت حضوری به بلوار آزادگان، نبش خیابان مفتح، ساختمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، واحد پیوند عضو، نسبت به تهیه کارت اهدای عضو اقدام کنند.
رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان افزود: شماره تلفن 33681160 داخلی 2 راه ارتباطی مستقیم با واحد پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای دریافت پاسخ سؤال ها یا اطلاعات بیشتر در این مورد است.
تاکنون 49 مورد اهدای عضو از آسیب دیدگان دچار مرگ مغزی در استان قزوین انجام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار