رئیس حوزه علمیه قزوین:
رئیس حوزه علمیه قزوین گفت: مدرسه علمیه صالحیه باید به یک مرکز بزرگ علمی در استان تبدیل و از ظرفیت و قابلیت های آن برای تعلیم و تربیت جوانان علاقمند به دانش حوزوی استفاده شود.
کد خبر: ۲۸۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 01 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، همایش «موسس صالح» بزرگداشت فقیه مبارز و موسس مدرسه علمیه صالحیه قزوین آیت الله ملامحمد صالح برغانی چهارشنبه شب با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، فریدون همتی استاندار، آیت الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه، آیت الله مختاری مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه، حجت الاسلام عباسی رئیس حوزه علمیه قزوین و جمعی از علما و روحانیون، در مدرسه صالحیه قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام عباسی در این همایش گفت: مدرسه صالحیه مدت یک سال است که تحویل حوزه علمیه شده و با سرعت عملیات بازسازی آن توسط شهرداری در حال انجام است و روند خوبی دارد.

وی اضافه کرد: مدرسه علمیه صالحیه باید به یک مرکز بزرگ علمیه در استان تبدیل شود و از ظرفیت و قابلیت های آن برای تعلیم و تربیت جوانان علاقمند به دانش حوزوی استفاده شود.

در ادامه حجت الاسلام ابراهیمی معاون پژوهشی حوزه علمیه قزوین گفت: برگزاری همایش در مدت دو ماه صورت گرفت و شاید نتوانستیم به همه ابعاد وجودی آیت الله برغانی بپردازیم اما شروع خوبی برای کارهای اینده خواهد بود.

وی اضافه کرد: آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره از مناطق مختلف کشور و حتی چند کشور خارجی بود که جای تقدیر دارد و از میان این آثار سه نفر برگزیده شد.

ابراهیمی اظهارداشت: پس از بررسی آثار ارائه شده حجت الاسلام جواد ملکی پور به عنوان نفر برتر، حاج کریم باریک بین به عنوان نفر دوم و لیلا طهماسب خانی به عنوان نفر سوم برگزیده شدند.

حجت الاسلام حاج محمدی دبیر اجرایی همایش هم بیان کرد: در مجموع ۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و سه اثر برگزیده شد که آثار در بخش های ادبی، هنری و شعر ارائه شد.

وی یادآورشد: مقررشده تا دبیرخانه دائمی همایش در مدرسه صالحیه دایر شود تا برای سالهای آتی بتوانیم مقاله های بیشتری را فراخوان داشته باشیم.

حاجی محمدی اضافه کرد: هدف از برگزاری این همایش مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و معرفی مفاخر استان و کشور است تا دانشجویان و جوانان با هویت فرهنگی خود بیشتر اشنا شوند.

وی یاداورشد: معرفی الگوهای مناسب سبک زندگی اسلامی و انتقال آن به ایندگان از دیگر اهداف برپایی همایش است.

مسعود نصرتی شهردارقزوین هم در این همایش اظهارداشت: شهرداری برای بازسازی و نوسازی این بنای تاریخی پیشقدم شده و تاکنون نوسازی طبقه اول مدرسه به پایان رسیده است.

وی اضافه کرد: مرمت طبقه دوم مدرسه صالحیه نیز آغاز شده و جبهه جنوبی نیز باید نوسازی شود که با همکاری سازمان نوسازی شهرداری تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته که سرعت کار را بیشتر خواهیم کرد.

شهردار قزوین تصریح کرد: یک فاز نوسازی مدرسه صالحیه توسط شهرداری قزوین انجام خواهد شد و این مدرسه با ارزش تاریخی و فرهنگی مانند سایر بناها از جمله سرای سعدالسلطنه از فضای مناسبی برخوردار خواهد شد.

در ادامه از صاحبان مقاله های برگزیده در همایش تجلیل شد.

محمدصالح برغانی قزوینی (زاده ۱۱۷۴ قمری در برغان درگذشته ۱۲۷۱ کربلا) از روحانیان سرشناس امامیه در قرن سیزدهم بود. او فرزند ملامحمد ملائکه، برادر محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث، همسر آمنه خانم قزوینی و پدر طاهره قره‌العین بود. او موسس مسجد و مدرسه صالحیه قزوین دانسته می‌شود.

برغانی دوران تحصیل را در قزوین، اصفهان و عراق سپری کرد و در حدود سال ۱۲۲۰ قمری به تهران رفت و در کاخ گلستان همراه با برادرش جلسه‌ای با محمدشاه قاجار داشت که به درگیری لفظی و تبعید او از ایران انجامید.

ناچار به عراق و سپس مکه و مدینه رفت و چند سال در آن‌جا سپری کرد. سرانجام با وساطت جعفر کاشف‌الغطا به ایران بازگشت و ساکن قزوین شد و مدرسه صالحیه را بنا کرد. جمال‌الدین اسدآبادی و میرزا کوچک جنگلی، طاهره قره العین، اشرف الدین حسینی قزوینی معروف به نسیم شمال از شاگردان معروف این مدرسه بوده‌اند.

وی بیش از ۳۰۰ کتاب و رساله و حاشیه در علوم مختلف قرآنی نوشته است که پسرانش پیرو پدر شدند و دختران او به شیخیه و بعدها علی‌محمد باب پیوستند.

وی در سال ۱۲۷۱قمری درگذشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار