رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه:
مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه گفت: دین داری امروز مردم ناشی از تلاش علمای بزرگوار بوده است که در تربیت شاگردانی بزرگ پیشرو بوده اند.
کد خبر: ۲۸۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 01 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، نخسیتن «همایش موسس» صالح بزرگداشت فقیه مبارز و موسس مدرسه علمیه صالحیه قزوین آیت الله ملامحمد صالح برغانی چهارشنبه شب با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، فریدون همتی استاندار، آیت الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه، حجت الاسلام عباسی رئیس حوزه علمیه قزوین و جمعی از علما و روحانیون، در مدرسه صالحیه قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام رضا مختاری در این همایش گفت: خاندان برغانی مصداق بارز شجره طیبه است و همواره موجب برکت بوده و هستند.

وی افزود: استاد خوب در تربیت شاگرد نقش موثری دارد و اگر علامه برغانی به این جایگاه رسیده مرهون استادان برجسته و فقیه است.

مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه تصریح کرد: این استاد برجسته و مسلم بیش از ۳۰۰ جلد کتاب مجله دارد و کثرت اثارش مانع نشده که از مفید بودن آنها چیزی کاسته شود.

وی یادآورشد: باید بپذیریم دین داری امروز مردم ناشی از تلاش این علمای بزرگوار بوده است که در تربیت شاگردانی بزرگ پیشرو بوده اند.

حجت الاسلام مختاری اظهارداشت: با مطالعه زندگی آیت الله محمد صالح برغانی درمی یابیم که نباید لحظه ای از عمر خود را هدر دهیم بلکه باید از همه عمر کوتاه در مسیر انسانیت و تعلیم و تربیت و اثرگذاری بخوبی استفاده کنیم.

محمدصالح برغانی قزوینی (زاده ۱۱۷۴ قمری در برغان درگذشته ۱۲۷۱ کربلا) از روحانیان سرشناس امامیه در قرن سیزدهم بود. او فرزند ملامحمد ملائکه، برادر محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث، همسر آمنه خانم قزوینی و پدر طاهره قره‌العین بود. او موسس مسجد و مدرسه صالحیه قزوین دانسته می‌شود.

برغانی دوران تحصیل را در قزوین، اصفهان و عراق سپری کرد و در حدود سال ۱۲۲۰ قمری به تهران رفت و در کاخ گلستان همراه با برادرش جلسه‌ای با محمدشاه قاجار داشت که به درگیری لفظی و تبعید او از ایران انجامید.

ناچار به عراق و سپس مکه و مدینه رفت و چند سال در آن‌جا سپری کرد. سرانجام با وساطت جعفر کاشف‌الغطا به ایران بازگشت و ساکن قزوین شد و مدرسه صالحیه را بنا کرد. جمال‌الدین اسدآبادی و میرزا کوچک جنگلی، طاهره قره العین، اشرف الدین حسینی قزوینی معروف به نسیم شمال از شاگردان معروف این مدرسه بوده‌اند.

وی بیش از ۳۰۰ کتاب و رساله و حاشیه در علوم مختلف قرآنی نوشته است که پسرانش پیرو پدر شدند و دختران او به شیخیه و بعدها علی‌محمد باب پیوستند.

وی در سال ۱۲۷۱قمری درگذشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار