گسترش و رشد جمعيت بشري، شهرنشيني و صنعتي شدن شهرها از يك طرف و افزايش خواسته ها و تقاضاي بشر از طرف ديگر موجب شده است كه حجم و وزن مواد زايد شهري در طي چند دهه ي اخير افزايش يابد.امروزه راهبردهاي متفادتي در زمينه ي مديريت مواد زايد جامد شهري در جهان به كار برده مي شود كه مهمترين آنها عبارتند از‌‍؛ كاهش توليد زباله، استفاده مجدد، بازيافت، سوزاندن و دفن بهداشتي.
کد خبر: ۲۹۱۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳ 05 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، امروزه بخشي از زباله‌ها را مواد غیر قابل بازگشت به طبیعت نظيرانواع پلاستيكها تشکیل می‌دهد که در صورت رها سازی در طبیعت ممکن است تا صدها سال به همان شکل باقی بماند. زمین در حال حاضر تنها زیستگاه آدمی است و آلوده كردن طبیعت به طور قطع زندگی انسان و سلامت او را نیز به مخاطره می‌اندازد. یکی از مشکلات روزانه شهرها، جمع‌آوری زباله و دفع آن است که اگر روش‌های صحیحی برای این امور در نظر گرفته نشود، می‌تواند خطرات بسیاری برای انسان، محیط زندگی و سلامت او به بار آورد. منظور از دفع زباله، پاك كردن زباله از محيط زندگاني انساني يا تبديل آن به موادي است كه ديگر خاصيت مواد زايد را نداشته باشد. اين مرحله از مديريت از نظر زيست محيطي اهميت بسيار دارد زيرا استفاده از روشهاي مناسب براي دفع زباله، از بروز مشكلات متعدد و ايجاد انواع آلودگيها جلوگيري مي كند. یکی از مناسبترین روشهای مدیریت دفع زباله، بازیافت و تبدیل آن به کود آلی کمپوست است. تهيه كمپوست از ضايعات آلي شهري در مقايسه با ساير روشهاي دفع زباله، ارزان تر و اقتصادي تر است به طوري كه مي توان از مواد زايد شهري كود مناسبي جهت استفاده در فضاي سبز شهري و ساير فعاليتهاي كشاورزي تهيه نمود. كمپوست زباله، كودي است كه  از بازيافت مواد زايد آلي از راه تيمار هوازي به دست مي آيد و جانشين مناسبي براي مصرف بي رويه كودهاي شيميايي است. با توجه به اينكه كمپوست سرشار از مواد غذايي مورد نياز گياه مي باشد و مي توان از آن در فضاي سبز شهري، زراعت و باغباني استفاده نمود، در اين مقاله به روش استفاده از كمپوست در كشت چمن مي پردازيم.
چمن بيشترين نقش را در تصفيه و كاهش آلودگي هوا در محيط هاي شهري بر عهده دارد. پس از تهيه مقدار مورد نياز جهت كشت چمن، از كمپوست زباله به ميزان 2 سانتي متر(02/0 متر مكعب) معادل 14 كيلوگرم در متر مربع به عنوان پوشش روي سطح بذر پاشي شده استفاده مي كنند. بيشتر از مقدار ذكر شده، توصيه نمي گردد. استفاده از كمپوست زباله به عنوان پوشش روي سطح بذر پاشي شده، مزاياي بسياري دارد كه از آن جمله مي توان به حفظ بذر در برابر باد، ايجاد يك محيط غني از مواد غذايي، به عنوان مالچ سياه رنگ و حفظ دما و رطوبت مورد نياز جهت جوانه زني اشاره كرد. بعد از بذر پاشي و استفاده از كمپوست به عنوان پوشش روي بذر، استفاده از غلتك دوم به منظور چسبيدن بهتر و بيشتر بذرها به لايه ي كمپوست و ممانعت از حركت بذرها توسط آبياري و يا باد ضروري است. حركت باغبان به هنگام آبياري بايد طوري باشد كه كمپوست و بذرها به همراه حركت او جابه جا نشوند. يعني حركت باغبان از مناطقي كه خشك است و هنوز آبياري نشده انجام گيرد. جابه جايي شلنگ آب بايد به گونه اي روي زمين صورت گيرد تا كمپوست به همراه كشش شلنگ، جابه جا نشود. براي اينكه حداقل جابه جايي كمپوست را داشته باشيم، بهتر است قبل از پاشش، كمپوست را با ماسه ي بادي مخلوط كرده و سپس آن را در زمين قرار دهيم. مي توان در طول سال از كمپوست زباله به عنوام مالچ و يا براي كاشت درختان و يا در سطوح گلكاري و يا براي سبز كردن بذرها و يا در پايان پاييز همراه با ماسه ي بادي براي گياهان استفاده كرد.
كود دامي در مقايسه با كود كمپوست زباله گران تر است زيرا اگر هزينه هاي حمل و نقل، نرم كردن كود دامي و از مش عبور دادن و پخش كردن آن را مد نظر قرار دهيم، اين اتفاق خواهد افتاد. ساير معايب كودهاي دامي عبارتند از؛ اغلب كودهاي دامي در دسترس، پوسيده نيست. بذر علفهاي هرز در كود دامي مشاهده مي شود و مبارزه با علفهاي هرز سبز شده در اين كود، هر ساله هزينه هاي هنگفتي را شامل مي شود. برخي از مزاياي كمپوست شامل؛ عاري از بذر علفهاي هرز است، قابل دسترس و سهل الوصول است، باعث جلوگيري از سرمازدگي چمن در فصل سرد سال مي گردد و در نهايت تأمين كننده دما و مواد غذايي لازم جهت جوانه زني و ادامه رشد گياه است.

منبع: سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار