معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان:
تب مالت با علائم مختلفی در بدن افراد ظاهر می شود به همین دلیل به آن بیماری هزار چهره گفته می شود.وبا تلاش تیم های سلامت شاهد کاهش 45 درصدی این بیماری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هستیم.
کد خبر: ۳۲۷۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰ 13 November 2016
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر زنگنه معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان در سمینار تب مالت اظهار داشت: تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام محسوب می گردد.

وی ادامه داد: بیماری تب مالت بیشتر در افرادی که با دام یا فرآورده های دامی آلوده تماس دارند دیده می شود لذا باید توجه ویژه ای در خصوص ارتقاء آگاهی و انجام سایر اقدامات مداخله‌ای پیشگیری از بیماری در گروه‌های در معرض خطر مانند دامداران، قصابان، کارگران کشتارگاه، چوپانان و به ویژه زنان خانه‌داری که در مناطق روستایی دوشادوش همسرانشان به فعالیت های دامداری و کشاورزی می پردازند معطوف نمود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان تصریح کرد: یکی از عمده ترین راههای انتقال بیماری تب مالت مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه مانند پنیر، سرشیر، خامه، بستنی و ... می‌باشد.

وی همچنین ضمن توصیه به مصرف شیر و فرآورده های لبنی پاستوریزه یا جوشاندن شیر تازه حداقل به مدت 3 تا 5 دقیقه پس از رسیدن به نقطه جوش، استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک، روپوش، عینک و... را برای کلیه افرادی که به نحوی با دام و فرآورده های دامی در تماس هستند مورد تاکید قرار داد.

دکتر زنگنه واکسیناسیون دامها علیه بیماری بروسلوز و همکاری دامداران با کارشناسان اداره دامپزشکی را از جمله راهکارهای موثر در کاهش موارد بیماری برشمرد.

دکتر زنگنه تصریح کرد: این بیماری در استان ما شیوع بالایی ندارد و بیشتر در استان های غربی کشور شایع است و با توجه به اقدامات پیشگیرانه انجام شده طی سال گذشته تعداد موارد ثبت شده این بیماری 45% در شهرستان های تحت پوشش کاهش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است در این سمینار یک روزه کارشناسان و مربیان داوطلبان سلامت کلیه مراکز و پایگاه های سلامت زاهدان حضور داشتند و تب مالت بر اساس مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقاء سلامت (SHEP) توسط آقای علی نقی زاده کارشناس مسئول بیماری های مشترک بین انسان و دام دانشگاه، آموزش داده شد تا مطالب ارائه شده در راستای پیشگیری و کاهش تعداد موارد بیماری و به صورت آبشاری و به کمک داوطلبان سلامت در اختیار عموم جامعه به ویژه ساکنین مناطق محروم و روستایی قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار