مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: 6 واحد اختصاصی اسکان زوجین سالمند با اعتبار 342 میلیون تومان توسط خیرین در آسایشگاه سالمندان امیرالمومنین (ع) افتتاح شد.
کد خبر: ۳۳۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵ 03 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایسنا منطقه قزوین، علیرضا وارثی در مراسم افتتاح پانسیون ویژه زوج‌های سالمند که پیش از ظهر امروز در آسایشگاه خیریه امیرالمومنین(ع) قزوین برگزار شد، تصریح کرد: اگر غفلت و فراموشکاری اتفاق بیافتاد سازمان بهزیستی باید محصولش را ساماندهی کند، برای مثال اگر شیل جاده نامناسب باشد نتیجه آن حادثه و در نهایت معلولیت است، اگر بنیاین خانواده سست باشد؛ اگر فرهنگ و ارشاد ضعیف عمل کند و در نتیجه آن آسیب اجتماعی ایجاد شود همه این‌ها باید توسط سازمان بهزیستی ساماندهی شوند.

وی افزود: در استان قزوین4.26 درصد جامعه را معلولین تشکیل می‌دهند و حدود 20 هزار نفر از جمعیت استان خانواده‌های معلولین هستند و طبق آمار علیرغم تلاش‌ها سالانه  30 درصد به جمعیت معلولین افزوده می‌شود، بیشترین  معلولیت جسمی  و حرکتی است اما اخیرا به دلیل شیوع افسردگی و بیماری‌های روحی روانی، آمار بیماران روانی روز به روز در حال گسترش است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: سازمان بهزیستی با دو رسالت به دو گروه در معرض آسیب و افراد آسیب دیده خدمت ارائه می‌دهد، خدمات پیشگیرانه در قالب غربالگری نابینایی، ناشنوایی و ژنتیک؛ در بخش توانبخشی نیز از قبل از تولد تا فوت به جامعه هدف خدمات ارائه می‌کند، همچنین خدمات توان بخشی روزانه و طرح‌ها و خدمات روستایی، ارائه خدمات حمایتی مانند تحصیل، اشتغال و ازدواج نیز از دیگر خدمات این سازمان است.

وی یادآور شد: ما در سهم حمایت‌های ملی 10 میلیارد تومان اعتبار داریم ولی سهم استانی بسیار ناچیز است و با مشکلات ویژه‌ای به خصوص در بخش درمان رو به رو هستیم؛ امیدواریم در بخش بودجه امسال استان اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفته شود و سهم بیشتری به بهزیستی اختصاص یابد.

وارثی اظهار کرد: مشکلات عمده معلولین در جامعه امروز شامل عدم مناسب سازی اماکن دولتی و دیگری عدم باور مسئولین، مردم و خانواده‌های معلولین نسبت به توانمندی‌های معلولین است.

وی با بیان اینکه 10 درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل دادند، تصریح کرد: 2 هزار و 700 سالمند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که 6 مرکز شامل 300 تخت آماده به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند، 3 مرکز  با ظرفیت 150 نفر نیز به خدمات روزانه توانبخشی اختصاص دارد که سالمندان طی روز خدمات دریافت می‌کنند و شب به خانه بر می‌گردند، خدمات ویزیت در منزل نیز به سالمندانی که امکان حضور در این مراکز ندارند به صورت تخصصی و توانبخشی ارائه می‌شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: در زمینه سالمندان نیز امروز پانسیون اختصاصی برای نگهداری زوجین سالمند افتتاح شد، این پانسیون شامل 6 واحد هر کدام57 متر با اعتبار 342 میلیون تومان به همت خیرین تأسیس شده است، آسایشگاه سالمندان امیرالمومنین(ع) با 10 هکتار زمین  با برنامه‌های بلند مدت خود قرار است 25 هزار متر مربع را به فضاهای مورد نیاز سالمندان اختصاص دهد که تاکنون 4 هزار متر آن تحقق یافته است.

وی افزود: غربالگری آلزایمر در حوزه سالمندی که در 4 استان به صورت پایلوت صورت می‌گیرد یکی دیگر از خدمات بهزیستی استان است، سند سالمندی با محوریت‌های رفاه و حمایت اجتماعی، حرمت سالمندان، سلامت و توانبخشی و آلزایمر را در سطح کشور نیز به طور جدی در حال تدوین است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار