نشست تخصصی «تبیین تمایز تاریخ نگاری از خاطره نگاری و تعیین نسبت تاریخ شفاهی با آن» در حوزه هنری قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۳۴۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 11 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، نشست تخصصی «تبیین تمایز تاریخ نگاری از خاطره نگاری و تعیین نسبت تاریخ شفاهی با آن» صبح شنبه با حضور مسئول واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری و جمعی از علاقه مندان در حوزه هنری قزوین برگزار شد.

در این نشست علیرضا کمری تاریخ را دارای سه مفهوم: زمان، رویداد و متن یا گزارش دانست و گفت: تاریخ در معنای متعارف و کلی به معنای رویدادهایی است که در زمان و مکان اتفاق می افتد.

وی رویداد تاریخی را دارای مقدمات، زمینه های پیدا و پنهان و پیامدهایی دانست و افزود: رویداد تاریخی را تاریخ نویس با استفاده از اسناد و شواهد بازیابی یا باز شناسی می کند تا به چرایی وقوع واقعه، زمینه ها و پیامدهای آن پی ببرد و دیگران را از آن آگاه کند.

وی گفت: تاریخ  مقوله ای انسانی است به همین سبب گزاره های تاریخی حاصل نوعی معرفتند یا ایجاد نوعی معرفت می کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: کار واقعه نویس با تاریخ نگار متفاوت است، مورخ شان مورخانه دارد و کنش او در یک فرایند علمی انجام می پذیرد. «علیرضا کمری» تاریخ شفاهی را یک روش خاص از تاریخ معاصر دانسته اذعان داشت: تاریخ شفاهی زمانی مطرح گردید که مردم مطرح شدند، همانگونه که در تاریخ به دنبال شناخت و معرفت هستیم در تاریخ کلامی هم در پی کسب شناخت هستیم.

این برنامه توسط واحد آموزش و پژوهش و با همکاری واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قزوین برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار