مشاور وزیر نیرو:
مشاور وزیر نیرو گفت: به دلیل خشکسالی،مصرف بی رویه و نداشتن مدیریت مصرف در سالهای اخیر بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب از منابع تجدید شونده کشور کاسته شده است.
کد خبر: ۳۴۴۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳ 15 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، جواد فرهودی در پانزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران که با حضور قائم مقاوم وزیر نیرو، معاون محیط زیست کشور، استاندار و کارشناسان حوزه آب در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی قزوین برگزار شد اظهارداشت: سرانه آب در جهان ۱۲ هزار مترمکعب است که اگر کشوری دارای سرانه ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ مترمکعب باشد قابل قبول، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب در مرحله کمبود و کمتر از ۵۰۰ مترمکعب در شرایط بحران است.

وی افزود: براساس مقاله WRI در سال ۲۰۴۰ ایران در ردیف ۱۳ کشورهایی قرار خواهد گرفت که با تنش و کمبود شدید آب مواجه خواهد شد لذا باید از همین امروز تدبیر و مدیریت را آغاز کنیم.

این کارشناس بیان کرد: پیامدهای شایع در تن آب شامل فرونشست زمین و شورای آب در زمینها، دسترسی نداشتن به آب شرب سالم و ایجاد تنش در زندگی افراد در آینده متصور است.

وی تصریح کرد: گرسنگی، فقر، ضعف بهداشتی و بروز بیماریها، نبود آموزش به دلیل کاهش سطح فرهنگی و از بین رفتن ذخایر زیست محیطی و بوم زیست آینده ای نگران کننده را در صورت کاهش منابع آبی برای ما فراهم خواهد کرد.

بازبینی در الگوی مصرف ضروری است

فرهودی یادآورشد:بازبینی در الگوی مصرف، الگوی کشت، بازیافت و بازچرخانی آبهای نامتعارف، استفاده از ظرفیت آب مجازی، اصلاح سامانه آب و فاضلاب، استفاده از تکنولوژی روز برای حفاظت از منابع آبی از مهمترین راهکارها برای مقابله با تنش آبی است.

وی اضافه کرد: دنیا در شرایط کنونی در تنش آبی قرار دارد و ایران نیز در سال ۲۰۰۸ در آستانه استرس آبی و در سال ۲۰۱۲ و چهار سال بعد آن در تنش آبی بوده است.

فرهودی گفت: تا سال ۲۰۵۰ حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان از الودگی های ناشی از آب دچاتر بحران می شوند و به دلیل کمبود های این سالها قرن بیست و یکم را قرن آب می دانند.

قرن بیست و یکم قرن بحران آب

مشاور وزیر نیرو اظهارداشت: در سالهای اخیر حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدید شونده کشور در اثر بروز خشکسالی و بی آبی کاسته شده است.

وی بیان کرد: در سال ۴۱ تعداد جمعیت کشور حدود ۱۸ میلیون نفر بود و امسال این میزان به ۸۱ میلیون نفر افزایش یافته که تامین آب مورد نیاز این جمعیت بسیار سخت است.

فرهودی گفت: سرانه آب از ۷ هزار مترمکعب در سال ۴۱ به ۱۵۷۵ مترمکعب در سال جاری رسیده و از سال ۹۰ بشدت وارد تنش آبی شده ایم و تداوم این روند نگران کننده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار