مدیران برخی از دستگاه های اجرایی استان ایلام در جریان سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این استان و حضور در نشست شورای اداری به بیان عملکرد دستگاه های متبوع خود در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست پرداختند.
کد خبر: ۳۶۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵ 24 January 2017
به گزارش تابناک ایلام؛مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام روز دوشنبه در این نشست گفت: این استان در مجموع 143 هزار هکتار مناطق چهارگانه حفاظتی دارد که 7،1 درصد وسعت استان را تشکیل می دهد که باید این سطح به حدود 10 درصد گستره استان افزایش یابد.
 
مازیار سلیمان نژاد افزود: بانک اطلاعاتی مناطق و تطبیق مرز مناطق چهارگانه حفاظتی نیز انجام شده ضمن اینکه با توجه به وجود 195 گونه پرنده، 138 پستاندار و 131 نوع ماهی
 
نسبت به مستند سازی حیات وحش استان نیز اقدام های شایان توجهی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه مهمترین مشکل پیش روی مردم استان ورود ریزگردهاست، یادآور شد: سال گذشته 70 روز خارج از استاندارد آلودگی هوا داشتیم که این مقدار امسال تاکنون 68 روز بوده است.
 
به گفته وی، می طلبد با همکاری مسئولان ارشد کشوری و همراهی طرف عراقی بتوانیم گام های عملی برای مقابله با این خطر زیست محیطی برداریم.
 
سلیمان نژاد یکی از طرح های این اداره کل به منظور حفاظت از گونه های جانوری را انتقال گوزن های زرد به استان اعلام کرد که سال 86، شش راس گوزن به سایت قلارنگ منتقل شد که این تعداد در سال گذشته به 50 راس رسید که تعدادی از آنها به سایر استان ها منتقل شدند و هم اکنون نیز 45 راس در این سایت سکونت دارند.
 
- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در این نشست گفت: در سه سال اخیر 21 میلیون اصله نهال شامل 65 گونه مختلف متناسب با شرایط آب و هوایی در نهالخانه استان ایلام تولید شده است.
 
رضا احمدی ادامه داد: همچنین در این مدت نهضت سراسری برای احیای جنگل های استان شکل گرفت که در این راستا حدود 30 هزار هکتار جنگل در شهرستان های 10 گانه استان ایجاد شده است.
 
وی یادآور شد: اجرای یک هزار و 600 هکتار جنگل کاری به طول 82 کیلومتر از مرز مهران تا شهر کوت مرکز استان واسط عراق از دیگر برنامه های اداره کل منابع طبیعی ایلام به منظور مقابله با آثار مخرب ورود ریزگردها است که تاکنون 30 کیلومتر از این مسر انجام شده و طرف عراقی نیز همکاری بسیار خوبی در اجرای آن دارد.
 
احمدی از زیبایی و ارزش والای درختان بلوط گفت و تلاش برای احیا و توسعه جنگل های استان با اجرای طرح جام، تولید هفت میلیون اصله نهال و افزود: افزایش دما و گرد و غبار و
ریزگردها برای سلامت جنگل ها و کشاورزی استان تهدید جدی است.
 
وی خواستار استانی شدن بحث ریز گردها و توجه ویژه برای پیشگیری و کاهش هزینه های آن به منابع طبیعی و مردم و زیر ساخت ها شد.

- مدیرکل بحران استان ایلام نیز به تشریح کامل مخاطرات زیست محیطی در 2 بخش آتش سوزی و ریزگردها پرداخت و گفت: علاقمندی مردم برای حفاظت از محیط زیست و احساس مسئولیت و مشارکت پذیری آنان باعث پیشبرد برنامه ها شده است.
 
احمد کرمی خواستار همراهی و همکاری مجموعه دستگاه ها و هیات دولت برای کاهش مخاطرات زیست محیطی در این استان شد.

- رئیس دانشگاه ایلام نیز خواستار حمایت برای برگزاری کنفرانس بین المللی با موضوع ریزگردها و مسائل اقلیمی در استان شد و از استقبال برای پیگیری موضوعاتی با محوریت محیط زیست در بخش مطالعات زیست محیطی از سوی این دانشگاه خبر داد.


- مدیرکل بیمه سلامت ایلام نیز زاویه دیگر مخاطرات زیست محیطی، مشکلات و مشقتی که مردم استان به واسطه هجوم ریزگرها تحمل می کنند را تشریح کرد و گفت: میانگین مراجعه مردم استان به مراکز درمانی شش و چهار دهم درصد است.
 
دکتر نورالدین رحیمی افزود: این آمار در کشور 4.9 درصد است و در بخش کارکنان دولت این آمار مراجعه به دلیل بهره مندی از مواهب بیمه های تکمیلی به 14.69 درصد که پنج برابر میانگین کشوری است.
 
وی اظهار کرد: تعداد بیمه شده های سلامت استان 384 هزار نفر است که این افراد 2 میلیون و 311 هزار بار به مراکز درمانی مراجعه کردند و این نشان از مخاطره آمیز بودن سلامت آنان با توجه به حجم داروهای تنفسی و ریوی و بیماری های خاص است.
 
دکتر رحیمی خواستار برنامه های پیشگیرانه و آموزشی در زمینه کاهش مخاطرات ریزگردها شد و یادآور شد: اگر بتوانیم تعداد مراجعات مردم را 2 بار کاهش دهیم 10 هزار میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی در حوزه سلامت خواهیم داشت.
 
- مدیرکل اقتصاد و دارایی استان ایلام نیز در ادامه این نشست به ارزش گذاری تاثیر ریزگردها در مسائل اقتصادی استان پرداخت و آن را منفی اعلام کرد و گفت: این مشکل منجر به رکود فعالیت های اقتصادی و مهاجرت شهروندان شده است.
 
- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام نیز به حضور پرشور مردم و فعالیت تشکل های غیر دولتی در زمینه محیط زیست اشاره کرد و گفت: 42 سازمان مردم نهاد همگام با دولت در بخش های مختلف حضور دارند.
 
حسین کلانتری از توجه و اهتمام ویژه دولت در حمایت از فراهم شدن بستر مناسب برای حضور تشکل های غیر دولتی تقدیر کرد و افزود: بدون مشارکت مردم هیچ برنامه و اقدامی به سرانجام نخواهد رسید.

- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام به تشریح وضعیت صنعت و استقبال واحدهای صنعتی برای همگامی با صنعت سبز خبر داد و گفت: با راه اندازی واحد الفین به زودی مشکل آلایندگی پتروشیمی ایلام برطرف می شود.
 
یاراله نصیری از استقبال مجریان واحدهای تولیدی برای ایجاد فضای سبز در محل صنایع خبر داد و افزود: این اقدام موجب توجه و فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیط زیست می شود.
 
به گزارش تابناک ایلام، دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه به استان ایلام سفر کرد، شرکت در شورای اداری استان، دیدار با رئیس کل و قضات دادگستری و نمایندگان سازمان های مردم نهاد از برنامه های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه به این استان است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار