مدیرکل بهزیستی قزوین با اشاره به اجرای طرح غربالگری اختلالات طیف اوتیسم در استان،گفت: 6 هزار و 400 کودک 2تا پنج سال مشمول این طرح هستند.
کد خبر: ۳۸۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳ 28 February 2017
به گزارش تابناک از قزوین، علیرضا وارثی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این طرح از بیستم دی ماه سال جاری آغاز شده و تا چهاردهم فرودین ماه سال آینده با هدف شناسایی آمار دقیق کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم در قزوین به منظور ارائه به موقع خدمات توانبخشی و درمانی به مبتلایان و در راستای جلوگیری از افزایش نواقص حرکتی و آسیب های گفتاری و هوشی در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح، امسال هفت هزار پرسش نامه در سطح مهدکودک ها و مراکز مشاوره استان توزیع شده است،افزود: تاکنون چهار کودک مشکوک شناسایی و برای بررسی بیشتر به مرحله بعد ارجاع داده شده اند.
مدیرکل بهزیستی قزوین یادآورشد: اوتیسم یک بیماری اختلال عصبی می باشد که ممکن است بر اثر دلایل مختلفی از جمله وراثت و ژنتیک ایجاد شود.
وی در ادامه گفت: بسیاری از خانوده ها به دلیل نداشتن اطلاعات در خصوص اوتیسم و یا انکار آن مراحل درمان را پیگیری نمی کنند که این موضوع موجب ماندگاری بیماری در افراد مبتلا می شود و آنها را در سنین بالا با مشکلات بسیاری درگیر می کند.
وارثی با اشاره به اینکه استان قزوین دارای یک مرکز نگهداری کودکان اوتیسم با ظرفیت 50 نفر می باشد، افزود: در حال حاضر 27کودک دارای اختلال طیف اوتیسم در این مرکز نگهداری می شوند.
وی در پایان، اوتیسم را از جمله اختلالات پرهزینه نسبت به سایر معلولیت ها و خدمات درمانی عنوان کرد و افزود: این افراد نیاز به خدمات تخصصی در حوزه روانشناسی، کاردرمانی و گفتار درمانی دارند و سازمان بهزیستی ماهیانه چهار میلیون ریال بابت هر کودک به مراکز درمان این بیماری یارانه پرداخت می کند.
اوتیسم (Autism) نوعی اختلال پیچیده رشد است که معمولا در سه سال نخست زندگی خود را نشان می دهد و توانایی های گفتاری و ارتباطی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر می گذارد.
اوتیسم با یک سری از رفتارهای ویژه همراه است و می توان آن را یک اختلال با یک طیف در نظر گرفت که در کودکان مبتلا به صورت های گوناگون و با شدت های متفاوت خود را نشان می دهد.
تاکنون علت خاص و ویژه ای که عامل این اختلال باشد شناخته نشده است ولی به طور قطع اطلاع رسانی و کمک های مالی می تواند به خانواده های این کودکان کمک کند.
نداشتن گفتار و یا تاخیر در گفتار، تکرار طوطی وار و یا حرکات تکراری، ارتباط چشمی کم، نداشتن علاقه و یا علاقه کم در برقراری ارتباط با هم سن و سالان، اصرار بر یکنواختی، مشکل در بیان نیازها، خنده و گریه بی دلیل، علاقه به تنهایی،کج خلقی و بهم ریختگی ناگهانی و بازی های غیر عادی از جمله علائم اختلال اوتیسم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار