رحسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران : تولید آبزیان در استان لرستان ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۳۸۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳ 03 March 2017
حسن صالحی ظهر امروز در جلسه مدیران کل شیلات کشور که در سالن اتاق بازرگانی خرم‌آباد برگزار شد با اشاره به اینکه آبزی‌پروری در چند دهه گذشته در دنیا بیشترین رشد تولید غذایی را داشته است، اظهار داشت: توجه به آبزی‌پروری در کشور باید بیش از گذشته باشد که خوشبختانه شیلات ایران این نگاه را به‌طورجدی در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: سازمان شیلات ایران توسعه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس را به‌عنوان یکی از پروژه‌های مصوب اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار داده و در برنامه دیگر توجه به کشت فرا سرزمینی دارد و در بخش شیلات نگاه صید فرا سالم است و در صید فرا سالم نگاه به صید از آب‌های بین‌المللی، تولید ماهی از اعماق دریاها و اقیانوس‌ها و ذخایری است که درگذشته برداشت‌نشده است.

رئیس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: در بخش شیلات امروز ایران در بین 35 کشور در دنیا مقام دوم را در اقیانوس هند را دارد و بیش از 800 شناور در آب‌های بیش از دو هزار کیلومتری خاک سرزمین ما در حال صید هستند و ماهی‌شان را برای مصرف مردم به داخل کشور می‌آورند.

وی بیان کرد: رئیس‌جمهور با شروع سفر دولت در اسفندماه سال 92 به استان هرمزگان اعلام کرد که برنامه‌ریزی انجام می‌شود تا از ذخایر اعماق بیش از 100 متر دریا برداشت شود که در این راستا ما هدف تولید 100 هزار تن از اعماق دریا در دستور کار گذاشتیم و خوشبختانه در سال گذشته 10 هزار تن و امسال بیش از 15 هزار تن را با شناورهایی که وارد عملیات شدند از ذخایر مشترک ایران و عمان برداشت شد و برای برنامه ششم نیز هدف‌گذاری شده که بیش از یک‌صد شناور صیادی در این زمینه فعال شوند.

صالحی میزان آبزی‌پروری کشور را 400 هزار تن برشمرد و گفت: در بخش مربوط به آبزی‌پروری در برنامه ششم توسعه هدف تولید بیش از 800 هزار تن یعنی 100 درصد افزایش 400 هزار تنی امروز است که برای تولید غذا در دستور کار قرارگرفته و در این موضوع  پرورش ماهی در قفس جایگاه ویژه‌ای را دارد و امیدواریم  بتوانیم مصرف سرانه آبزیان را که امروز کمتر از 11 کیلوگرم در کشور است در دو برنامه به متوسط جهانی یعنی بیش از 20 کیلوگرم برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان لرستان با همت استاندار و بخش‌های مختلف تفاهم‌نامه‌ای را تنظیم شد با توجه به ظرفیت‌های آبی که در لرستان وجود دارد این استان بتواند تولیدش را در سه سال آینده به 100 درصد افزایش دهد.

 رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره غذا (طبخ آبزیان) امسال در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: این جشنواره تاکنون در استان‌هایی مانند مرکزی خوزستان، مازندران، اردبیل، آذربایجان‌شرقی و استان‌های دیگر انجام‌شده و در هفته آینده نیز در اصفهان، قم، خراسان‌جنوبی و چند استان دیگر برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری جشنواره غذا یک کار بسیار و مهم و کلیدی است که ویژه با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان‌ها  می‌توانیم آن را به‌عنوان غذای سالم ترویج دهیم.

صالحی با اشاره به اینکه جشنواره طبخ آبزیان عصر امروز در شهر خرم‌آباد برگزار می‌شود عنوان کرد: این جشنواره که با مشارکت سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و پشتیبانی استانداری برگزار می‌شود می‌تواند یک الگویی باشد تا به‌مرور  بتوانیم در استان‌های دیگر آن را توسعه دهیم.

وی بیان اینکه استان لرستان می‌تواند مقام اول تولید قزل‌آلا را در کشور داشته باشد، گفت: مدیرکل شیلات استان لرستان می‌تواند این هدف‌گذاری داشته باشد و برای تحقق آن سازمان شیلات ایران، استاندار  و سایر همکاران نیز کمک لازم را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: امروز شاخص دوم برای گام برداشتن در توسعه پایدار این است که در راستای پروژه‌های با مدیریت تلفیقی گام برداریم تا بتوانیم دانش و تکنولوژی روز دنیا را به خدمت بگیریم.

وی  با تأکید بر اینکه استان لرستان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند جهت‌گیری به سمت بازارهای بین‌المللی داشته باشد، افزود: در استان لرستان پایانه صادراتی محصولات آبزی را پیاده‌سازی و دنبال می‌کنیم. با کمک سرمایه‌گذاران خارجی و استانی بازار نمونه محصولات شیلاتی در شهرهای مختلف این استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان شیلات ایران بابیان اینکه جشنواره‌های غذاهای دریایی در طول سال آینده باید در شهرهای مختلف استان لرستان برگزار شود بیان کرد: باید مجموعه فعالیت‌های رستوران‌های شیلاتی را در خرم‌آباد و جایگاه‌های دیگر  برای ارائه محصولات شیلاتی در استان داشته باشیم.

صالحی تصریح کرد: با توجه به وجود فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با شیلات و کشاورزی و به‌ویژه سهم عمده فارغ‌التحصیلان زن، باهمت صندوق کارآفرینی امید، این آمادگی وجود دارد که مجتمع ماهیان زینتی را در استان لرستان الگوسازی کنیم تا بتوانیم در این استان بازار، تولید و اقتصادی ماهیان زینتی را برای بانوان و فارغ‌التحصیلان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس در منابع آبی داخلی و سدها لرستان الگوسازی شود تا استان‌های دیگر نیز از این الگو بهره گیرند.

رئیس سازمان شیلات ایران بابیان اینکه مجموعه مرکز آموزش و ترویج آبزی‌پروری را با کمک فرانسوی‌ها در استان پایه‌گذاری می‌شود افزود: زیرساخت‌های  این مرکز آموزشی در استان فراهم‌شده و این پروژه در مدت بسیار کوتاهی دارد عملیاتی می‌شود. 


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار