در تعطیلات نوروز 96 با وجود شرایط آب و هوایی متفاوت در مقایسه با سال های گذشته و از طرفی روزهای تعطیلی که با بارندگی همراه بود ولی یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر از جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری این استان دیدن کردند.
کد خبر: ۴۰۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 05 April 2017
تابناک ایلام::عروس زاگرس هم که انگار از یکنواختی خسته شده بود امسال میزبانی اش را متفاوت ار سال های قبل آغاز کرد، او به خوبی می دانست که آمدن مهمانان سرش را حسابی گرم آنها می کند، مهمانانی که همچون گذشته تشنه طبیعت بکرش هستند.

مسافران خسته که از راه رسیدند گویی عروس زاگرس با همدستی بهار با چشمانی معصوم و پر از تمنا به آسمان نگاه کرد و نگاه مهربان شان باران رحمت الهی را بر آسمان استان روانه کرد و اینگونه بود که بزم نوروزی عروس زاگرس با بارش های رحمت الهی آغاز شد.

مسافران که غافلگیر و بهت زده از هوای دو دل بهار شده بودند ولی مسرور از الطاف خداوندی سفرشان را همگام با ترنم بارش های بهاری ادامه و مانع لذت بردن آنها از طبیعت دیار چهار فصل نشد.

در تعطیلات نوروز 96 با وجود شرایط آب و هوایی متفاوت در مقایسه با سال های گذشته و از طرفی روزهای تعطیلی که با بارندگی همراه بود ولی یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر از جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری این استان دیدن کردند.

امسال همچنین بارندگی باعث شد تعداد افرادی که بر اساس سنت چندین ساله در ایام تعطیلات نوروز در طبیعت استان ایلام چادر برپا می کنند هم در مناطق سردسیر و هم در حوزه جنوبی و گرمسیر استان به طور چشمگیری کاهش یابد.

این در حالی است که استان ایلام با تنوع بی نظیر آب و هوایی و برخورداری از مجموعه ای از جاذبه های گردشگری، تاریخی، طبیعی، مذهبی و دفاع مقدس آنطور که باید در کشور معرفی نشده و جزو مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده محسوب می شود.

از سوی دیگر این استان با 2 میلیون هکتار گستره و داشتن یک هزار و 500 آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده در منطقه کوهستانی و مرتفع غرب کشور واقع شده و به سبب داشتن طبیعت بکر و زیبا، کوه های سر به فلک کشیده و دشت های سرسبز شهره به عروس زاگرس است اما با وجود داشتن منابع طبیعی خدادادی و آثار و ابنیه تاریخی فراوان و منحصر بفرد زیارتگاه ها و اماکن مذهبی و یادمان های دفاع مقدس از زیر ساخت های مناسب برای توسعه گردشگری برخوردار نیست، با این وجود استان ایلام در تعطیلات نوروزی امسال میزبان یک میلیون و 200 گردشگر بود.

اسکان 451 هزار گردشگر نوروزی در اقامتگاه های ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: ۴۵۱ هزار و ۴۸۴ گردشگر و مهمان نوروزی از ۲۷ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین امسال در اقامتگاه های نوروزی این استان اسکان یافتند.
عبدالمالک شنبه زاده با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته، ۴۳۱ هزار و ۹۳۵ گردشگر در این استان اسکان داده شدند، اظهار کرد: آمار اسکان گردشگران در تعطیلات نوروز امسال پنج درصد در مقایسه با نوروز ۹۵ افزایش یافت.

وی با بیان اینکه این تعداد گردشگر در تعطیلات نوروز امسال در هتل ها، مهمانپذیرها، کمپ های دائم و موقت و مدارس سراسر استان اسکان داده شدند، افزود: شهرستان های مهران، ایلام، دره شهر و دهلران میزبان بیشترین تعداد گردشگر در تعطیلات نوروز امسال بودند.
 
 
 یک میلیون و 200 هزار نفر از جاذبه های گردشگری ایلام دیدن کردند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام افزود: همچنین در این مدت در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازدید از اماکن تاریخی، طبیعی، فرهنگی و یادمان های دفاع مقدس استان ایلام انجام شد.

وی اظهار کرد: شهر تاریخی سیمره، شهر تاریخی دربند و پشت قلعه آبدانان، آثار طبیعی تنگ بهرام چوبین، چشمه های آبگرم دهلران و تنگه ساز و بن و همچنین طرح های گردشگری دست ساز تنگ کافرین و مجتمع و دریاچه امامزاده ابراهیم قتال(ع) رکورد دار بیشترین شمار بازدید کننده در تعطیلات نوروز امسال بود.

 60 هزار نفر در تعطیلات نوروزی از مناطق جنگی استان ایلام بازدید کردند
مسئول اردویی، گرشگری و کاروان های راهیان نور سپاه حضرت امیرالمومنین(ع) ایلام گفت: ۶۰ هزار نفر گردشگر در قالب کاروان های راهیان نور یا شخصی از یادمان های دفاع مقدس استان ایلام در ایام تعطیلات نوروزی بازدید کردند.

سرهنگ حسین پورمحمدی اظهار کرد: این تعداد بازدید کننده از سراسر کشور از ۱۵ اسفند سال ۹۵ تا ۱۳ فروردین سال جاری از یادمان های شناسنامه دار و دیگر مناطق جنگی استان ایلام بازدید داشته اند.

وی افزود: همچنین در این مدت ۱۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم استان ایلام نیز به صورت سازماندهی شده کاروانی یا شخصی به مناطق عملیاتی داخل و خارج از این استان اعزام شدند.

سرهنگ پورمحمدی با بیان اینکه بازدید از یادمان های دفاع مقدس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است، یادآور شد: بیشترین حجم زائران یادمان های استان ایلام در منطقه شرهانی دهلران و نقطه ایثار و قلاویزان مهران بود.

وی گفت: قبل از آغاز سفرهای نوروزی و اعزام کاروان های راهیان نور در این ایام پیش بینی ما از بازدید و زیارت یادمان های دفاع مقدس استان ایلام ۵۰ هزار نفر بود که با توجه به استقبال مطلوب گردشگران از این یادمان ها، ۱۰ هزار نفر بیشتر از پیش بینی ها از این اماکن دیدن کردن

اسکان بیش از ۱۰۸ هزار گردشگر و مسافر نوروزی در مدارس استان ایلام
مسئول ستاد اسکان اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: از ۲۸ اسفند پارسال تا پایان روز ۱۳ فروردین امسال بیش از ۱۰۸ هزار نفر روز مهمان، گردشگر و مسافر نوروزی در ۸۲۹ کلاس درس مدارس این استان اسکان داده شدند.

نجف عسگری اظهار کرد: این تعداد مسافر و مهمان نوروزی در قالب هشت هزار و ۹۳ خانوار در مدارس شهرهای مختلف این استان اسکان یافتند.

وی تاکید کرد: از مجموع کلاس های درس فراهم شده ۲۶ کلاس ویژه با امکانات اولیه کامل، ۲۸۹ کلاس درجه الف و ۵۱۴ کلاس نیز درجه ب هستند.

عسگری با بیان اینکه شهرهای ایلام و دره شهر به علت ورود حجم بیشتر مسافران نوروزی، بیشترین ظرفیت پذیرش و اسکان را داشتند، اضافه کرد: افزون بر این مدارس، ۱۴ خانه معلم در شهرهای مختلف استان و مجموعه رفاهی، تفریحی فرهنگیان شهر ایلام نیز از مهمانان فرهنگی استقبال و پذیرایی خواهند کرد.

 تعطیلات نوروز ۱۸ هزار نفر در زائرسراهای بقاع متبرکه ایلام اسکان یافتند
مدیر کل اوقاف و امور خیریه ایلام گفت: از آغاز اجرای طرح آرامش بهاری (۲۵ اسفند پارسال تا ۱۳ فروردین امسال) زمینه اسکان ۱۸ هزار گردشگر و مسافر نوروزی در زائر سراهای بقاع متبرکه و در جوار زیارتگاه های این استان فراهم شد.


حجت الاسلام حسن شهیدی با بیان اینکه امامزاده علی صالح(ع) پذیرای بیشترین مسافران نوروزی بود، اظهار کرد: همچنین روزانه ۱۰۰ هزار گردشگر به صورت نفر روز از زیارتگاه ها و بقاع متبرکه این استان دیدن کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام از اعزام ۳۰ مبلغ روحانی به زیارتگاه های مناطق مختلف این استان در راستای اجرای طرح آرامش بهاری نیز خبر داد و تاکید کرد: از این تعداد ۲۰ نفر بومی و ۱۰ نفر نیز روحانیون اعزامی از حوزه های علمیه قم بودند که در زیارتگاه های اجرا کننده طرح آرامش بهاری استقرار یافتند.


حجت الاسلام شهیدی با بیان اینکه زائرسراهای زیارتگاه های استان برای رفاه حال زائران به امکانات لازم تجهیز شدند، از افزایش میزان بازدید مسافران نوروزی از زیارتگاه های این استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

 ارائه خدمات راهنمایی به ۱۱ هزار مسافر نوروزی در استان ایلام
مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایلام از ارائه خدمات راهنمایی به حدود ۱۱ هزار مسافر نوروزی در این استان توسط اعضای جوانان این جمعیت در تعطیلات نوروزی امسال خبر داد.


صادق رضاپسند اظهار کرد: در اجرای این طرح، ۴۸۰ نفر از اعضای جوانان این جمعیت مشارکت دارند و گردشگران و مهمانان نوروزی ۹۶ را راهنمایی می کنند.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح که از ۲۵ اسفند آغاز شده ۲۳ پست ثابت و سیار در ورودی و خروجی شهرهای استان ایلام دایر است که از این تعداد پست ۱۲ پایگاه ثابت، ۹ پایگاه سیار و دو پایگاه نیز در مسیر راهیان نور قرار گرفته است و در جوار این پایگاه ها فضای دوستدار کودک نیز به منظور سرگرمی کودکان راه اندازی و تاکنون به حدود ۵۰۰ کودک خدمات ارائه شده است.

مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایلام با اشاره به انجام تست رایگان فشار خون از مسافران در پایگاه امداد گفت: در این زمینه تاکنون یک هزار و ۸۵۴ مسافر توسط جوانان این جمعیت تست رایگان شده اند.


وی همچنین به اجرای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی این جمعیت در تعطیلات نوروزی تاکید کرد: در اجرای این طرح علاوه بر ۱۲ پایگاه جاده ای ثابت مستقر در جاده های ارتباطی استان، سه پایگاه دیگر نیز به صورت سیار ایجاد شده است.


رضاپسند یادآور شد: خودروهای نجات، آمبولانس و پشتیبان نیز به همراه امدادگر آموزش دیده در این پایگاه ها مستقر و تا ۱۵ فروردین امسال نسبت به ارائه خدمات امداد جاده ای به مسافران و گردشگران نوروزی اقدام کنند.

به گفته وی، ۹ پایگاه در قالب طرح سحاب با عنوان سامانه حرکت امدادی بشر دوستانه با استفاده از دوچرخه خدمات امدادی و فرهنگی را به مسافران نوروزی در جاده های ارتباطی ارائه خواهند کرد.

ارائه چهار هزار خدمت درمانی و بهداشتی به مردم ایلام در تعطیلات نوروز ۹۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در ۶۴ مرکز درمانی وابسته به این دانشگاه در ایام تعطیلات نوروزی در مجموع ۴۰۰ هزار خدمت درمانی و بهداشتی به بیماران و افراد حادثه دیده از حوادث رانندگی ارائه کردند.

دکتر علی دل پیشه اظهار کرد: ۶ هزار مورد انواع خدمات بازرسی و نظارت بهداشت محیط در سطح استان نیز توسط یک هزار و ۵۰۰ نیرو در این ایام ارائه شد.

وی افزود: برای اولین بار در تعطیلات نوروزی امسال دندانپزشک مقیم در بیمارستان امام خمینی (ره) مستقر شد و ۳۰۰ مورد ارائه خدمت به بیماران داشته است.

دکتر دل پیشه یادآور شد: در بخش درمان و فوریت های پزشکی در تعطیلات نوروزی بیماران، مصدومان و حادثه دیده های تصادفی یک هزار و ۱۰۰ خدمت درمانی و بهداشتی دریافت کردند.
وی تاکید کرد: ۶۶۰ مورد تصادف در این مدت توسط یگان های امدادی فوریت های پزشکی استان مدیریت شد و ۴۵۰ مورد خدمات درمانی برای بیماران غیر تصادفی نیز انجام گرفت.

وی به راه اندازی پایگاه امداد هوایی با استقرار یک فروند بالگرد در ایام نوروز در ایلام اشاره کرد و گفت: در این مدت اورژانس هوایی هم یک مورد بیمار تصادفی بدحال را از شهرستان آبدانان به ایلام منتقل کرد.

به گفته دکتر دل پیشه، پزشکان مقیم بیمارستان ها نیز بیش از ۵۰ هزار خدمت برای یک هزار مورد تصادفی و ۲ هزار و ۳۰۰ مورد بیمار بستری ارائه کردند و ۱۵ مورد از بیمارن و مصدومان نیز برای مداوا به مراکز درمانی خارج از این استان اعزام شدند.

112 هزار و ۸۳۶ مسافر در ایام نوروز در استان ایلام جابجا شدند
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام گفت: از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین امسال، ۱۱۲ هزار و ۸۳۶ مسافر نوروزی توسط ناوگان حمل و نقل عمومی (سواری، مینی بوس و اتوبوس) در این استان جابجا شدند.

صفر صادقی راد اظهار کرد: این تعداد مسافر در قالب ۱۰ هزار و ۷۰۰ سفر درون و برون استانی با وسایل نقلیه عمومی جابجا شده اند.

وی افزود: این میزان جابجایی مسافران نوروزی به نسبت مدت مشابه سال گذشته که ۱۲۲ هزار و ۷۰۸ نفر مسافر بود، هشت درصد کاهش داشته که علت آن استفاده از وسایل نقلیه شخصی و انجام سفرهای هوایی بوده است.

صادقی راد از ثبت نزدیک به ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۵۸۹ تردد خودرو در جاده های ایلام در مدت یاد شده (۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۳ فروردین) خبر داد و یادآور شد: این میزان تردد در سطح جاده های استان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با یک میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۹۹ تردد، ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیشترین تردد در سطح جاده های استان را در جاده ایلام - صالح آباد اعلام کرد و گفت: کنترل خودروها با استفاده از دوربین های هوشمند تردد شمار مستقر در راه های ارتباطی این استان انجام شده است.

 چهار هزار مهمان و گردشگر نوروزی از جشن نوروزگاه ایلام دیدن کردند
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با اشاره به استقبال مهمانان و گردشگران نوروزی از ویژه برنامه های فرهنگی و هنری جشن نوروزگاه در مرکز این استان، گفت: بیش از چهار هزار نفر از این جشن بازدید کردند.

عمران خودآموز اظهار کرد: این جشن با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، هنری از دوم تا ۱۰ فروردین برگزار شد و در قالب آن هنرمندان هر شهرستان هر روز در مرکز استان برنامه های شاد برای مهمانان نوروزی اجرا کردند.

وی ادامه داد: این برنامه به منظور پاسداشت آیین دیرپای نوروز و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین آحاد مردم توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر دستگاه های اجرایی به ویژه میراث فرهنگی و شهرداری ایلام اجرا شد و با استفاده از ظرفیت هنرمندان شهرستانها برای برگزاری آن استفاده شد.

خودآموز اجرای برنامه های فرهنگی و هنری زنده شامل شعرخوانی، موسیقی صحنه ای، نمایش طنز، سخنرانی را از جمله برنامه های جشن نوروزگاه برشمرد و گفت: این جشن هر روز از ساعت ۱۷ در محل نوروزگاه واقع در خیابان آیت االله حیدری شهر ایلام، جنب سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد./م
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار