سرپرست شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: افزایش گرایش به قلیان به صورت تفریح و تفنن در بین زنان و مردان، نوجوانان و جوانان باعث شده تا سلامت جامعه بشدت تهدید شود.
کد خبر: ۴۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹ 31 May 2015
تابناک بوشهر: دکتر علی زکی زاده  افزود: عرضه روز افزون قلیان در اماکن تفریحی، رستوران ها، قهوه خانه ها و تغییر مصرف قلیان از فرم سنتی در سنین بالا به فرم مدرن (میوه ای) درسنین پایین تر معضل و خطری تهدیده کننده برای سلامتی افراد جامعه است.

وی، دسترسی آسان و ارزان به مواد دخانی و مصرف آنها ازسوی افراد خانواده، کاهش قبح مصرف دخانیات، نداشتن اعتماد به نفس کافی و همچنین مهارت های زندگی لازم برای مقابله با استرس ها و ناملایمات زندگی از جمله مهارت نه گفتن از دیگر عوامل افزایش مصرف قلیان درجامعه است.

وی اضافه کرد: انواع محصولات دخانی نظیر سیگار، پیپ و قلیان به هر شکلی مضر است و باعث مرگ و میر و ناتوانی می شود.

زکی زاده بیان کرد: مواد دخانی فقط منحصر به سیگار نیست و هر ماده یا فرآورده ای که تمام یا بخشی از ماده خام تشکیل دهنده آن گیاه توتون، تنباکو یا مشتقات آن باشد جزو دخانیات محسوب شده و خطر جدی برای سلامتی به شمار می رود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی مصرف دخانیات به طور متوسط 8 تا 10 سال طول عمر مورد انتظار افراد را کاهش می دهد و این میزان برای افرادی که در میان سالی فوت می کنند به حدود 22 سال می رسد.

زکی زاده، بیماری های قلبی،عروقی اعم از سکته های قلبی و مغزی، انواع سرطان ها، عوارض پوستی و بارداری بویژه مرده زایی و سقط، جنین را از مهمترین عوارض استعمال دخانیات عنوان کرد.

وی خواستار منع مصرف مواد دخانی در رستوران ها، مکان های تفریحی و اماکن عمومی شد و از همه شهروندان خواست برای حفاظت از خود و افراد خانواده، منزل و وسایل نقلیه خود را عاری از دخانیات کنند.

چهارم تا 10 خرداد ماه جاری به عنوان روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار