مسئول مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش استان قزوین:
مسئول مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش قزوین گفت: ۱۳ درصد دانش آموزان استان «دیرآموز» هستند که با روشهای جدید و برنامه های ویژه برای تحصیل و جبران کمبودهای جسمی آنها اقدام کرده ایم.
کد خبر: ۵۱۸۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳ 02 November 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرنگار مهر، زهره پروندی در اولین همایش آموزش و توانمندسازی معلمان کلاس اول شهر قزوین که در سالن تربیت معلم شهید رجایی قزوین برگزار شد اظهارداشت: دانش آموزان دارای نیازهای ویژه نیز می‌توانند در صورت توجه جدی و آموزش‌های لازم منشاء کارهای بزرگی در آینده شوند.

وی افزود: کودکان دارای نیازهای خاص در ۱۷ گروه تعریف شده اند و دارای نارسایی های یادگیری، اختلالات گفتاری، نارسایی شنوایی، آشفتگی هیجانی، درخودماندگی، آسیب های شنوایی، بینایی و نابینایی و نارسایی عضلانی و نارسایی های شدید و چندگانه هستند که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند.

پروندی بیان کرد: همچنین شرایط نامناسب این کودکان موجب شده یادگیری کودکان به روشهای دیگری نیازمند باشد تا این کمبود برطرف شود و معلمان این افراد باید تلاش کنند با شناسایی نیازهای آنها و آموختن راهکارهای پاسخگویی به نیازها زمینه تربیت تحصیلی این گروه را نیز به خوبی فراهم کنند.

این کارشناس اختلالات یادگیری یادآورشد: بر اساس آمارها حدود ۱۳ درصد دانش‌آموزان ما از گروه‌های دیرآموز هستند که سن عقلی این افراد حدود ۲ سال از سن تقویمی آنها عقب تر است که باید با کارهای ویژه این نقص را برطرف کرد.

وی بیان کرد: دانش آموزان دیرآموز دارای مشکلاتی از جمله اعتماد به نفس و انگیزه پایین هستند که به دامنه توجه بیشتر و روش های جدیدتری برای آموزش، تحصیل و دروس خود و نیز خدمات توانبخشی و کاردرمانی نیازمند هستند.

پروندی تصریح کرد: در مدارس استثنایی استان خوشبختانه راهبردهای آموزشی متعددی برای تربیت دانش آموزان داریم اما برای نتیجه بخش بودن آن ها نیازمند شناسایی دقیق دانش آموزان و نیازهای آنها و سپس درمان آن با روش های منطقی هستیم.

وی گفت: روش «یکپارچگی حسی» از متدهای روز دنیا است که برای کودکان با نیازهای ویژه در بسیاری از کشورها اجرا شده و نتیجه داده است و ما هموباید آن را پیاده کنیم.

مسئول مرکز اختلال یادگیری استان قزوین اظهارداشت: چند عنصر مهم برای آموزش اینگونه دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار گیرد که حافظه، رشد حرکتی، حسی از آن جمله است زیرا برخی از دانش آموزانی که دچار اختلال هستند معمولاً در کارهای حرکتی نیز نارسایی داشته اند که این نقص در دوران بزرگسالی مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد:معلمان مقطع ابتدایی باید به خانواده‌ها توصیه کنند تا بر روی ابعاد حرکتی کودکانی که دارای اختلال هستند بیشتر تلاش شود زیرا آموزش‌ها زمانی تاثیرگذار است که گام به گام و بر پایه مبنای علمی باشد و این کار در کودکان دیرآموز باید با اولویت کار بیشتر بر روی احساسات کودکان صورت گیرد.

در ادامه ابوالفضل بابایی کارشناس توانبخشی و کاردرمانی استان قزوین اظهارداشت: توجه به تعادل بدن و تحرک بدنی این کودکان می‌تواند به ایجاد تعادل روحی، روانی و حرکتی منجر شود.

وی افزود: معلمان باید روی ادراکات فضایی بچه ها بیشتر کار کنند و بر حرکات جسمی آنها، رفتارها و آموزش ها تمرکز بیشتری داشته باشند و توجه به ورزش و شادابی، بازی و سرگرمی را در کودکانی که نیازهای ویژه دارند در اولویت قرار دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار