رئیس مرکز تحقیقات،آموزش کشاورزی قزوین:
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: آزمون خاک، بهترین روش پیش آگاهی و تشخیص نقاط قوت و ضعف خاک برای کشت محصولات کشاورزی است.
کد خبر: ۵۳۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ 04 December 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، مهرزاد مستشاری در نخستین روز از هفته خاک با عنوان «خاک، محیط زیست» که با حضور مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ظهر امروز در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: با آزمون خاک قبل از کشت به وسیله نمونه‌برداری صحیح و اندازه‌گیری خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و تعیین غلظت عناصر غذایی قابل جذب در خاک می‌توان مشخص کرد که شرایط خاک تا چه حد برای تأمین رشد بهینه گیاه و عملکرد خوب مناسب است.

وی به اهمیت تغذیه متعادل محصولات استراتژیک باغی به ویژه انگور اشاره کرد و افزود: تغذیه صحیح یکی از اصول دستیابی به کشاورزی پایدار است و دانستن حد بهینه غلظت عناصر غذایی در خاک، برگ و میوه می‌تواند در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و افزایش صادرات اینگونه محصولات با کیفیت بیشتر تأثیرگذار باشد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین روش آزمون گیاه (تجزیه گیاه) را از دیگر راه‌های شناخت کمبود و توصیه مصرف عناصر غذایی ذکر کرد و گفت: بهترین زمان برای تعیین وضعیت عناصر غذایی در گیاه انگور، تجزیه برگ آن در اواسط تابستان قبل از متورم شدن حبه‌های انگور است.

مستشاری خاطرنشان کرد: تاکستان‌های استان قزوین از نظر کربن آلی، فسفر و آهن کمبود دارد اما از نظر پتاسیم، روی، منگنز، مس، آهک و شوری محدودیت چشمگیری ندارد.

این مسؤول تصریح کرد: حساسیت انگور به تغذیه مواد معدنی یک عامل مهم برای افزایش کمیت و کیفیت انگور محسوب می‌شود و نیتروژن، پتاسیم، روی و بور چهار عنصر پرمصرف و مورد نیاز انگور است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین در ادامه به منابع کودی مورد نیاز باغات انگور اشاره کرد و گفت: ایجاد تعادل بین عناصر غذایی در گیاه ضامن افزایش عملکرد و بهبود کیفیت میوه است بنابراین باید از کودهایی که حاوی عناصر غذایی مورد نیاز گیاه بوده، به صورت متعادل و بر اساس نیاز گیاه استفاده شود.

مستشاری اضافه کرد: به منظور تأمین عناصر پر مصرف(ماکرو) و کم مصرف(ریزمغذی ) از انواع کودهای شیمیایی، آلی(ارگانیک) و زیستی( بیولوژیک ) استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه خاک یکی از منابع مهم طبیعی تجدیدناپذیر و ارزشمند طبیعت است که بدون خاک سالم حیات و زندگی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: کاهش مواد آلی خاک، شوری منابع آب و خاک، عدم مصرف منطقی از نهاده‌های تولید همانند کودهای شیمیایی، تغییر کاربری‌های غیراصولی و تخریب اراضی تحت کشت و مستعد کشاورزی،  استفاده از آب‌های نامتعارف، عدم توجه به پایش کیفیت خاک جهت حفظ پایداری آن‌ها و احداث و گسترش شهرک‌های صنعتی در اراضی حاصلخیز خاک از مهم‌ترین تهدیدهای جدی برای خاک استان است.

گفتنی است در این کارگاه آموزشی در خصوص تغذیه متعادل محصولات استراتژیک باغی، تشریح سیمای حاصلخیزی خاک استان، تناسب و طبقه خاک اراضی دشت و زهکشی خاک اراضی شور با رویکرد حفظ محیط زیست بحث و تبادل نظر شد.

همچنین به مناسبت گرامیداشت«روز جهـانی خاک»، دومین هم‌اندیشی استانی خاک با حضور مسؤولان کشوری و کارشناسان در روز دوشنبه 13 آذر ماه سال جاری در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار