در 9 ماهه نخست سال جاری صورت گرفت
کارشناس مبارزه با بیماری‌های مشترک اداره دامپزشکی بویین‌زهرا گفت: واحد مبارزه با بیماری­‌های مشترک این اداره، طی 9 ماهه نخست سال جاری اقدام به انجام 9 هزار و 117 رأس خونگیری برای تشخیص بیماری بروسلوز(تست زربنگال) کرده است.
کد خبر: ۵۴۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ 02 January 2018

 محسن ایمان‌دار در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین اظهار داشت: واحد مبارزه با بیماری­‌های مشترک اداره دامپزشکی شهرستان بویین‌زهرا در 9 ماهه نخست سال جاری اقدام به انجام 9 هزار و 117 رأس خونگیری برای تشخیص بیماری بروسلوز(تست زربنگال) کرده که از این تعداد 9 رأس دام در آزمایش‌های تکمیلی تشخیصی به عنوان دام راکتور بروسلوزی مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی واکسیناسیون تعداد یک هزار و 500 رأس گوساله ماده چهار تا 12 ماهه، 42 هزار و 901 رأس بره و یک هزار و380 رأس بز با واکسن FD بروسلوز را از دیگر اقدامات کنترلی در زمینه پیشگیری از بیماری بروسلوز در شهرستان بویین‌زهرا عنوان کرد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های مشترک اداره دامپزشکی بویین‌زهرا یادآور شد: این شهرستان از مناطق مهم در زمینه پرورش دام و تولید فرآورده‌های دامی در سطح استان قزوین می‌باشد که موضوع نقل و انتقال غیرقانونی دام کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک در این منطقه را دشوارتر می‌سازد.

ایمان‌دار به نقش واکسیناسیون در کاهش موارد بیماری در جمعیت دامی و انسانی اشاره کرد و گفت: بروسلوز از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام است که با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل شناسایی کانون‌های آلودگی و حذف دام‌های آلوده، رعایت اصول امنیت زیستی، پاک‌سازی و ضدعفونی محیط می‌توان با این بیماری مبارزه کرد.

این مسؤول اضافه کرد: 45 هزار و 781 رأس دام سبک و سنگین هم علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های مشترک اداره دامپزشکی بویین‌زهرا در پایان به مدیران واحدهای دامداری در خصوص خرید و فروش بدون مجوز دام هشدار داد و افزود: از راه‌های انتقال بیماری در دام، انتقال دام آلوده و یا فاقد سابقه واکسیناسیون به دامداری است بنابراین توصیه می‌شود دامداران از هرگونه نقل و انتقال بی ضابطه دام جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار