مدیرکل بهزیستی قزوین از غربالگری شنوایی نوزادان برای 12هزار نوزاد از ابتدای سال جاری تاکنون در استان خبر داد.
کد خبر: ۵۷۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 03 March 2018

به گزارش تابناک قزوین علیرضا وارثی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی شنوایی افزود: برنامه غربالگری شنوایی به منظور شناسایی و درمان نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی و یا ناشنوایی دفتر پیشگیری از معلولیت های معاونت پیشگیری بهزیستی از سال 86 آغاز شده و هم اکنون در سطح بیمارستانهایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می‌افتد، انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: طی این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجشگران مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان، تحت نظارت بهزیستی سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع می شوند.
وارثی با بیان اینکه نوزادان پس از مراجعه به شنوایی سنج و انجام آزمایش های تشخیصی تحت درمان قرارگرفته و در نهایت و صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می شوند.
وی ادامه داد: اختلالات شنوایی شایع در نوزادی که به صورت مادرزادی و ژنتیکی وجود دارند در سنین طلایی و قبل از 2 سالگی قابل تشخیص و درمان هستند و با این معاینه ساده در بدو تولد و پیگیری های به موقع بعدی، از ناشنوایی، کم شنوایی و یا مشکلات گفتاری و رشدی در سنین بالاتر جلوگیری می شود.
وی همچنین گفت: سازمان بهزیستی، برای افرادی که در خلال اجرای این برنامه شناسایی شده و برای انجام اعمال جراحی، کاشت حلزون و تجویز سمعک نیازمند کمک هستند در صورت وجود اعتبار و انجام مراحل قانونی مساعدت می کند.
مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: شهرستان های قزوین با بیمارستان رازی و کوثر،تاکستان با بیمارستان تامین اجتماعی و شفا و بویین زهرا با بیمارستان امیرالمومنین(ع) مجری این طرح تحت نظارت بهزیستی هستند و غربالگری شنوایی نوزادان در بقیه بیمارستانهایی که تولد نوزاد انجام می شود تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.
در سال گذشته 17هزار و 459 نوزاد در قزوین در بخش شنوایی غربال شدند که از بین آنها 26نفر مبتلا به اختلالات کم شنوایی متوسط، شدید و عمیق بودند.
سوم مارس برابر با 12اسفندماه به عنوان روز جهانی شنوایی نام گذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار