به گزارش تابناک قزوین به نقل از صبح قزوین
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: سال گذشته 3216 کودک در طرح غربالگری اوتیسم مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد، 6 نفر جهت انجام مداخلات مرکز محور به مرکز اوتیسم سینا ارجاع شدند.
کد خبر: ۵۸۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 03 April 2018

مدیرکل بهزیستی استان قزوین:
 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: سال گذشته 3216 کودک در طرح غربالگری اوتیسم مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد، 6 نفر جهت انجام مداخلات مرکز محور به مرکز اوتیسم سینا ارجاع شدند.

 

علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: هم‌اکنون شیوع اختلال طیف اتیسم در آمریکا و سایر کشورها در کودکان و بزرگسالان در حدود یک درصد است.

وی افزود: این بدان معنا است که در کشوری مانند ایران با جمعیت حدود 70میلیون نفر انتظار می‌رود؛ که حدود 700 هزار نفر دارای اختلال طیف اتیسم وجود داشته باشد.

مداخلات زودهنگام تاثیر بسزایی در کاهش علایم کودکان اوتیسمی دارد
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: با این که اختلال طیف اتیسم مادام العمر هستند، اما فرد مبتلا، با آموزش‌های مستمر می‌تواند از زندگی طبیعی برخوردار شود؛ از سوی دیگر هرچه برنامه درمانی منظم‌تر و دارای ساختار دقیق‌تری باشد، می‌توان نتایج بهتری را به دست آورد.

این مسئول بیان کرد: اتیسم اختلالی است که تمامی حوزه‌های روانشناختی، اجتماعی و حرکتی فرد را می‌تواند دچار مشکل کرده و بار سنگین فشار روانی و اقتصادی را بر دوش والدین قرار دهد.

وی عنوان کرد: اگرچه هنوز درمان قطعی خاصی برای این اختلال وجود ندارد؛ با این حال مداخلات زودهنگام می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش علایم و سازگارتر شدن کودکان داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تاکید کرد: مطالعات نشان داده اقدامات آموزشی فشرده و زودهنگام می‌تواند نتایج خوبی برای خانواده و کودک داشته باشد.

وی اضافه کرد: راهکارهای اولیه شامل آموزش کودک به توجه کردن به آنچه در پیرامون او می‌گذرد، قابلیت توجه کردن، تقلید رفتارهای دیگران و سپس پیشرفت کردن در مهارت‌های ارتباطی است.

وارثی با اشاره به علایم رفتاری اتیسم گفت: کودک مبتلا به اختلال اتیسم ممکن است هیچ علاقه‌ای به بازی‌های کودکان دیگر نشان ندهد و ممکن است با خواهر و برادر خود خشن بوده و هنگامی که والدین به محل کار می‌روند یا به خانه برمی‌گردند؛ ممکن است توجهی نشان ندهد.

وی افزود: کودک مبتلا به اتیسم اغلب نسبت به اطراف خود ناآگاه بوده و ممکن است؛ با برقراری تماس چشمی مشکل داشته باشد؛ در نتیجه امکان دارد علاقه‌ای به هیچ نوع ارتباطی نداشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: این کودکان مشکلات فراوانی در تحمل موسیقی، سروصدا، لباس و تجربه‌ محیط‌های جدید دارند و هرچه این کودکان بیشتر در معرض تغییرات حسی قرار گیرند، احتمال بروز نابهنجاری‌های رفتاری بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: کوبیدن سر به زمین، گاز گرفتن خود، خاراندن و زخم کردن پوست خود، کندن مو، نداشتن احساس خطر، تشخیص ندادن موقعیت‌های پرخطر، عدم ترس از ارتفاع و غیره نمونه‌های از موارد عدم ایمنی در کودکان مبتلا به اتیسم است.

وارثی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: از 12 آذرماه سال گذشته برنامه غربالگری، تشخیص مداخله در اختلال طیف اتیسم در برنامه‌های دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی معاونت توانبخشی در استان قزوین آغاز شد.

وی عنوان کرد: از تعداد 3216 نفر آزمون غربالگری انجام شده در سطح استان 22 مورد مصاحبه پیگیری و آزمون تشخیصی اتیسم انجام شده است که از این میان تعداد 6 مورد جهت انجام مداخلات مرکز محور به مرکز اتیسم سینا ارجاع شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در پایان بیان کرد: مرکز اتیسم سینا در اردیبهشت ماه سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر 700میلیون ریال و اشتغال11نفر و پذیرش 35 نفر کودک دارای اختلال طیف اتیسم شروع به فعالیت کرده است.

منبع:صبح قزوین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار