به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا قزوین
قزوین-ایرنا-مردم استان قزوین همزمان با 13 فروردین روز انس با طبیعت و براساس سنتی دیرین،اوقات خود را در باغ ها،بوستان ها و کنار چشمه سارها سپری کردند.
کد خبر: ۵۸۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 03 April 2018


قزوین-ایرنا-مردم استان قزوین همزمان با 13 فروردین روز انس با طبیعت و براساس سنتی دیرین،اوقات خود را در باغ ها،بوستان ها و کنار چشمه سارها سپری کردند.
قزوینی ها به آغوش طبیعت رفتند
به گزارش ایرنا، مردم قزوین و دیگر نقاط استان امروز دوشنبه همراه با دیگر هموطنان خود مطابق با یک سنت دیرینه وقت خود را در بوستان ها و باغ ها و تفرجگاه ها گذراندند.
هم اکنون بوستان ملی باراجین از تفرجگاه های مهم قزوینی ها مملو از شهروندانی است که برای گذراندن سیزده بدر در این مکان حاضر شده اند.
همچنین در کنار دیگر بوستان ها، باغستان های سنتی قزوین که غرب، جنوب و شرق این شهر را در خود احاطه کرده اند هم اکنون انبوه جمعیت شهروندان را در خود شاهد هستند.
شهروندان قزوینی به همراه بستگان و آشنایان خود در باغ ها و بوستان ها،تفرجگاه ها و کنار چشمه سارها حضور یافته و روز طبیعت را گرامی داشته اند.
خیلی از شهروندان قزوینی در این روز تا شامگاه در طبیعت باقی می مانند و به تفریح و یا استراحت می پردازند.
بیشتر قزوینی ها که معتقدند سیزدهم فروردین نباید در خانه ماند چرا که این کار شگون و خوبیت ندارد، ناهار این روز را همراه با اقوام خود در طبیعت میل می کنند.
آش رشته و دویماج به همراه کباب در کنار آجیل و میوه خوراک شهروندان قزوینی در این روز را تشکیل می دهند.
انجام ورزش هایی چون هفت سنگ، الک دولک،طناب کشی، فوتبال، والیبال و بدمینتون در کنار سبزه گره زدن و رها سازی سبزه های سفره عید در طبیعت از دیگر کارهای مرسوم بین شهروندان قزوینی در روز طبیعت است.
بعضی شهروندان قزوینی نیز بقاع متبرکه همچون امامزاده حسین،اسماعیل و اباذر را برای گذراندن 13 فروردین انتخاب کرده اند تا ضمن حضور در طبیعت پیرامونی این اماکن مقدس به زیارت نیز بپردازند.
در روز طبیعت و به منظور جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست، در بسیاری از نقاط قزوین کیسه های پلاستیکی حمل زباله بین شهروندان توزیع شده و یا در حال توزیع است.
ماموران انتظامی نیز به منظور کمک به حفظ نظم و انضباط و آرامش در روز 13 فروردین در کنار مردم حضور دارند.
قزوینی ها یک مراسم مشابه 13 بدر بنام 'پنجاه بدر' نیز دارند که آنرا در 19 اردیبهشت ماه هر سال برگزار می کنند که امروزه بیشتر جنبه تفریحی و صله رحم پیدا کرده اما هدف اصلی و اولیه آن نیایش و طلب باران بوده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار