یادداشت:
قابل توجه مدیرانی که در طول سال گریبان برای احیای باغستان میدرند ، الان وقت عمل است ،در باغستان جنگ آب برای زنده نگهداشتن درختان همچنان پابرجاست ،بهتر نیست به جای اجرای شوهای سیاسی نخ نماشده یک روز سرزده به باغستان بروید و به درد دل تشنه درختان و باغداران گوش دهید.
کد خبر: ۵۹۹۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ 03 May 2018

به گزارش تابناک قزوین،ع-م؛ باغستان های سنتی قزوین با درختانی سبز و سر برآسمان کشیده،از قدیم الایام مهربانانه این شهر را در آغوش گرفته است و با نسیمی خوش ، حضورش را به شهروندان اعلام می کند اما با وجود اینکه باغستان سنتی اکسیر تنفسی قزوین است این روزها حال مناسبی ندارد.

بر اساس تحقیقات تابناک، رودخانه های ،ارنجک، دیزج، وشته، دلی چای و زویار 5 رودخانه ای بودند که باغستان ها از قدیم با آنها آبیاری می‌شدند ولی اکنون به دلایل مختلف این رودخانه های فصلی کم آب شده و باغستان‌های سنتی قزوین با مشکل کم‌آبی ، روبرو کرده است.

پیرو گزارش قبلی تابناک از سازمانهای متولی هم مانند ،سازمان میراث فرهنگی ،اداره کل محیط زیست ،سازمان باغستانهای سنتی شهردار،اداره کل جهاد کشاورزی و آب منطقه ای قزوین هر کدام به نحوی درگیر باغستان هستند نام برده شد تا در این وادی بتوانند گامی نیک بردارند و باغستان را از "بی آبی" نجات دهند ولی چه فایده؟

حال نزار باغستان سنتی قزوین با بی توجهی مسئولین

میراث فرهنگی که خود را متولی حفظ این میراث ارزشمند می داند و آن را نیز ثبت ملی نیز کرده است که به طور کلی حرکتی ارزشمند است اما باید دید برای حفظ باغستان چه گامی برداشته است؟

آیا مدیران میراث فرهنگی در این ایام به باغداران و باغستان سر میزنند تا از بی آبی باغستان بدانند و یا فقط مواظب هستند احیانا باغداری بدون اجازه آنها درختانش را هرس نکند ؟و در صورت هرس او را به زندان بیاندازند،اصلا ثبت ملی باغستان چه کمکی به باز آفرینی و نگهداری آن کرده ،کجا دست باغدار را برای نگهداری از باغستان گرفته، است.

آیا لازم نیست اداره کل محیط زیست برای حفظ یکی از بزرگترین اکوسیستم های ساخت بشر دست به کار شود، و برای رساندن آب به باغستان همکاری کند،قزوین بدون باغستان قطعا محیط زیست زیبایی نخواهد داشت.

بر طبق تحقیات تابناک قزوین ،گویا قرار بر این بوده که جهاد کشاورزی طرح کشت باغستان را آماده کند تا باغات کهنسال قزوینی به صورت دائم از کانال آبیاری شده و سهم آب داشته باشند ،ولی متاسفانه بعد از گذشت سالها مدیران جهاد استان به وعدهایشان عمل نمی کنند.

آب منطقه ای البته در زمینه رساندن آب به باغداران تلاش کرده و هر چند با دریافت مبالغ زیاد ولی تلاش مجدانه ای برای رساندن آب به باغستان داشته و آب را در اختیار سازمان باغستان سنتی قرار میدهد تا این سازمان مدیریت آب بین باغداران عهده دار باشد.

قابل توجه مدیرانی که در طول سال گریبان برای احیای باغستان میدرند ، الان وقت عمل است ،در باغستان جنگ آب برای زنده نگهداشتن درختان همچنان پابرجاست ،بهتر نیست به جای اجرای شوهای سیاسی نخ نماشده یک روز سرزده به باغستان بروید و به درد دل تشنه درختان و باغداران گوش دهید .

قطعا هم افزایی مدیران این سازمان ها و گذاشتن حداقل وقت برای پیگیری رساندن آب مشکل این درختان و باغداران نجیب را که فقط دو بار در سال نیاز به آب دارند را به حداقل خواهد رساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار