شهر شیراز آن قدر جاذبه های تاریخی و ارزشمند دارد که می توان آن را به طور کلی به شهر موزه ها نام گذاری کرد. این شهر با پیشینه ی غنی تاریخی که دارد موزه های بسیار را در زمینه های مختلف فرهنگی، تاریخی، طبیعی و اقلیمی در خود جای داده است. همانطور که می دانید ۵ مهر روز جهانی گردشگری است که اغلب در این روز موزه ها رایگان می شوند بنابراین اگر خواستید موزه های را ببنید این روز بهترین زمان می باشد.
کد خبر: ۶۶۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 27 September 2018


موزه تخت جمشید
تابناک فارس به نقل از الی گشت:از مهمترین و بهترین موزه های شیراز می توان موزه تخت جمشید را معرفی کرد. در این موزه آثار بسیار جذابی نظیر گل نبشه های تخت جمشید، سرستون ها، سرنیزه و پیکان، گل میخ طلا، کتیبه حرم خشایار شاه، مجسمه های سنگی کوچک نیمه تمام، خمره های بزرگ سفالی و … را می توانید در این موزه در شیراز مشاهده کنید. این موزه به دستور خشایار شاه در زمان اردشیر یکم به پایان رسید و کاخ ملکه بوده است. ساختمان موزه تخت جمشید قدیمی ترین بنای بازسازی شده ایران است که در سال ۱۳۸۸ به موزه اختصاص داده شد.

ساعت بازدید: در شش ماه اول سال ساعت :۱۹:۳۰ – ۷:۳۰ در شش ماه دوم سال ساعت ۱۸:۰۰- ۸:۰۰

آدرس: فارس، شیراز، مرودشت، تخت جمشید

موزه تخت جمشید

موزه تخت جمشید

 


موزه پارس
موزه یکی از جالب ترین موزه های شیراز است که در باغ نظر شیراز قرار دارد. عمارت کلاه فرنگی این باغ در سال ۱۳۱۵ به موزه تبدیل شد و اشیایی که درون آن قرار دارد مربوط به دوران پیش و پس از اسلان است. از جمله آثاری که در این موزه می توانید مشاهده کنید قرآن خطی نفیس، مفرغ های لرستان، آثار نقاشی لطفعلی خان صورتگر در قرن ۱۳ و شمشیر کریم خان زند هستند. آرامگاه کریم خان زند نیز در شاه نشین شرقی این عمارت می باشد. این اثر تاریخی به عنوان یکی از موزه های شیراز در سال ۱۳۱۴ به ثبت ملی رسید.

ساعت بازدید: ۷:۳۰ تا ۲۰

آدرس: شیراز، خیابان زند، باغ نظر، نزدیک ارگ کریمخان

موزه پارس

موزه پارس

 


موزه هنرهای تجسمی در خانه فروغ الملک
موزه در خانه فروغ الملک برپا است که به آن موزه هنرهای تجسمی می گویند. ساختمان این موزه بنایی مسکونی آشپزخانه، اسطبل، حمام و دو باب منزل مسکونی می باشد که تمام این ها در سه طبقه گنجانده شده است. خانه فروغ الملک در اواخر قاجار و اوایل پهلوی توسط فروغ الملک قوامی در زمینی به مساحت ۱۰۲۰ متر مربع ساخته شد. در سال ۱۳۸۱ این بنا مرت و بازسازی شده و به حسن مشکین فام واگذار شد وی نیز آن را به موزه ی هنرهای معاصر شیراز یا موزه مشکین فام تبدیل کرد.آثار ارزشمندی از هنرمندان معاصر فارس به ویژه آثار خانواده مشکین فام در قالب نقش برجسته، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی و هنرهای تجسمی به نمایش گذاشته شده است. خانه فروغ الملک در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسید.

ساعت بازدید : ۸ صبح الی ۱۹ | این موزه در ایام سوگواری رسمی تعطیل می‌باشد.

آدرس: شیراز، بافت قدیمی شیراز، بلوار آیت الله دستغیب، محله سنگ سیاه و در پشت امامزاده بی‌ بی دختران

خانه فروغ الملک

خانه فروغ الملک

 


موزه مشاهیر یا خانه زینت الملک
خانه زینت الملک یا همان موزه مشاهیر از دیگر موزه های شیراز است که ساخت آن در سال ۱۲۹۰ هجری قمری توسط علی محمد خان قوام الملک دوم آغاز شد و در سال ۱۳۰۲ هجری قمری توسط محمدرضا خان قوام الملک سوم به پایان رسید. ابتدا این خانه محل سکونت و زندگی ( اندرونی ) قوام ها و خانواده آن ها بوده که از طریق دری در زیرزمین به نارنجستان قوام راه می یابد. موزه زینت المک شبیه موزه مادام توسو در شهر لندن است.

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۸ شب

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

خانه زینت الملک

خانه زینت الملک


موزه نظامی باغ عفیف آباد
موزه نظامی عفیف آباد در باغی به همین نام قرار دارد که مختص به ابزار آلات جنگی و نظامی در دوران های مختلف تاریخی است. این موزه که در لیست موزه های شیراز قرار دارد نیز دو طبقه می باشد و طبقه ی اول آن مربوط به موزه اسلحه و طبقه ی دوم آن محل اقامت خاندان پهلوی در شیراز می باشد که به آن موزه ی عبرت هم گفته می شود. در طبقه زیر طبقه ی زیر همکف تفنگ‌ های ویژه فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه قاجار، رضا خان، محمدرضا پهلوی، تفنگ‌های دلاوران نهضت جنگل و تپانچه دکتر حشمت را ببینید.

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۳ و ۱۵ الی ۱۹

آدرس: شیراز، جنوب خیابان قصرالدشت، انتهای خیابان عفیف آباد

موزه-نظامی-باغ-عفیف-آباد

موزه-نظامی-باغ-عفیف-آباد


موزه شاهچراغ
یکی دیگر از موزه های شیراز، موزه شاهچراغ است که در صحن بارگاه حضرت شاهچراغ (ع) قرار دارد و آثار آن متعلق به دوران پیش از تاریخ و دوران اسلامی بر می گردد. در این موزه می توانید انواع قرآن ها، نسخ خطی و آثار وقفی مردم، ظروف شیشه ای، سفالی، سکه های باستانی، اسلحه های قدیمی، سفالی، فلزی، فانوس، شمعدان ها و نقاشی های افراد مشهور را مشاهده کنید.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۲۱

آدرس: شیراز، میدان احمدی، آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع)

موزه شاهچراغ

موزه شاهچراغ


موزه لباس‌ های سنتی در خانه صالحی
موزه ی دیگری که در لیست موزه های شیراز قرار دارد موزه لباس های سنتی در خانه صالحی است. این خانه ی قاجاری در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی برپا شد. این خانه صالحی از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده و دارای اتاق های سه دری و پنج دری با تزئینات گره چینی، گچ کاری و سقف های چوبی می باشد.

ساعت بازدید: در ایام هفته با هماهنگی قبلی

آدرس: شیراز، بافت تاریخی، روبروی شاهچراغ، کوچه هفت پیچ، خانه صالحی

موزه نارنجستان
از دیگر بناهای باقی مانده از دوره قاجاریه موزه نارنجستان است که در داخل باغ نارنجستان شیراز در سال ۱۲۵۷ توسط محمدعلی خان و پسرش محمدرضاخان نیز ساخته شد. این موزه با آینه کاری، گچبری، آجرکاری، منبت کاری و نقاشی های سنتی دوره قاجار نیز تزئین شده است. در بخشی از این موزه آثار باستانی به نمایش داده شده می شود.

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۳ و ۱۵ الی ۱۹.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، درب شیخ

 

موزه آواها و نواها
یکی از خانه های قاجاریه به نام منطقی نژاد در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی به موزه آواها و نواها نیز تبدیل شد. بخش های مختلف این موزه عبارتند از اتاق شنیداری، دیداری، آرشیو صوتی- تصویری، گالری ساز، اسناد و دست‌نوشته‌های استادان موسیقی و… را می توانید مشاهده کنید. البته در اتاق های تو در توی آن سازهای ایرانی و نواحی مختلف ایران هم به نمایش گذاشته شده است؛ جالب است بدانید که در آرشیو موسیقی این موزه دو هزار ساعت موسیقی ضبط شده است.

ساعت بازدید: متاسفانه این موزه تعطیل شده و برخی از لوازم آن در زیرزمین خانه نگهداری می شود.

آدرس: شیراز، میدان احمدی، پشت مسجد نو

 

موزه آب در آب انبار وکیل
موزه آب شیراز در آب انبار وکیل در ضلع شرقی ارگ کریم خان قرار دارد. در این موزه می توان سازه های آبی از ادوار تاریخی ایران را به شکل ماکت ببینید. درحال حاضر به موزه گالری تبدیل شده است.

ساعت بازدید: ۹:۳۰ صبح الی ۱۴

آدرس: شیراز، میدان توپخانه، ضلع شرقی ارگ کریمخانی

موزه آب

موزه آب


موزه سنگ هفت تنان
موزه ای به نام سنگ هفت تنان در این شهر وجود که اگر خواستید در لیست موزه های شیراز بگردید می تواند گزینه ای عالی برایتان به شمار بیاید. علت نام گذاری این موزه این بوده که در آن هفت تن از عارفان گمنام دفن هستند. البته باغ قدیمی تر از دوره زندیه می باشد و تنها تکیه در زمان کریم خان زند ساخته شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسید.

ساعت بازدید: همه روزه ساعت:۳۰ ۸ صبح الی ۱۷:۳۰| جمعه ها و ایام سوگواری تعطیل این موزه تعطیل می باشد.

آدرس: شیراز، انتهای بلوار هفت تنان

موزه-سنگ-هفت-تنان

موزه-سنگ-هفت-تنان


موزه گرمابه حمام وکیل شیراز
حمام وکیل یکی از موزه های شیراز است که از بناهای باقی مانده از عصر زندیه به شمار می آیند. این موزه پس از یک دوره مرمت به رستوران و سپس به موزه فرش تبدیل شد اما پس از مدتی با توجه به کاربری اصلی این بنا، تبدیل به موزه گرمابه شد. درحال حاضر در قسمت سربینه حمام سی مجسمه مومی در حالت های مختلف چیده شده که نمایشی از نحوه استحمام و آداب آن می باشد.

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۲۰

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی، موزه حمام وکیل

موزه گرمابه حمام وکیل شیراز

موزه گرمابه حمام وکیل شیراز

 


موزه سنگ و گوهر دریای نور
موزه ای سنگ و گوهر دریای نور در شهر شیراز قرار دارد که در آن حدود ۱۴۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی و گوهر نیز وجود دارد. این موزه در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد و برای گردشگران بسیار جذاب و تماشایی بود، جالب است بدانید که در یک سال اولیه بازگشایی آن حدود ۴۰۰۰۰۰ نفر بازدید کننده داشته بوده است.

ساعت بازدید: همه روزه ۸صبح الی ۲۱

آدرس: شیراز. خیابان عفیف آباد

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار