مراسم هفتمین روز درگذشت سید محمد دبیرسیاقی با سخنرانی دکتر مهدی محقق استاد ممتاز دانشگاه تهران و رئیس پیشین آثار و مفاخر فرهنگی در تالار فرهنگسرای بانو برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۶۶۹۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 18 October 2018

مراسم هفتمین روز درگذشت سیدمحمد دبیرسیاقی در قزوین

به گزارش تابناک قزوین،مراسم هفتمین روز درگذشت سید محمد دبیر سیاقی ساعت ۱۵: ۳۰ تا ۱۷: ۳۰ روز پنجشنبه بیست‌وششم مهرماه با سخنرانی دکتر مهدی محقق استاد ممتاز دانشگاه تهران، مک گیل کانادا و رئیس پیشین آثار و مفاخر فرهنگی در تالار فرهنگسرای بانو برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود عصر امروز در موسسه لغت‌نامه دهخدا در تهران مراسمی جهت بزرگداشت این استاد ادبیات برگزار خواهد شد.

سیدمحمّد دبیرسیاقی (زادهٔ ۴ اسفند ۱۲۹۸ خورشیدی در قزوین) پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی و از شاگردان دهخدا بود که شانزدهم مهرماه دار فانی را وداع گفت.

دبیرسیاقی در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت‌نامه دهخدا با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت و از نخستین دستیاران دهخدا بود؛ مدت ۹ سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» و ۱۱ سال با دکتر محمد معین در «لغت‌نامه دهخدا» و در انجمن ایران‌شناسی همکاری داشت. پس از پایان تألیف لغت‌نامه دهخدا، بنا به وصیت علامه دهخدا در کنار دکتر معین و دکتر سیدجعفر شهیدی به بررسی و تألیف لغت‌نامه پرداخت. دهخدا از او به‌عنوان یک جوان کوشا درزمینهٔ تنظیم لغت‌نامه یادکرده است.

دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده است، که از میان آن‌ها می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان منوچهری»، «نزهةالقلوب»، «فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه» و «تصحیح لغت فرس اسدی طوسی» اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار