رییس جمهوری گفت: کشور در شرایط عادی و طبیعی نیست، اما از تحریم نمی ترسیم، عقب نشینی نمی کنیم و از اهداف خود دست برنمی داریم.
کد خبر: ۷۰۳۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 15 January 2019

 

به گزارش تابناک قزوین، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: شرایط کنونی کشور، توام با جنگ روانی و اقتصادی است اما، ما با این شرایط آشنا هستیم.
وی افزود: در جنگ هشت ساله و دفاع مقدس با بحران های زیادی روبه رو شدیم، شهید و مجروح دادیم و مناطق مسکونی و صنعتی ما بمباران شد، اما این اتفاق بخشی از مقتضیات جنگ است و نمی توان گفت به جنگ می رویم اما شهید و مجروح نمی دهیم.
رییس جمهوری گفت: با وجود آن که آغازگر جنگ نبودیم اما با همه توان ایستادگی و مقاومت کردیم و هشت سال برابر دشمن ایستادیم.
روحانی به فرا رسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: از زمان میرزای شیرازی تاکنون تلاش های بسیاری برای به اهتزار درآوردن پرچم اسلام و حکومت اسلامی در ایران انجام شده بود که این هدف بزرگ با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد.
وی با قدردانی از همدلی، وحدت و اتحاد میان مردم و مسوولان گلستان، گفت: تلاش آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان برای تحقق این اهداف تاثیرگذار بود که وحدت و اتحاد امروز میان استاندار، مسوولان اجرایی، نمایندگان و همه مدیران استان در کنار یکدیگر بالاترین نعمت است.
رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر در استانی همدلی و اتحاد باشد، همه مشکلات یکی پس از دیگری برطرف خواهد شد.
دکتر روحانی اضافه کرد: یکی از نعمت های بزرگ گلستان وجود امنیت است که اگر این نعمت در کنار همدلی و اتحاد نباشد، کارها با شکست روبه رو خواهد شد.
وی اظهار کرد: خداوند این نعمت بزرگ را در کنار اقلیم مناسب، تنوع آب و هوایی، تولید انواع محصولات کشاورزی، باغی و دامی، طبیعت، دریای خزر، کوه های زیبا، جلگه های سرسبز و مردمان خوب، از جمله جاذبه ها و ظرفیت های گلستان قرار داده است.

** نگهداری از جانبازان کار سخت و طاقت فرسایی است
رییس جمهوری به دیدار صبح امروز خود با شماری از جانبازان گرگانی در حاشیه بهره برداری از مرکز ترومای این شهر اشاره کرد و افزود: جانبازانی داریم که 30 سال روی تخت و ویلچر هستند و جانبازانی که الان سی سال روی سینه بر روی تخت افتاده اند که این کار سختی است. 
دکتر روحانی گفت: شهادت کار آسانی است و بنا به روایت پیامبر (ص) نخستین قطره خون شهید که می ریزد شهید رضایت و لبخند خدا را می بیند و خشنودی خدا را حس می کند و در لحظه ای تمام نعمت بی پایان خدا را می بینند، نگهداری و مراقبت از جانبازان کار سخت و پیچیده و طاقت فرسایی است و زحمات بسیاری برای خانواده، فرزندان و همسران جانبازان دارد که البته اجر بسیاری نیز دارد. 
وی اظهار کرد: در این خصوص به سازمان برنامه و بودجه و استاندار گلستان تاکید کرده ام که آسایشگاه جانبازان گلستان را هر چه سریع تر تکمیل و تمام کنند. 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی اضافه کرد: مبلغ 10 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه از سوی سازمان برنامه و بودجه و اعتبارات بنیاد شهید پرداخت می شود، جانبازان و خانواده های آنان حق بزرگی بر گردن ما دارند. 
رییس جمهوری گفت: این که توقع داشته باشیم در میدان جنگ واقع شویم و روی به روی دشمن بایستیم و شهید و جانباز نداشته باشیم امکان پذیر نیست. 

** اکنون در صحنه جنگ اقتصادی هستیم
وی افزود: اکنون نیز در جنگ اقتصادی قرار داریم که طرف مقابل ما آمریکا، اسراییل و تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، هر چند در این جنگ دچار لطمه و آسیب می شویم اما در مقابل به دشمن نیز آُسیب می زنیم، ما آغازگر جنگ نبودیم و این موضوع افتخار دولت است که ما هرگز این جنگ را آغاز نکرده ایم و این نکنه مهمی بوده که با وجود تمام تحریکات دشمن ما جنگ را آغاز نکردیم. 

** سختی های کار دولت را به مردم گزارش می کنم 
رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: در پایان کار این دولت به مردم خواهیم گفت که در این خصوص دولت چقدر دچار سختی و زحمت شد. 
دکتر روحانی افزود: مدام ایران را تحریک می کردند که ما معاهده برجام را نقص کنیم و پرونده ما را به شورای امنیت بفرستند، اما حفظ برجام وظیفه ای بود که با سختی ها و بی خوابی های بسیار و تحمل انواع فشارها به آن رسیدیم و تن به این خواسته دشمن ندادیم. 

** نگذاشتیم ما را به عنوان متجاوز معرفی کنند
رئیس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: هرگز نگذاشتیم که ما را به عنوان متجاوز به حقوق بین الملل معرفی کنند، همان طور که در جنگ تحمیلی نیز ما متجاوز نبودیم بلکه در مقابل اقدام های صدام دفاع مقدس را در پیش گرفتیم. 
وی افزود: به همه جهان ثابت شد که ایران آغازگر جنگ اقتصادی نبود، آغازگر آمریکا، اسراییل و مرتجعان منطقه ای هستند و هنوز نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران را پایبند به تعهدات برجام می داند، هنوز وقتی ترامپ در شورای امنیت سخنرانی می کند و پشت میز به ایران می تازد به جز خودش هیچ یک از 14 عضو شورای امنیت، نقض برجام توسط ایران را نمی پذیرند و ترامپ در این مورد تنها مانده و این رسوایی در تاریخ آمریکا بی سابقه است. 
رییس جمهوری اضافه کرد: این که همه اعضای شورای امنیت به نفع ایران سخن می گویند، موفقیت بزرگی برای ملت و دولت و تیم دیپلماسی کشور محسوب می شود، مردم در جنگ اقتصادی سربازان مقدم هستند. 
روحانی گفت: صدام در وارد کردن ایران به جنگ چند هدف داشت، می خواست در وهله نخست انقلاب را سرنگون و اگر موفق نشد خوزستان را از ایران جدا کند و یا در قرارداد مرزی با ایران خلل وارد کند، اما به هیچ یک از اهدافش نرسید و عقب نشینی کرد. 
رئیس جمهوری ادامه داد: اکنون نیز آمریکا در این جنگ اقتصادی اهداف مختلفی دارد و می خواهد مردم را از پیکره نظام جدا کند و ملت را به این سو سوق دهد که بگویند ما هر چه قدر شهید دادیم هر چه جانباز دادیم و هر چقدر در راه اسلام، ایران و دین و هویت ایرانی اسلامی بها دادیم دیگر نمی خواهیم بها بدهیم، اما هرگز این خواسته و آرزوی آنها محقق نمی شود و مردم غیور ایران برای حفظ ایران و اسلام و استمرار جمهوری اسلامی همچنان مصمم هستند.

** برای ارتقای کیفیت صنعت خودرو باید وارد بازارهای جهانی شویم
وی تاکید کرد: آنها می خواهند ما را منزوی کنند و ارتباط ایران را با دنیا قطع کنند، هر گونه پیشرفت و رشد با انزوا مغایر است اگر ما دور کشور را حصار بکشیم و سرمایه گذاری و فناوری خارجی وارد نکنیم یا صادرات و واردات نداشته باشیم، موفقیت و توسعه محقق نمی شود. 
روحانی گفت: صادرات یکی از راهکارهای افزایش کیفیت محصولات محسوب می شود مثلا در حوزه صنعت خودرو تا وارد بازار جهانی نشویم ارتقای محصولات اتفاق نمی افتد، باید در رقابت با محصولات برتر؛ کیفیت کالا را افزایش و قیمت محصول را کاهش دهیم. 
رییس جمهوری اظهار کرد: انحصار و عدم رقابت بلای توسعه این کشور است، در هر صنعتی که رقیب نداشته و منحصر باشیم، تولید را دچار مشکل می کند، اگر منابع مالی، مواد اولیه و نیروی انسانی ماهر داشته باشیم اما نتوانیم محصول را بفروشیم آرام آرام از چرخه رقابت حذف و مجبور به تعطیلی آن صنعت می شویم. 
روحانی افزود: تقاضا در امر تولید بسیار مهم است، تقاضا تحریک کننده تولید است، مثلا اگر کفشی تولید کنیم و خریدار نداشته باشیم در ابتدا صنعت و تولید راکد و در ادامه تعطیل می شود، برای استمرار تولید باید صادرات را جدی بگیریم، ما اگر نتوانیم فناوری خارجی داشته باشیم توسعه محقق نمی شود. 
او اضافه کرد: گاهی باید فناوری را ساخت و گاه نیز باید تکنولوژی را وارد کنیم برای مثال موفقیت های امروز در حوزه صنعت ما از ابتدا با وارد کردن تکنولوژی آن به کشور شتاب گرفت، اگر این مبانبر را نمی زدیم سی سال بعد به جای فعلی خودمان می رسیدیم. 
وی ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با یکی از کشورها مذاکره کردیم و توانستیم یک دستگاه سانتریفیوژ به کشور وارد کنیم در حالی که اگر به این بخش ورود نمی کردیم 10 تا 20 سال عقب تر می افتادیم. 
رییس جمهوری افزود: می توانستیم که خودمان نیز آن را طراحی کنیم ولی به دلیل این اصرار بسیار عقب می افتادیم. 
او گفت: در زمان جنگ نیز سال 62 موفق شدیم با استفاده از نقشه خریداری شده تکنولوژی ساخت موشک ضد زرهی کارهای ارزشمندی انجام دهیم که در آن دوره نیز آیت الله هاشمی و بنده این موشک را در اطراف تهران آزمایش کردیم در حالی که اگر آن را خودمان طراحی می کریم سال ها و شاید 20 سال عقب می افتادیم. 

** باید با دنیا ارتباط داشته باشیم
دکتر روحانی اضافه کرد: باید با دنیا در ارتباط باشیم، تکنولوژی و فناوری قابل خرید و فروش و معاوضه است، آمریکا در نظر دارد دور ایران دیواری بنا کند و کشور را منزوی کند، اما این کار شدنی نیست، در جهان نسبت به توافق هسته ای چند کشور محدود هستند که همراه آمریکا بوده و حتی متحدین آمریکا نیز پشت دولت این کشور را خالی کرده اند، اتحادیه اروپا و نزدیکان آمریکا نیز با تحریم و انزوا ایران مخالف هستند، در دادگاه لاهه نیز موفق شدیم آمریکا را محکوم کنیم، آمریکا نمی تواند ما را محاصره کند. 
دکتر روحانی گفت: از دیگر اهداف آمریکا این بوده که می خواهد نقش ایران را در منطقه کمرنگ کند و نمی خواهد ایران در منطقه تاثیر گذار و پیشرو باشد، اما این کشور اکنون در یمن امتحان خود را پس داده است، کارشناسان، افسران و تجهیزات بسیاری را در جنگ یمن در امارات و عربستان مستقر کردند، فقط عربستان حدود 100 میلیارد دلار تجهیزات جنگی و موشک از آمریکا خریداری کرده است اما به اذعان کارشناسان خودشان الان به بن بست رسیده اند.
رئیس جمهوری ادامه داد: هر چند امروز به شکست خود در جنگ یمن اعتراف نمی کنند، اما به یقین فردا باید این موضوع را نیز به زیان بیاورند، به این نتیجه رسیده اند که موضوع یمن راه حل نظامی ندارد و باید به طریق سیاسی حل شود. 
روحانی گفت: آمریکایی ها چه بلایی بر سر افغانستان، سوریه، عراق و فلسطین آوردند و در این کشورها چه کردند؟ 

** امریکایی ها به مردم منطقه باید پاسخگو باشند
وی خطاب به آمریکاییان اظهار کرد: حالا که این بلاها را بر سر مردم این کشورها آوردید بایستید و به مردم منطقه پاسخ دهید، آمریکا این کارها را می کند تا خودش در منطقه همه کاره شود اما این کار نشدنی نیست و امکان ناپذیر است. 
رییس جمهوری گفت: اگر وزیر امور خارجه این کشور به جای یک هفته، 10 هفته هم در خاورمیانه بماند و به کشورها بروند باز هم ناموفق خواهد بود. 
روحانی ادامه داد: هدف آخر آمریکا این است که به ما فشار بیاورد که به آنها یک امتیاز سیاسی در بخش هسته ای و موشکی و یا منطقه ای بدهیم که بگویند موفقیت سیاسی به دست آورده ایم. 
وی بیان کرد: ترامپ اعلام کرده در توافق برجام سر آمریکا کلاه رفت و برجام، بدترین توافق تاریخ آمریکا بود که البته شاید حرف درستی باشد. 
رییس جمهوری افزود: در برجام گفته بودیم که این توافق، برد - برد و به نفع ما و همه جهان است اما آنها می گویند ما ضرر کردیم چرا که هدف آنها این بود که ما از صنعت هسته ای بگذریم. 
دکتر روحانی ادامه داد: آنها گفتند صنعت هسته ای را کنار بگذاریم و به جز آن هر چه باشد قبول می کنیم، اما ما پای این توافق ایستاده ایم؛ از سال 61 که رییس کمیسون دفاع مجلس بودم تا امروز با صنعت هسته ای آشنا هستم و با جرات می توانم بگویم که صنعت هسته ای ایران اکنون دارای بهترین شرایط از ابتدا تا کنون است. 
رییس جمهوری ادامه داد: سانتریفیوژ ما 20 برابر معمول به ما محصول می دهد که کار برزگی است. 
دکتر روحانی گفت: ایران از قطعنامه مخرب سازمان ملل و شورای امنیت نجات یافت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم صلح آمیز بودن صنعت هسته ای ما را تایید کرد اما آمریکا می خواهد بازی را به هم بزند. 

** تسلیم فشار نمی شویم/ تحریم را کنار بگذارید
وی اظهار کرد: برای مدتی حتما تحت فشار هستیم اما تسلیم نشده و سر فرود نخواهیم آورد و نمی گذاریم حق ملت پایمان شود. 
رییس جمهوری افزود: ملت حواسش در این شرایط سخت جمع بوده و رهبر با بصیرت هم بالای سر کشور است؛ ما باید به آمریکا بفهمانیم که این راه غلط است و اگر می خواهید با ما صحبت کنید باید تحریم را کنار بگذارید. 
روحانی اضافه کرد: اگر حرفی منطقی بوده و در چارچوب اصول باشد برای گفت و گو پیرامون آن با هیچ کشوری مضایقه نکردیم. 
رییس جمهوری ادامه داد: می دانیم در این شرایط، فشار روی مردم و اقتصاد وارد می شود و تردید هم وجود ندارد و ما هم نمی توانیم این فشارها را به طور کامل از بین ببریم اما این که کاری نمی توانیم بکنیم نادرست است. 
روحانی گفت: آمریکا برای وارد کردن فشار بر کشور روی سه نقطه مهم سیستم بانکی، درآمد ارزی به خصوص صادرات نفت و حمل و نقل انگشت گذاشته و از طریق این گلوگاه های مهم وارد عمل شد تا ما را تحت فشار قرار دهد. 
وی بیان کرد: در کشتیرانی و حمل و نقل کالا که پیش بینی این اتفاقات را می کردیم گام های خوبی برداشتیم که از آن جمله خرید 10 فروند کشتی کانتینربر است. 
رییس جمهوری ادامه داد: در شرایط فعلی وضع حمل و نقل کشور از ابتدای سال بهتر است و راه های جایگزین دیگری هم برای جا به جایی کالا در کشور وجود دارد. 
حجت الاسلام روحانی گفت: یکی از این راه های جایگزین، راه آهن اینچه برون در استان گلستان است که برقی کردن آن در دستور کار دولت قرار دارد. 
او بیان کرد: برای اجرای این طرح 4 سال کارشناسی شده و مذاکره های بسیاری برای انجام آن صورت گرفته و به همین دلیل امکان تغییر و جابه جایی طرح وجود ندارد. 
رییس جمهوری افزود: مجلس ایران اجرای این طرح را تصویب کرده و تبدیل به قانون شده و در حال اجرا است. 
روحانی ادامه داد: این طرح به دلیل آن که چین، روسیه و اروپا را به خلیج فارس و سپس دریای عمان متصل می کند برای این کشورها و ایران بسیار مهم است. 
وی گفت: همه مسیر راه آهن اینچه برون تا گرمسار باید برقی و دو خطه شود؛ همچنین برقی کردن مسیر مشهد تهران و برقی کردن و راه اندازی خط تندرو و سریع السیر تهران اصفهان در دستور کار قرار دارد. 
رییس جمهوری همچنین به طرح راه آهن گرگان - مشهد اشاره کرد و گفت: فاینانس اجرای این طرح تامین شده اما به دلیل فشار روی سیستم بانکی دچار برخی فراز و نشیب ها شده است، اما به علت قولی که به مردم دادیم اجرای آن در دستور کار قرار دارد. 
دکتر روحانی با اشاره به راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون، افزود: راه اندازی این منطقه در سفر اول دولت تدبیر و امید به مردم گلستان وعده داده شده بود که پس از تصویب در هیات دولت و مجلس، در حال گذراندن مراحل قانونی است. 
وی گفت: همه قول های داده شده در سفرهای استانی بر مبنای کارشناسی بود و وجدان ما آرام است که در هیچ کجا به صورت فردی تصمیم نگرفته و قول ندادم. 
رییس جمهوری ادامه داد: یکی از مواردی که به اجرای این طرح ها مرتبط است، شرایط منابع کشور است که مثل باران ممکن است سالی باشد و رودخانه ها و سدها را پرآب کند اما سالی نبارد و خشکسالی به وجود بیاید. 
روحانی گفت: در دوره خدمت هر چه مشکل و سختی در راه مردم و انقلاب باشد برای ما افتخار است و این مسوولیت ها به نوبت تغییر می کند که مهم آن است طبق وجدان خود عمل کنیم. 
وی ادامه داد: یکی از مواردی که باید برای کشور و نظام انجام دهیم، راستگویی، صداقت و درستی در شرایط سخت و دشوار کنونی است. 
رییس جمهوری بیان کرد: صداقت در میدان عمل روشن می شود ما هم برای انقلاب و کشور، حیثیت و عزت و استقلال کشور در مقام عمل باید صداقت خود را نشان دهیم. 
روحانی ادامه داد: در دوره ای، نخست وزیر ژاپن گفت مردم برای کمک به دولت 3 ماه گندم مصرف نکنند که پس از آن مغازه های عرضه کننده گندم این کشور بی مشتری ماند و یا در دوره ای که شکر در انگلیس گران شد نخست وزیر این کشور از مردم خواست یک ماه شکر مصرف نکنند که پس از آن شکر در این کشور ارزان شد. 
وی گفت: در همسایگی ما هم وقتی که دلار گران شد دولت از مردم خواست دلارهای خود را بفروشند که مردم برای حمایت از دولت این کار را انجام دادند و دلار ارزان شد. 
رییس جمهوری به حادثه روز گذشته سقوط هواپیمای باری در کرج اشاره کرد و گفت: کاری به دلایل فنی بروز این حادثه ندارم اما این هواپیما می خواست گوشت گرم مصرفی مردم را وارد کشور کند و این در شرایطی است که گله های دام ما از مرزهای غربی کشور به خارج قاچاق می شود. 
روحانی ادامه داد: نمی شود که ما بگوییم همه در انتخابات رای دادیم به دولت و بعد بگوییم خداحافظ و همه کارها را دولت به تنهایی انجام دهد. 
وی بیان کرد: مگر دولت، نظام و قوای دیگر می توانند به تنهایی و بدون کمک مردم بر مشکلات غلبه کنند؟ 
رییس جمهوری گفت: گفتن برخی از حقایق تلخ است اما چاره ای برای بیان آن ها ندارم. 
او گفت: چند ماه پیش که قیمت دلار روند صعودی گرفت با اکثر کارشناسان و اقتصاد دانان نشست های مکرری برگزار کرده و پس از مباحث فراوان اقتصاددانان گفتند که دولت قیمت دلار را تک نرخی کند و روی آن بایستد. 
دکتر روحانی اظهار کرد: من با این اقدام و تک نرخی کردن قیمت ارز مخالف بودم، دلایلم را گفتم و توضیح دادم اما وقتی 30 اقتصاددان این خواسته را داشتند پذیرفتم و دیدم نمی شود روی نظر شخصی ام بایستم. 
رییس جمهوری بیان کرد: این طرح در ابتدا خوب و حتی الان هم می تواند به همین قیمت باشد اما ببینید دلال ها چه بلایی سر ما آورند و چه کردند. 

** برخی با فاکتورسازی باقیمانده ارز دولتی را در بازار فروختند
وی گفت: گفتند می خواهیم جنس وارد کنیم، ثبت سفارش کردند از بانک مرکزی دلار گرفتند اما با دلال خارجی طرف حساب خود هماهنگ کرده و با وجود دریافت 100 میلیون دلار ارز دولتی، به واسطه داشتن فاکتور دروغ 50 میلیون دلار کالا وارد کردند و مابقی آن را در بازار آزاد فروختند. 
روحانی بیان کرد: مگر می توانیم برای هر نفر یک قاضی یا مامور مسلح بگذاریم و مراقب آنها باشیم؟ مگر این کار شدنی است؟ 
رییس جمهوری افزود: هفته ای نیست که در دولت فریاد نزده و از وزیری در مورد نحوه مصرف ارز دولتی توضیح نخواهم اما وزیر و معاون وزیر هم حریف این کارها نمی شوند. 
وی ادامه داد: گزارشی به ما می رسد که خدا کند دروغ باشد اما مطابق آن فردی که برای وارد کردن دارو ارز دولتی گرفته به جای آن که دارو با عمر 3 سال را وارد کشور کند، ماده اولیه ای که عمرش به ماه مانده و تقریبا مجانی است وارد می کند که با پایان زمان مصرف، اثر مفید دارو از بین می رود که این گونه خیانت ها را نمی توان گفت. 
دکتر روحانی اضافه کرد: در همه عرصه ها پیروز شدیم اما فقط یک جا باید جبران کنیم و کم آوریم که آن هم در اخلاق، ایثار، فداکاری راستگویی و امانتداری است. 
وی گفت: یک تولید کننده به جای آنکه دست به تولید بزند مواد اولیه خود را در یک روستا مخفی کرده تا کالاها در بازار گران تر شود و او پول بیشتری به جیب بزند، چرا این گونه شده و ما به سود کم قانع نبوده و از بیت المال برای خود جیب بزرگی دوخته ایم. 
روحانی ادامه داد: با همکاری و همدلی و توجه به خداوند و راستگویی و ایمان می توانیم دشمن را شکست داده و از مسیر تحریم به سلامت گذر کنیم. 

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار