مدیر سازمان پسماند شهرداری قزوین:
مدیر سازمان پسماند شهرداری قزوین بیان کرد: میزان تفکیک زباله از مبدا در حال حاضر 2.5درصد است که این میزان را به ۱۰ درصد افزایش خواهیم داد.
کد خبر: ۷۰۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱ 16 January 2019

10 درصد افزایش میزان تفکیک زباله از مبدا در قزوین 

 

به گزارش تابناک قزوین، مهدی امینی در حاشیه جلسه بررسی وضعیت پسماند های شهر قزوین در خصوص پسماند عفونی اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه بی خطر ساز در همه بیمارستانهای قزوین وجود دارد و زباله های عفونی را بی خطر می کنند و زباله ها میکرو ارگانیسم زنده ندارند.

وی افزود: ۳۴۹ مرکز درمانی خصوصی در قزوین تحت پوشش طرح بی خطر سازی هستند که به سایت ویژه محمد آباد منتقل می شود. در تاکستان ۳۳ مرکز، در شهرستان البرز ۵۷ مرکز و در بوئین زهرا ۴۷ مرکز پسماندهای عفونی خود را بی خطر سازی کرده و به سایت محمدآباد منتقل می کنند و پسماندهای آبیک هم به نظر آباد منتقل می شود.

 

امینی عنوان کرد: آزمایشها روی دستگاه اتوکلاو هم شیمیایی است و هر هفته اعلام و هر ماه آزمایش می شود تا خطری نداشته باشد.

مدیر سازمان پسماند شهرداری قزوین تصریح کرد: روزانه هشت هزار لیتر پسماند شیمیایی از شش استان به سایت محمد آباد منتقل می شود که ۴۷ هزار کیلو وارد شده از تهران و  ۴۳۳۹ کیلو از قزوین بوده است.

امینی یادآور شد: بیش از ۱۱۷۰ تن پسماند ساختمانی در سایت تخلیه شده است و روزانه سه هزار تن تولید ساختمانی و عمرانی داریم که متوسط آن ۲ هزار تن است و کارهای آنالیز داریم که توجیه اقتصادی داشته باشد ولی باید شهرداریهای استان ملزم به رعایت شیوه نامه ها شوند.

این مسئول گفت: روزانه ۲۸۰ تن زباله در شهر قزوین تولید و به سایت محمدآباد منتقل می شود که در تفکیک زباله از مبدا از برنامه عقب هستیم و باید میزان ۲.۵ درصد کنونی را به ۱۰ درصد برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: تفکیک در مبدا در دو بخش کوتاه مدت و دراز مدت است که در این راستا یک اداره تخصصی بنام پردازش دفع و پسماند و کارگروه فنی سازمان شکل گرفت که در هدایت برنامه ها موثر بوده است.

 

امینی اظهار داشت: گسترش طرح تفکیک در منطقه یک با مشارکت ۵۰۰ خانوار برای جمع آوری مواد قابل بازیافت، آموزش چهره به چهره در مدارس و ۵۰ مهد کودک، افزایش ناوگان خرید به تعداد ۵۰ غرفه در منطقه دو، تعداد  ۷۰ مورد در منطقه سه ایجاد و ۱۰ ناوگان و ۸ هزار مخزن پلاستیکی هم خریداری شد.

مدیر سازمان پسماند شهرداری قزوین اضافه کرد: جمع اوری پسماند خشک روزانه ۶۵۴ تن است که ۲.۵۷ درصد در مبدا تفکیک می شود که باید آن را به ۱۰ درصد برسانیم.

این مسئول ادامه داد: ساخت غرفه های بازیافت در مناطق سه گانه شهرداری انجام شده و غرفه گذاری بازیافت در محلات به نام سرای بازیافت هم راه اندازی می شود.

وی ابراز کرد: اجرای طرح های مطالعاتی، افزایش تعداد غرفه ها، پیش بینی نرم افزار تفکیک در مبدا، اصلاح پیمانهای تفکیک، افزایش بودجه ستاد تفکیک و بهره گیری از مشارکت سازمانهای مردم نهاد از برنامه های سازمان پسماند است.

 

امینی تصریح کرد: روزانه هشت هزار لیتر پسماند شیمیایی از شش استان وارد لند فیل سایت محمد آباد منتقل می شود که ۴۷ هزار کیلو وارد شده از تهران و  ۴۳۳۹ کیلو از قزوین بوده است.

وی گفت: لندفیل سایت محمد آباد تا سه سال آینده پر می شود و باید دستگاه کم پکتور خریداری شود که ۳.۵ میلیاردتومان اعتبار و برای خط پردازش هم ۱۰ میلیارد تومان لازم داریم و تکمیل فضای سبز در ۲۱ هکتار در دستور کار است و ۵۰ هزار تن کمپوست انبار شده نیز باید تعیین تکلیف شود.

مدیر سازمان پسماند شهرداری قزوین عنوان کرد: برای انتقال کمپوست که ۲۰ هکتار فضا را اشغال کرده بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است که باید فرآیند اصلاح شود تا کمپوست قابل استفاده باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار