در حاشیه سفر وزیر در قزوین
با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور نزدیک به ۵ درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد.
کد خبر: ۷۴۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶ 09 August 2015
استان قزوین یکی از ۳۱ استان ایران است و در بخش شمال غربی این کشور واقع شده‌است.این استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور نزدیک به ۵ درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد.
سابقه فعالیت اولین واحدهای صنعتی در قزوین به عصر صفوی باز می‌گردد؛ در دوره معاصر نیز با ساخته شدن اولین شهر صنعتی کشور البرز در سال ۱۳۴۶، قزوین جایگاه ویژه‌ای در بخش صنعتی کشور پیدا کرد.در حال حاضر استان قزوین با دارا بودن ۸ شهرک صنعتی به نام‌های البرز، لیا، کاسپین، آبیک، حیدریه، آراسنج، خرمدشت، حکیمیه، و دو شهرک در حال احداث به نام‌های قزوین۲ و شال و نیز ۳ ناحیه صنعتی به نام‌های نیکوییه، الموت و بویین زهرا، ضمن فعالیت بیش از ۸۰۰ شرکت صنعتی، این استان از قطب‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

از جمله شاخص‌ترین واحدهای صنعتی در سطح قزوین می‌توان به تولی پرس، مهرام، سپهر الکتریک، کاچیران، لوازم خانگی پارس، شیشه لیا، آبگینه، آپادانا سرام، سرامیک البرز، کاشی پارس، واحدهای صنعتی هفت الماس، فولاد البرز، فولاد قزوین، فولاد تاکستان و شیشه قزوین اشاره کرد.
اما با همه این شرایط استانی که سال ها مهدتولید و اقتصاد کشور بوده است  و به عبارت دیگر آن را شهر شهرک های صنعتی می خواندند امروز از درد به خود می پیچد.
دردی که به جانه کارخانه های شهر افتاده اما از انواع مختلف است از دزدی سرمایه های دولتی و عمومی، وام هایی که خرج کارهای دیگری غیر از کارخانه شد، صاحبان مشاغلی که به واقع به ورشکستی رسیدند و هزاران اما و اگر های دیگر
ماجرای بحران در شهرک های صنعتی قزوین در فاز اول از زمانی آغاز شد که هدفمندی یارانه ها در کشور اجرایی شد ، و درست در همان زمان بود که بسیاری از واحد های تولیدی کوچک که شاید از پس پرداخت هزینه های بالای انرژی برنمی آمدند درهای ورودی را تخته کردند و این اولین مرحله از بیکاری های کارگری در قزوین محسوب می شد.
اما بعد از تحریم ها ماجرا جدی تر شد تا جایی که هر ماه و هر سال شاهد تعدیل نیروهای وحشتناکی در شهرک های صنعتی هستیم از سوی دیگر کارگران درحین کار نیز باید بیشتر کار می کردند تا تعدیل نیرو به شرکت لطمه ای وارد نکند اما دولت که تازه به وخامت ماجرا پی برده بود با پادرمیانی برای راه اندازی مجدد شرکت های بزرگ قزوین وام های کلانی را در اختیار مدیران صنایع قرار داد.
وامهایی که نه تنها شرکت ها را راه اندازی نکردند بلکه برج هایی ساختند در ناکجای این کشور و سرمایه شهر باز هم به نوعی دیگر به سرقت برده شد.
و در همه این شرایط کارگران بودند که دیگر توانی برای نفس کشیدن نداشتند/ مردم شهر قزوین این جامعه بزرگ کارگری اما این روزها تب دار تر از همیشه در انتظار راهی نشسته است

شرکت های واگذار شده در خصوصی سازی نکته دیگر که شاید در حوزه صنعت استان به یکی از مسائل بسیار مهم تبدیل شده وضعیت نابسامان واحدهایی است که در طی چند سال گذشته در روند خصوصی سازی و اجرای اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شده است.
کارخانه هایی همچون آبگینه و.


سيد محمد علی سید ابريشمی معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اما  روز گذشته از واحد های صنعتی قزوین بازدید کرد اما .....
کدام صنایع ، انتخاب این صنایع برای بازدید اما شاید برعهده معاون وزیر نبوده است اما مسئولین قزوین چرا در این باره چاره اندیشی نمی کنند چرا شرکت هایی که به وزرا و معاونین آن ها نشان داده می شود شرکت هایی است که در بهترین شرایط مالی به سر می برند و شاید از کم حاشیه ترین ها هستند.
آقای وزیر و معاون وزیر که نگران صنایع کوچک شهر قزوین هستند اما چرا سری به خانواده مردی که همین چند وقت پیش در قزوین خود سوزی کردند نمی زنند مردی که کارگر یکی از همین کارخانه های بحران زده قزوین بود.

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك های صنعتی ايران در ادامه این سفر با مرتضی روزبه استاندار قزوین دیدار کرده و نشستی را در محل مهمانسرای استانداری قزوین  داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار