دهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی روز چهارشنبه با حضور خادمان حرم رضوی، شاعران و هنرمندان و قرائت پیام وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به سیزدهیمن جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی بوشهر گشایش یافت.
کد خبر: ۷۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 19 August 2015
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر آن را خواند، آورده است: جشنواره امام رضا(ع) پس از 13 سال منشأ آفرینش های فرهنگی هنری کم نظیری شده است.

علی جنتی افزوده است: سیزدهمین کاروان جشنواره امام رضا(ع) پس از یکسال گذر از سراسر ایران و مشارکت اهل فضل و فرهنگ و هنر، همزمان با ولایت آن حضرت در جوار آستان حضرت شمس الشموس بار اقامت خواهد افکند تا جمع شیفتگان آستان حضرتش و در محفلی که با رایحه دل انگیز رضوی معطر شده است سرامدان و برترین های خویش را معرفی کند.

این کاروان پس از سیزده سال چنان چابک و پرتوشه شده است که با همه استان های کشور و بیشتر شهرهای بزرگ و بسیاری از روستاها سفر کرده و منشاء آفرینش های فرهنگی هنری کم نظیری شده است.

نسیمی که از سمت خراسان می وزد و موجی که این جشنواره به راه انداخته، کشتی حاملان فرهنگ رضوی را در دریای کرامت و رأفت امام هشتم به جلو رانده و به سوی خورشید درخشان و درافشان خراسان رهنمون کرده است تا جوانه های نوپای فرهنگ و هنر در پرتو نور این خورشید عالمتاب ببالند و بر بلندای معرفت و فضیلت بنشینند.

در آستانه دهه کرامت که جشنواره استانی امام رضا(ع) به نقطه نهایی رسیده و به بار نشسته است وظیفه خود می دانم بهترین درودهایم را به همه شیفتگان و عاشقان گمنام امام هشتم که در جای جای میهن عزیزمان بی هیچ ادعایی در تلاشی یکساله، برنامه ریزی و برگزاری جشنواره های استانی را عهده دار شدند و امروز از گام نهادن در این ساحت قدسی و ترویج فرهنگ رضوی احساس رضایت و خشنودی می کنند، تقدیم می نمایم.

لازم می دانم از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های سراسر کشور، دبیران جشنواره ها و اعضای ستادهای برگزاری و تمامی شرکت کنندگان در این تلاش ارزنده معنوی صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نمایم و مفتخریم که به عنوان خدمت گزاری کوچک در دایره بزرگ این جشنواره با شما همراهی کنم.

این سرزمین بالنده ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) است، هم او که عالم آل محمد(ص) بود و کانون پرتو افکنی و برکات معنوی برای این سرزمین است، به همه شما خادمان حقیقی فرهنگ رضوی، میزبانان شریف حضرت رضا(ع) و جویندگان عالم آل محمد(ص) صمیمانه تبریک می گویم و از خداوند متعال سلامتی و مزید توفیق همگان را مسالت دارم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین گفت: در جشنواره ملی مشاعره رضوی 400 نفر از شاعران سراسر کشور شرکت کردند که پس از مرحله داوری 64 نفر به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند.

حمیده ماحوزی افزود: درمرحله نهایی که امروز برگزار می شود هشت نفر به عنوان برتر برای شرکت در جشنواره بین المللی امام رضا (ع) که در مشهد مقدس برگزار می شوند، برگزیده می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در باره شعر آیینی بیان کرد: پس از شعر حماسی، شعر آیینی مهمترین نوع ادبی به شمار می رود که آن حس شاعر و مخاطب به بهترین نحو ارایه شده است.
ماحوزی ادامه داد: به دلیل خاستگاه معنوی، شعر آیینی در ایران از شعر حماسی نیز مهمتر می شود و در ردیف متون اعتقادی و عبادی قرار می گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بیان کرد: بخشی مهم از مضامین شعر آیینی برخاسته از ذهن شاعرنیست بلکه شاعر بخش بزرگی از این مضامین را به نظم در می آوردو سرایش این اشعار قریحه شاعری اش را متبرک می سازد.

وی گفت: بسیاری از شاعران آیینی سرودن این اشعار را زکات قریحه شاعری خویش می دانند.
ماحوزی افزود: مشاعره یک تفنن به رویکرد تفریحی و رقابتی بین کسانی است که به شعر علاقه مند هستند و اشعار شاعران را حفظ می کنند.

آیین پایانی جشنواره ملی مشاعره رضوی عصر امروز با معرفی هشت نفر برگزیده برای حضور در جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در بوشهر برگزار می شود. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار