شهرداری همچنان تراکم را بالا میبرد/سیاست های تشویقی برای عمودی سازی شهر در شهرداری
تنها چند دهه از ساخت اولین آپارتمان های چند طبقه در قزوین گذشته است، زمانی که شهرک مینودر و کوثر قزوین به عنوان اولین شهرک آپارتمان نشین قزوین در حال ساخت و ساز بودند شاید هیچ کس گمان نمی کرد که این تب ثروت طلبی باغ شهر قزوین را به شهر آپارتمان ها تبدیل کند.
کد خبر: ۸۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹ 23 August 2015

به گزارش تابناک از قزوین، از خیابان های مولوی، عبد زاکانی، ملک آباد و خیابان های قدیمی شهر این روزها فقط تعدادی خانه حیاط دار مانده در بین هجمه ساختمان های چند طبقه، و این در حالی است که این سه خیابان و به عبارتی محله جزو قدیمی ترین محلات شهر قزوین به حساب می آید.

روزی نه در برگه های تاریخ بلکه در کاغذ های تقویم مان؛همین چند سال قبل قزوین را با خانه های حیاط دار و درختان بزرگ انگور می شناختند، شهری که بخش اعظمی از نیازهای کشاورزی خانواده در باغچه های حیاط های خانه دار شهر تامین میشد.

اما قزوین شهری که تنها 400 سال قبل به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی پایتخت کشور بوده، شهری که قلمرو حسن صباح بود و آن قلعه بی نظیر را در خود جای داده است امروز در کلنجاری تمام نشده بین درختان و سازهای چند مرتبه گرفتار شده است.

آقای دباغ از قدیمی های شهر قزوین است او میگوید: بخش زیادی از این مشکلاتی که امروز شهر با آن مواجه شده است از جمله همین آلودگی هوا که چندوقتی است به قزوین هم رسیده به خاطر بی توجهی شهرداری است که به راحتی موجه می دهد. امروز ساختن خانه های چند طبقه در شهر خیلی راحت شده است و همین راحتی باعث شده تا سرمایه داران به جای یک خانه که فروختن آن سخت تر هم هست چندین واحد 50 متری بفروشند.

توسعه شهری و رسیدن به ساخت و ساز آپارتمان در شهر ها اما از جمله ضرورت هایی است که در پی افزایش جمعیت در شهر ها ایجاد می شود، از سوی دیگر گذر زمان و گسترش امکانات در شهرها مردم بسیاری را از روستاها به شهرها کشانده است و در همین راستا به منظور تامین مسکن این افراد باید ساختمان های چند طبقه در شهر ساخته شود.

اما با ساخت و ساز عظیم شهرک مینودر و کوثر، شهرک دانش و امروز شهرک مهرگان این انتظار وجود داشت که حالا که 17 ناحیه منفصل شهری درقزوین شکل گرفته است پس « باغ شهر قزوین» حفظ می شود.

همه این ها در حالی است که به گفته روزنامه همشهری قزوین شهردار قزوین مسعود نصرتی ضمن انتقاد از پایین بودن میزان تراكم در شهر به لزوم بازنگری به قوانین این حوزه اشاره كرد و خواستار افزایش تراكم در برخی محدودهها همچون خیابان جانبازان شد.

این در حالی است كه شهرداری منطقه یك هم بهمنظور ترغیب مردم به ساختوساز و اصلاح بافت فرسوده سیاستهای تشویقی فراوانی را در حوزه تراكم و سطح اشغال در نظر دارد و در صورتی كه مردم مایل به تجمیع و ساخت وساز باشند، میتوانند از این امكانات بهرهمند شوند. از سوی دیگردر خلال ابلاغ طرح جامع جدید شهر قزوین، اكنون چالشهایی سر ارائه مجوز ساخت وساز در شمال اتوبان مطرح شده كه برآینده ساخت وساز در شهرقزوین ونحوه تصمیم گیری در خصوص تراكم ها تأثیر خواهد داشت.

درآمدهای شهرداری باید تامین شود؛ فروش تراکم؟

نصرتی در دیداری که با اعضای شورایاری‌ها داشت هم از ضرورت ارائه طرح و برنامه برای تعریف پروژه‌های درآمدزا صحبت به میان آورد و خواستار همراه شدن شورایاری‌ها با شهرداری‌ها در برنامه‌های اقتصادی شد.
این درحالی است که «احد چگینی» سخنگوی شورای عالی استان‌ها و عضو شورای شهر قزوین، از تخصیص 80 درصد از درآمدهای ناشی از ارزش افزوده به شهرداری‌ها در کشورهای توسعه یافته خبر می‌دهد و در این زمینه می‌گوید: اکنون از این مبلغ، حدود 20 درصد به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد؛ کمااینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد، شهرداری‌ها به منبع دیگری نیازمند نخواهند بود.

نوسازی بافت فرسوده، حیاط هایی که تخریب می شوند

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: سهم قزوین از محل تسهیلات دولتی نوسازی بافت های فرسوده در سال جاری، 9 هزار و 200 فقره است.

حامد مانی فر افزود: اعطای کمک های مالی به منظور نوسازی بافت های فرسوده مسکونی یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن به شمار می رود.
وی یادآور شد: سال گذشته سهمیه قزوین از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده 750 فقره بود که متقاضیان واجد شرایط به بانک های ارایه کننده وام های مربوطه معرفی شدند.

نفس های آخر شهر ..

به هر حال توسعه شهر نوشینی، رسیدن به زندگی آپارتمان نشینی و حال و هوای ساخت و سازهای بلند مرتبه در شهر نباید باغ شهر قزوین را به شهر آپارتمان ها تبدیل کند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار