کد خبر: ۸۴۳۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷ 28 April 2020
 جام 3000 ساله کشف شده در خلخال در مرحله مرمت و پژوهش است

ایسنا- سرپرست تیم کاوش نجات‌بخشی گورستان چالادئم شال خلخال گفت:‌ جام و اشیای کشف‌ شده سه هزار ساله در منطقه شال خلخال در حال حاضر در مخزن اشیای موزه باستان‌ شناسی اردبیل نگهداری شده و در مرحله مرمت و پژوهش است.

رضا شایقی هشتم اردیبهشت با بیان این مطلب اظهار کرد: جام و اشیای کشف‌شده در منطقه شال خلخال که در سال ۹۷ مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفت، در حال حاضر در مخزن اشیای موزه باستان‌شناسی اردبیل نگهداری و تحقیقات در مورد این اشیا در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به اهمیت آثار کشف‌شده پژوهش‌ها در این زمینه زمانبر بوده لیست این آثار و اشیا به پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.

شایقی بیان کرد: مجوز کاوش اضطراری این اشیا در سال ۹۷ از پژوهشکده باستان‌شناسی برای مدت یک ماه صادر شد که در این مدت عملیات کاوش در منطقه آغاز و اشیای تاریخی کشف شد.

سرپرست تیم کاوش نجات‌بخشی گورستان چالادئم شال خلخال گفت: این اشیا اغلب آیینی، مذهبی و نظامی شامل جنگ‌افزارهای عصر آهن است که تا چند ماه آینده نتیجه تحقیقات در این زمینه اعلام خواهد شد.

نگهداری از اشیای کشف‌شده با اولویت مرمت و تحقیق

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز با اشاره به مراحل تحقیق از اشیای کشف شده در کاوش منطقه شال خلخال اظهار کرد: این اشیا با اولویت مرمت، حفاظت، تثبیت و مطالعه در مخزن موزه باستان‌شناسی در حال نگهداری است.

سیدروح‌الله محمدی ادامه داد:‌ این اشیا و آثار در مرحله مرمت و تحقیق بوده تا اطلاعات لازم در مورد قدمت آنها حاصل شود.

نمایش اشیا در موزه خلخال به محض اتمام تحقیقات

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اشیا و آثار به محض اتمام تحقیقات در موزه خلخال به نمایش گذاشته می‌شود.

نادر فلاحی افزود:‌ اشیای کشف شده در این منطقه که مهمترین آنها جام نقره‌ای نفیس سه هزار ساله است، مربوط به دوره ماننایی بوده و پس از تحقیقات به موزه خلخال انتقال می‌یابد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار