سید حسن نصرالله:
دبیرکل حزب الله لبنان در مورد تحولات لبنان و منطقه گفت: آمریکایی‌ها از طریق تهدید و ارعاب سدی مقابل هرگونه راهکار برای حل بحران لبنان هستند.
کد خبر: ۸۷۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳ 08 July 2020

 

آمریکا سدی مقابل هرگونه راهکار برای حل مشکلات لبنان است

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شامگاه سه شنبه در مورد تازه‌ترین تحولات لبنان و منطقه به ایراد سخنرانی پرداخت.

دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنان خود به سالروز جنگ تموز و پیروزی‌های مقاومت و شکست طرح آمریکا در منطقه و لبنان اشاره کرد.

رویکرد شرق محور به معنای قطع ارتباط با غرب نیست

سید حسن نصرالله اظهار داشت: شرایطی که لبنانی‌ها از لحاظ اقتصادی با آن مواجه هستند نیازمند همکاری و اخلاص همگان است. کسی که می‌خواهد بحران را حل کند باید به تمام لبنان و نه فقط یک منطقه فکر کند چرا که پیامدهای بحران گریبانگیر همه است.

دبیرکل حزب الله افزود: حرکت به سمت شرق به معنای قطع ارتباط با غرب نیست و هر کشوری که برای کمک به لبنان آمادگی دارد ما از آن استقبال می‌کنیم. متاسفانه برخی موضوع را چنین نشان می‌دهند که ما می‌خواهیم لبنان را وارد جناح بندی کنیم. ما نمی‌خواهیم عرصه را بر کسی تنگ کنیم و تمام ملاحظات خود را کنار می‌گذاریم تا لبنان این مرحله دشوار را پشت سر بگذارد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: من از برخی شخصیت‌ها شنیدم که می‌گویند آنها می‌خواهند لبنان را به نمونه ایرانی تبدیل کنند. ما این حرف را نزدیم ما از آنها کمک خواستیم. هنگامی که ایران فروش فرآورده‌های نفتی به لبنان با لیره را قبول می‌کند دارد فداکاری انجام می‌دهد. نمونه اقتصادی ایران نمونه بدی نیست چرا که محاصره و تحریم را پشت سرگذاشته و به خودکفایی رسیده است. ایران در کشاورزی به خودکفایی دست یافته و صنایعش پیشرفته است و نمونه ایران ماهواره به فضا ارسال می‌کند. لبنان از شرایط و عناصر این نمونه برخوردار نیست پس لزومی ندارد به این موضوع برای ایجاد رعب و ترس دامن زده شود. من اطمینان می‌دهم که کسی قصد پیاده کردن نمونه ایرانی و تغییر رویکرد لبنان را ندارد.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: هر کشوری در جهان که برای کمک به لبنان آمادگی دارد باید از آن استقبال شود. باید در لبنان راهکارهای ممکنی را که مانع از فروپاشی اقتصادی می‌شود هدف خود قرار دهیم و برای تحقق آن تلاش کنیم. برخی می‌گویند برای خروج از اوضاع کنونی به سراغ صندوق بین‌المللی پول برویم، ما گفتیم مانعی ندارد ولی این به معنای آن نیست که سراغ گزینه‌های دیگر نرویم.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: آنچه لبنان با آن مواجه است تهدید به گرسنگی و فروپاشی اقتصادی است و لبنان قادر است تهدید را به فرصت تبدیل کند و از هیمنه سیاست‌های نادرست خارج شود. من به مردم لبنان می گویم که ما قادریم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. این تهدید می‌تواند مناسبتی برای انجام گام‌های بسیار مهم جهت قرار دادن لبنان در مسیر درست و حرکت به سمت ثبات اقتصادی باشد. دلیل اهمیت طرح چین برای سرمایه گذاری در لبنان واکنش زیادی است که آمریکایی‌ها به این پیشنهاد نشان دادند.

دبیرکل حزب الله لبنان در مورد عراق هم گفت: عراق فرصت بسیار بزرگی برای لبنان است و دو کشور روابط بسیار ممتازی دارند.

مانع تراشی آمریکا مقابل هرگونه راهکار برای حل مشکلات لبنان

وی افزود: آمریکایی‌ها علیه گزینه چین موضع گیری کردند تا لبنانی‌ها را بترسانند و از حرکت به سمت چین منصرف کنند. آمریکایی‌ها از طریق تهدید و ارعاب سدی مقابل هرگونه راهکار برای حل بحران لبنان هستند. ما باید تمام تلاش خود را برای حل بحران اقتصادی لبنان به کار بندیم. حرکت به سمت کشورهایی که درهای آنها به روی لبنان باز است این فایده را دارد که به آمریکا و غیره نشان می‌دهد که لبنان گزینه‌های دیگری هم دارد. سیاست‌هایی که طی دهه‌های گذشته در لبنان پیگیری می‌شد به فروپاشی دو بخش کشاورزی و صنعت منجر شده است. ما باید با تبدیل لبنان به یک کشور تولید کننده پس از آنکه سال‌های طولانی یک کشور مصرف کننده بود، تهدید را به فرصت تبدیل نماییم.

لزوم احیای کشاورزی و صنعت در لبنان

سید حسن نصرالله در ادامه تصریح کرد: از شروط زندگی عزتمندانه برای یک ملت این است که تولیدکننده کشاورزی و صنعت باشد و این از بدیهیات بشمار می‌رود. مردم لبنان باید به سمت کشاورزی حرکت کنند و تمام عوامل طبیعی برای پیشرفت در این عرصه با حمایت دولت مساعد است. ما برای تبدیل لبنان به یک کشور دارای کشاورزی و صنعت به تصمیم و انگیزه نیاز داریم. حزب الله مردم لبنان را به احیای بخش‌های صنعت و کشاورزی دعوت می‌کند.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه حزب الله تصمیم به پیشرفت در عرصه کشاورزی و صنعت برای مقابله با فروپاشی اقتصادی گرفته است، افزود: ما جایی که باید ورود پیدا کنیم ورود خواهیم کرد همانگونه که قبلاً هم پیروز شده و دستاورد خلق کرده‌ایم. در نبرد برای آزادسازی، مقابله با تکفیری‌ها و توطئه‌ها پیروز شدیم و امروز هم وارد نبرد کشاورزی و صنعت می‌شویم ما باید در این عرصه جدید حضور داشته باشیم.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: ما می‌خواهیم امروز تصمیم ملت برای جهاد و پیشرفت کشاورزی و صنعتی را اعلام کنیم. ما باید به کشاورزی روی آوریم تا تمام لبنان را نجات دهیم. هرگونه زمین قابل کشت در هرمکانی چه روستا یا حتی شهرها باید مورد کشاورزی قرار گیرد. وقتی از آنچه کاشته‌ایم می‌خوریم و از آنچه می‌سازیم بر تن می‌کنیم ملتی دارای حاکمیت خواهیم بود. جا دارد که امروز تاریخ اعلام جهاد و مقاومت و پیشرفت در دو عرصه کشاورزی و صنعت باشد.

اقدامات مداخله جویانه سفیر آمریکا در لبنان

سید حسن نصرالله در مورد اقدامات مداخله جویانه سفیر آمریکا در بیروت هم گفت: تعیین مناصب مالی چه ارتباطی به سفیر آمریکا در لبنان دارد و چرا وی مسئولانی را که با آنها ملاقات کرده تهدید می‌کند. این مردم لبنان هستند که سرنوشت دولت را معین می‌کنند نه سفیر یا وزارت خارجه آمریکا. دولت لبنان در مقابل حمله سفیر آمریکا به یک حزب لبنانی و متهم کردن آن با بدترین تعابیر در رسانه‌ها ساکت است.

دبیرکل حزب الله افزود: سفیر آمریکا در لبنان در عزل و نصب‌ها در مناصب مرتبط با بانک مرکزی دخالت می‌کند و این یک اقدام استعماری است. خطرناک‌ترین کاری که سفیر آمریکا در لبنان دست به آن می‌زند تفرقه انداختن بین لبنانی‌ها و کشاندن امور به سمت جنگ داخلی است.

حکم اخیر علیه سفیر آمریکا؛ نشانگر وجود قضات شریف و شجاع در لبنان

سید حسن نصرالله درباره حکم اخیر قاضی لبنانی در مورد سفیر آمریکا هم گفت: حکم محمد مازح قاضی شریف لبنانی در منع کردن سفیر آمریکا از اظهارنظر در رسانه‌ها نشان می‌دهد که در لبنان قضات میهن پرست و شجاع هم وجود دارند. مدافعان آزادی مطبوعات که در مورد منع سفیر آمریکا از اظهارنظر در رسانه‌ها صحبت می‌کنند چرا در مورد تعدی آمریکا به حاکمیت لبنان حرفی نمی‌زنند؟ من به قاضی محمد مازح و تمام قضات شریف و شجاع که در این زمان دشوار مقابل سیاست‌های آمریکا ایستادگی می‌کنند، افتخار می‌کنم.

دبیرکل حزب الله در همین خصوص تصریح کرد: امیدوارم که دستگاه قضایی لبنان در واکنش خود نسبت به قاضی مازح تجدیدنظر کند و با وی در همان سطح میهن پرستی که ابراز کرد، برخورد نماید.

سید حسن نصرالله ادامه داد: فراکسیون وفاداری به مقاومت درخواستی را به وزارت خارجه لبنان برای احضار سفیر آمریکا و درخواست از وی برای پایبندی به توافقنامه‌های بین المللی ارائه خواهد کرد. امیدوارم که سفیر آمریکا برای ما در خصوص حاکمیت و حقوق بشر نظریه پردازی نکند چرا که وی نماینده دولتی است که میلیون‌ها نفر را کشته است.

خطاب سید حسن نصرالله به سفیر آمریکا و دولت این کشور

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: دولت آمریکا ظالمترین دولت در جهان است و تمام تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان با حمایت آمریکا اتفاق افتاده است.

وی خطاب به سفیر آمریکا در لبنان گفت: خون تمام کسانی که در جنگ تموز کشته شدند بر گردن دولت جنایتکار و قاتل تو است که از اسرائیل حمایت می‌کند. این شما هستید که تروریسم تکفیری را ایجاد کردید و از تروریسم اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها حمایت می‌کنید. تو نماینده دولتی هستی که جنگ افروزی کرده و ثروت‌ها را چپاول می‌کند. با نژادپرستی که در آمریکا شاهد آن هستیم تو حق نداری به عنوان معلم و استاد و نصیحت کننده حرفی بزنی.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه آمریکایی‌ها از سیاست‌های اقتصادی شکست خورده برای شوراندن ملت لبنان علیه حزب الله بهره گیری می‌کنند، افزود: گزینه آمریکا برای محاصره حزب الله نتیجه‌ای نخواهد داشت و ما تسلیم نخواهیم شد.

وی خطاب به دولت آمریکا گفت: سیاست شما برای تنگ کردن عرصه بر لبنان حزب الله را قوی و متحدان و نفوذ شما را تضعیف خواهد کرد. با سیاست‌هایی که شما در لبنان پیش گرفته‌اید مردم مقابل خود پناهگاهی جز مقاومت و متحدان داخلی و منطقه‌ای آن ندارند. سیاست شما متحدان حزب الله را قوی‌تر خواهد کرد و لبنان را سوق خواهد داد تا در چارچوب این محور باشد.

حمایت حزب الله از فلسطین

سید حسن نصرالله در مورد موضوع فلسطین هم گفت: مشغول شدن به اوضاع اقتصادی نباید ما را از حمایت از فلسطینی‌ها غافل کند. دولت و مردم ما در کنار برادران فلسطینی است و ما حاضریم برای مقابله با طرح الحاق (کرانه باختری) هرکاری انجام دهیم.

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار